Над 300 инициативи организира вестникът за 29 години все с една цел: да стане България място за достоен живот
На 18 април 1991 г. излезе брой 1 на “24 часа”.
От раждането си до днес вестникът не прави компромиси с това да дава на читателя само актуална, проверена и достоверна информация - истинските новини. И читателят го оценява, затова вестникът е изборът на милиони българи.
Това е така и за цялата вестникарска група повече от 29 години -
на 26 март
в. “168 часа”
става
на 30 години
Доверието към една медия е особено важно в кризи като сегашната, когато в здрача на неизвестността истинската информация е спасителен фар. Здрава опора, която внася сигурност и спокойствие в кризата.
“24 часа” е
работеща
ваксина
срещу стреса
и смута, които идват с потока непроверени слухове, конспиративни теории, противоречиви твърдения. И винаги при всички кризи 29 г. е играл ролята на антикризисен фактор.
И както е характерно за “24 часа” - винаги търси визия напред, национални каузи, работещи решения.
На 16 март обявихме, че отличието “Достоен българин” за тази година е колективно - за всички български лекари, медицински сестри, лаборанти, рентгенолози, шофьори на линейки, за хората на първа линия. Но “24 часа” отдавна ръкопляска на българските лекари - с инициативата “Лекарите, на които вярваме”.
“24 часа” е сред най-разпознаваемите марки в България. Изследване, проведено през юли 2019 г. от Изследователски център “Тренд”, показа:
брандът
“24 часа”
е толкова
популярен, че
всеки втори
го възприема
като медия,
а не като мярка за време.
Вестникът, а от няколко години и сайтът 24chasa.bg се утвърдиха като национален авторитет, като институция с високо обществено доверие, защото винаги са открити за дискусии, а и като медия е изградила изключителни рефлекси да пази демократичните права и интереси на обществото и на всеки отделен гражданин.
И това се дължи на две неща: първо, винаги се дава възможност да се чуят различните гласове от пъстрия спектър на обществото.
Второ - думата имат експертите, те са сред най-уважаваните и търсени от читателите автори на “24 часа”. А
колко е важно
да се познават
експертите, да
се чете тяхното
мнение
по всеки значим проблем, стана ясно в сегашните пандемични времена.
Има и още една много важна черта на “24 часа” за тези 29 години - това са инициативите, кампаниите и дискусиите на вестника. С тях “24 часа” преследва една цел: да бъде България демократична държава, в която гражданите да живеят добре и достойно,
да уважават
заслужилите,
добротворците,
отличниците
- с една дума, хората, които са лидери по рождение, по душа и по призвание - независимо от социалното им положение. И когато човек види на едно място всичките близо 300 важни инициативи на вестника за 29 години, си дава сметка защо е толкова важно да има медии авторитети, вестници институции като “24 часа”.
Първият пример е последен по време - това е най-новата инициатива на “24 часа”, която се роди със съботния брой на 11 април 2020 г.
В разгара на пандемията с коронавируса, точно когато вече започнаха видимо да се усещат първите признаци на идващата икономическа криза, когато много малки и средни фирми бяха принудени да затворят врати за неопределено време, а хиляди губят работните си места, вестникът призова всички българи, когато пазаруват, да изберат стоки, произведени у нас.
Така се роди
инициативата
“Подкрепям
българското”
В нея се включват известни българи, всеки от тях иска да даде кураж и надежда, че заедно тук, в България, ще успеем в битката не само срещу заразата, но и срещу бедите, които идват с нея и след нея.
“24 часа” участваше в спорове на гражданите с чиновнически и бюрократичен произвол, предлагаше промени в неработещи или зле написани закони, популяризираше добри практики, изтъкваше успели в професията си или хора с големи сърца. В началото на ХХI век вестникът проведе поредица от кампании, свързани с управлението. Последната - през 2019 г. реализирахме проекта “Образцова община”. За първи път в България инициативата сравнява 265 общини и е вдъхновена от модела на ООН за измерване на градското развитие.
Все с идеята да се поощряват най-добрите, лидерите в своята област, “24 часа” започна
инициативата
“Големите
малки”, която от
2015 г. досега
има пет издания
Това е и първият национален конкурс за успешен малък бизнес, чрез който вестникът дава гласност на стартъп фирми, постигнали забележителни успехи, и ги поощрява.
Серията от дебати “Деветте пътя към еврофондовете” беше посветена на новите 9 европрограми. Участваха представители на правителството, бизнеса, банковия сектор. Целта беше да се скъси и улесни пътят на парите до българската икономика.
В “Клуб “Новатор” вестникът покани политици, експерти, анализатори, икономисти, които предлагат визия как да направим България страна на благоденствието.
А тази година направихме серия от дебати за
“Новите 30” -
поканихме
лидери от
различни
области,
млади учени, водещи експерти и учени, които представиха своите идеи каква трябва да бъде България след 30 години и какво да променим всички ние, за да живеем по-добре.
През 2017 г. вестникът започна и друга важна инициатива - свързана е с Изборния кодекс, който забранява огласяването на междинни резултати по време на избори за парламент, президент, местна власт. “24 часа” настоява тази забрана да отпадне, за да имат хората информиран избор.
Със сигурност тази забрана ще отпадне - и сега много депутати, политици, социолози и общественици са убедени, че това трябва да стане.
През 2018 г. “24 часа” отново показа, че има силен рефлекс за справедливост. Медията се обяви срещу възможността
жестоки убийци
да получават
намалени
присъди
Така през октомври 2019 г. отмениха съкратеното съдебно следствие за умишлено причиняване на смърт и отпадна възможността след направени самопризнания от убиеца присъдата му автоматично да се намалява с една трета.
Родолюбивите инициативи на вестника са сред най-запомнящите се. През 2015 г. призовахме: “Снимайте църквите във вашия град и село”. През 2005-а читателите определиха
“24-те чудеса
на България” -
една от
най-оригиналните
родолюбиви
кампании
на вестника с огромен отзвук. До читателите се допитахме, за да направим и класация на 133-те най-красиви сгради в София. “24 часа” участва с БНТ в кампанията “100-те най-велики българи” и с “Виваком” в “100-те най-обичани българи”.
През 2016 г. читателите избраха 50-те любими български песни и стихотворения. Същата година вестникът направи “Незадължителен списък на книгите, които всяко дете трябва да прочете”, като се допита до известни личности и читатели. Благодарение на анкетата “Кои са любимите ви БГ филми?” вестникът издаде своята златна колекция с най-запомнящите се български ленти в тираж от 1,5 млн.
Инициативите,
които организира
“24 часа” като
медия, са за
промяна в
обществото
към по-добро
Това е и по-големият смисъл на всички тези акции, кампании, дискусии, класации, които “24 часа” прави и ще продължи да организира. Чрез нашите инициативи читателите влизат в правенето на политики - за здравеопазването, за образованието, за сигурността, за всички важни за живота им неща. Решаваме спорове с бюрократи и монополисти, настояваме за ремонт на калпави закони, правим усилия да спрем войната на пътя, търсим работещите решения да се спрат кражбите на ток, събираме идеи, които да помогнат България да става все по-добро място за живеене и развитие.
Мантинели
срещу глупостта
Броени месеци след публикацията
резервните писти по
магистралите, на които загиваха
много хора, бяха премахнати
Може би читателите на “24 часа” вече са забравили онези няколкокилометрови трасета по магистралите “Тракия” и “Хемус” и на главния път към Гърция, оставени без мантинели, за да се използват като резервни писти в случай на война още от времето на Варшавския договор. Стотици катастрофи и десетки жертви всяка година точно в тези участъци бяха поводът Борислав Зюмбюлев да напише статията “Мантинела срещу глупостта”, публикувана на 11 септември 2010 г.
Защо са били тези резервни писти ли? “Защото по време на студената война България ...е трябвало да поддържаме инфраструктура за “приятелски десант” от Съветския съюз. Подобна доктрина е била глупава още за реалностите на 1968 г., но защо и през 2010-а животът ни е подчинен на доктрината “Брежнев”? Защо студената война продължава да взема своите странични жертви?
Защото у нас
липсата на здрав
разум се
съюзява с
липсата на
порядъчност
и се получава бронираната машина на глупостта”, писа тогава Зюмбюлев.
Та ето за този здрав разум става дума, когато говорим за инициативите на “24 часа” - било, за да спасим човешки живот, било, за да почетем достоен жест, било, за да помогнем на хора в беда.
Впрочем след тази статия в “24 часа” въпросните резервни писти бяха премахнати няколко месеца по-късно, там бяха поставени мантинели между платната в двете посоки на магистралите и така движението е далеч по-безопасно. Спасени са десетки човешки животи.
През всичките 29 години “24 часа” е особено чувствителен по темата за сигурността на пътя. Направи няколко значими инициативи срещу пияните шофьори, срещу безразсъдното каране, потърси експерти, даде им думата в десетки дискусии как да спре войната на пътя.
“Карай умно -
стигни жив!”
бе една от най-мащабните акции на вестника за спиране на войната на пътя, а стикери с логото на кампанията и до днес стоят залепени на стотици автомобили. Благодарение на десетки допитвания до читателите бе съставена карта на пътищата убийци в държавата.
Благодарение и на инициативата
“Без ТИРоризъм
в моите почивни
дни”
бе въведена забрана за движение на тирове в определени часови пояси през уикенда и на големи празници.
Друга инициатива на вестника бе свързана с наказанията на онези шофьори, които са причинили тежки катастрофи с човешки жертви, но се измъкват от строгостта на закона, като обърна особено внимание на жертвите на пешеходни пътеки. Днес в големите градове все повече се спазва предимството на пешеходците.
Защо показваме
“Отличниците
на България”
Една от сферите, в които вестникът хвърли огромни усилия през годините, бе образованието. Такава бе националната кампания “Учи, за да работиш” за развитие на професионалното образование. Акцентът в “Образование 4.0” пък е дигитализацията на българското образование. През 2017 г. вестникът основа клуб “Отличниците на България”, в който всяка година се приобщават най-талантливите и умни деца в страната.
“Клубът на Отличниците” вече има три випуска с близо 100 деца, влезли в него на базата на своите заслуги в науката.
Кампанията се зароди през 2016 г. след вълна от случаи на насилие в училища. Тогава екипът на вестника реши, че трябва да покаже положителните примери от българското образование - децата, които носят включително и международна слава. Като първоначалната идея бе, че ще опишем двадесетина случаи на златни медалисти по математика и добрите примери ще се изчерпат.
“Отличниците на България” се оказа нещо много по-голямо. В клуба влязоха не само медалисти по точните и високите науки, но и млади предприемачи, дори най-добрият млад автомонтьор в Европа, музиканти, художници, писатели. А безспорният номер едно в трите випуска е златният медалист по физика Георги Александров. Който спечели цялата редакция с мечтата си да стане учител по физика.
Кампанията излезе от вестника и прерасна в Клуб на отличниците, в момента разпрострял се на почти всички континенти без Антарктида. Защото се оказа, че младите български умове са търсени от всеки уважаващ себе си университет. И всеки от членовете на клуба мечтае един ден да се върне в България.
Достойните българи
на 2020 г. са лекарите
С Лигата “Лекарите, на които вярваме”
ръкопляскаме на медиците още от 2011 г.
Първият лекар, когото номинирахме през 2020 г. за инициативата “Достойните българи” на “24 часа”, бе кардиологът от “Пирогов” д-р Даниел Петров.
Той спаси болницата от трагичен инцидент с огромни мащаби при пожара в “Пирогов” на 27 ноември 2019 г. Когато през януари го включихме в номинациите за 19-ото издание на “Достойните българи”, никой не подозираше, че сегашната високосна година ще се превърне в тежко изпитание за света заради пандемията от коронавируса. Само три месеца по-късно България вече живееше в извънредно положение, всеки ден лекари, медицински сестри, санитари, медици от Спешната помощ се сблъскваха с първите десетки болни от COVID-19.
Затова и на 16 март 2020 г. “24 часа” обяви, че голямата награда “Достоен българин” за тази година е колективна - за всички български лекари, медицински сестри, лаборанти, рентгенолози, шофьори на линейки, за хората на първа линия.
Отличията “Достойните българи” се връчват от 2003 г. и за тези 18 г., през които над 700 души бяха удостоени с прпестижното звание, инициативата се наложи като каузата, която утвърждава доброто у българите и намира новите герои на нашето време.
Това, че наградихме българските медици тази година, напомня и още нещо важно. Че “24 часа” съвсем уместно и прозорливо през последните години настоява да се пази престижът на лекарите и сестрите, да бъде спряно насилието над тях, обидите, подозренията за печалбарство.
Много преди пандемията “24 часа”
даде възможност на хората
да създадат и надграждат Лигата на лекарите,
на които вярват. Инициативата е най-чувствителният барометър на най-трудното признание - на страдащия човек, който в болката и страха си е особено чувствителен към всяка дума и жест и очаква да бъде излекуван.
За читателите ни това се оказа толкова вдъхновяващо, колкото беше за редакцията и журналистите, посветили се на темите за здравето и здравеопазването. Само за няколко месеца след обявяването на регламента през 2011 г. стартира постоянно отворен форум за номинации на лекари специлисти, общопрактикуващи и медици от доболничната помощ.
Замисълът зад своеобразния списък на професионалната чест беше вестикът да стане мост над пропастта от недоверие между пациентите и българските лекари. Постепенно лигата се разрасна. Като символ на признанието отдадените на професията си специалисти получават на специална церемония сертификатите на доверието.
В последното издание на форума “Лекарите, на които вярваме” читателите добавиха с номинациите си над 100 нови имена. В лигата официално са включени 550 души, но реално числото е по-голямо - благодарност и признание печелят нови и вече откроявани медици.