Дрогирани и пияни са повече - трябва контрол

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8479587 www.24chasa.bg

Шофьорът на джипа, убил Милен Цветков, може да бъде осъден до 20 г. в зависимост от резултатите от разследването

УЧАСТВАЛ съм на два пъти в телевизионни предавания на Милен Цветков – и в сутрешното и във вечерното му предаване. Един човек с неизчерпаема енергия и ентусиазъм. Не мога да си го представя иначе освен жив и деен. И отново дрогиран или пиян шофьор почерня семейство и оставя без баща двете му деца – едното от които е момче на 8 г.

Основните факти около злополуката са добре известни. Милен Цветков спира на червен светофар. Водачът на “Ауди Q7” се движи със скорост много над разрешената – с около 80 км/ ч, и без спирачен път удря отзад колата на Милен Цветков – “Субару Форестър”.

В направения му тест водачът на аудито е реагирал на канабис и амфетамин.

Милен Цветков удря главата си във волана и предното стъкло. Защо въздушните възглавници не са предотвратили удара във волана и стъклото, все още не е известно.

Човек някак си може да приеме, когато при катастрофа - било поради небрежност, било поради самонадеяност - шофьор, който не е пил или дрогиран, прави грешка и става непоправимото за жертвата и близките ѝ. Не са малко шофьорите, които примерно изпреварват, без да преценят ситуацията или не оценяват дъжда, и попадат в аквапланинг.

По-трудно се приема вината на тези, които умишлено карат с много по-висока скорост от разрешената, но са самонадеяни, че ще се справят, особено ако карат добри коли. Но когато някой се дрогира или напие и се качи в кола,

той умишлено

застрашава

живота

на другите,

защото знае какво е съчетанието между дрога или алкохол и автомобил. Това вече е недопустимо.

Българското правосъдие по време на прехода съвсем невинаги е постъпвало адекватно към различните случаи. Например преди години трезвен шофьор на камион получи 10 г., когато жертвата беше депутат. Световният шампион по фигурно пързаляне Максим Стависки получи окончателно 2,5 г. условно, когато пиян навлезе със своя хамър в насрещната лента, уби един човек и остави още един прикован към легло.

Ако кръвният тест потвърди наличието на дрога в кръвта на шофьора на аудито, дори да нямаше катастрофа, той би носил наказателна отговорност по НК – чл.343б, ал.3: “Който управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 г. и с глоба от 500 до 1500 лв.”

Но в случая има причинена смърт и отговорността би била по чл. 343, ал.3 от НК: “Когато водач на МПС наруши правилата за движение и по непредпазливост e причинена смърт след употреба на наркотични вещества или техни аналози, наказанието е лишаване от свобода от 3 до 15 г., а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от 5 до 20 г.”

Според Наказателния кодекс “особено тежък случай” е този, при който извършеното престъпление с оглед на настъпилите вредни последици и на други обстоятелства разкрива изключително висока степен на обществена опасност на деянието и дееца.

При ПТП не е без значение и големината на превозните средства (виж графиката) . Вижда се колко по-голяма и по-тежка кола е “Ауди Q7”.

Психотерапевтите са категорични, че изолацията и самотата, причинени от сериозните ограничения в общуването, водят до сериозно увеличаване на употребата на алкохол и наркотици. За много бивши наркомани падат задръжките и се връщат към дрогата. Но когато дрогиран или пил седне зад волана, той се превръща в потенциален убиец. Превенцията е една – повече проверки за алкохол и наркотици.

Втората възможност е отваряне на някои магазини и в моловете за игри, играчки, книги – естествено при стриктно спазване на утвърдения ред за пазаруване. Сега телевизиите се гледат много – нека пуснат най-интересните си филми. Според международната маркетингова компания Nielsen консумацията на алкохол в САЩ през март т.г. е с 55% повече, отколкото през март 2019 г. Вероятно употребата на дрога също се увеличава с подобни проценти. Това е още една от големите опасности, които носи сегашната пандемия.

  • И “морков” срещу неразумното шофиране

    И “морков” срещу неразумното шофиране

    Черните статистики по българските пътища не престават да стряскат. Пътна полиция отчита намаление на катастрофите, ранените и загиналите, но това вероятно е резултат и от факта, че през пролетта движението на коли по пътищата значително намаля заради коронавируса. С други думи, проблемът продължава да е как да променим неизтребимата нагласа на
  • Георги Марков: Никой не е в състояние да оправи съдебната власт в България

    Георги Марков: Никой не е в състояние да оправи съдебната власт в България

    Уважаемият вицепремиер Томислав Дончев вчера от трибуната на парламента сподели, че енергията, обхванала една част от българското общество, която е на площадите, ще бъде пропиляна, ако не доведе до промени. Какво трябва да се промени според него - законодателната рамка, дори и конституцията, за да може държавата да изпълни една от основните си