Димитър Ганев, "Тренд": Забраната за данни в изборния ден - поле за измами

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8635236 www.24chasa.bg

Да отпадне законовата забрана за съобщаване на данни от екзитполове в изборния ден. “24 часа” отдавна дискутира и призовава за такава поправка. Сега, след като са направили анализ на проведените миналата година избори, от ЦИК заявиха, че ще предложат на законодателите тази промяна.
Попитахме социолози: Какви ще са плюсовете, ако отпадне забраната да се огласяват резултатите от екзитполовете в изборния ден?

Ето отговора на Димитър Ганев от изследователския център "Тренд":

И  в момента в изборния ден се публикуват междинни резултати от гласуването, но медиите го правят чрез някакви класации и състезания, без да се споменава източникът на това проучване.

 Така  в изборния ден се отваря поле за всякакви измами.  Сайтовете могат да си пишат каквито искат данни, защото никой не знае откъде идват тези проучвания. Затова на първо място най-големият позитив от отпадането на тази забрана е, че ще имаме легитимен източник за тази информация. А в момента няма такъв. Това дава възможност за много спекулации - правейки опит да се манипулира общественото мнение. Когато тази дейност бъде законна, съответната медия и агенция ще носят отговорност с името си за публикуването на резултатите.

 Неголям брой  хора определят своя избор от публикуваните резултати в изборния ден. По-голямата част от избирателите са решили за кого да гласуват доста преди изборния ден и няма да променят мнението си, ако са разбрали междинните резултати.

Данните от екзитпола са особено търсена информация в изборния ден. В същия момент до нея имат регламентиран достъп стотици хора, ако не и хиляди, заети в социологическите агенции и техните клиенти – медии и партии. Сами си давате сметка, че в информационен век като нашия при наличието на мобилни телефони, социални мрежи, чатове и прочее е непостижима задача тази силно търсена информация да бъде пазена в ограничен кръг.

На последно място, но не и по значение – публикуването на данните от екзит пол е забранена от закона дейност. В същото време от повече от 15 години, главно заради масовото навлизане на интернет и социалните мрежи, всички медии нарушават закона. После някои биват санкционирани, но какво от това? На следващите избори те пак публикуват междинните изборни данни. И крайният резултат какъв е? Постоянното нарушение на закона, изглежда, не е проблем… Какво послание е това?

  • Като няма идеи за политика, идва риалити

    Като няма идеи за политика, идва риалити

    Шоуто, което политикът от “Да, България” Христо Иванов направи на брега до Бургас, подсказва две неща. Първо, че като свърши сезонът на риалититата по телевизиите, има ниша за този вид художествено творчество в социалните мрежи. Второ, че когато идват избори, трябват избиратели, но липсват идеи за политика, остава само зрелището