Така беше и при
кризата през 2008 г. -
гигантски корпорации си
правеха луксозни семинари
с пари на данъкоплатците
ИНСТИТУТЪТ “Айн Ранд” от Калифорния кандидатства за държавна помощ, за да запази 35 работни места.
На някои тази информация ще им бъде много смешна. Айн Ранд - известната нюйоркска писателка от руски произход, автор на най-вдъхновените либертариански текстове от ХХ век във възхвала на свободния пазар и за отхвърляне на каквато и да е роля на държавата освен охраната на частната собственост - би била възмутена от този акт.
Аз не съм изненадан и не ми е смешно. Защото пазарните фундаменталисти - сред които и радикалните либертарианци, са влюбени в пазара само докато той е във възход и носи добри печалби на бизнеса.
Когато пазарът влезе в рецесия или депресия, пазарните фундаменталисти са първи на опашката пред държавното гише за bail-outs и други кейнсиански по произход благини. Така беше през 2008-2009 г., когато дори гигантски корпорации в застраховането и търговията с ценни книжа си организираха служебни семинари (retreats) на луксозни места с парите на данъкоплатците, получени като помощ срещу кризата. Старшият мениджмънт на американската автомобилна индустрия полетя с частните си самолети към Вашингтон, за да иска държавна помощ.
Пазарът е уникален инструмент за създаване на частно и публично богатство. Но подобно на всяко обществено явление пазарът преминава през обществените отношения и се разгръща в зависимост от обществената култура. Регулирането на пазара - както от ценностите на културата, така и от нормите на обществото, е неизбежно и необходимо. Колкото по-разгърнат и комплексен е пазарът, толкова по-значими са неговите взаимодействия с публичните институции - в частност - с държавата, Пазарният фундаментализъм - митът за “чистия”, самодостатъчния пазар, е белег на догматичен примитивизъм. Такива са повечето “ясни и прости” идеи, управляващи картината на света за много хора без възможност и желание да проникнат по-дълбоко в многообразната същност на света, в който живеем.
(От фейсбук)