Битката на корпорациите за космическия пазар започна. Кой печели

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8878560 www.24chasa.bg

SpaceX направи революция, която ще

промени завинаги телекомуникациите,

самолетните полети, добивната индустрия

Компанията SpaceX на предприемача Илон Мъск успешно изстреля ракетата “Фалкон 9”, носеща капсулата “Дракон” с двама астронавти – Боб Бенкен и Дъг Хърли. 19 часа след излитането от Кейп Канаверал “Драконът” успешно се скачи с международната космическа станция, където двамата американци бяха посрещнати от един техен съгражданин и двама руски космонавти.

В неделя капсулата с астронавтите се приводни в Мексиканския залив.

Това събитие е най-видимата част от голяма космическа революция, която ще промени изцяло представата ни за космоса.

За САЩ полетът на капсулата “Дракон” има огромно значение, тъй като страната има огромни космически амбиции, а дори не може да изпраща хора в Космоса. След “пенсионирането” на своята совалка САЩ не могат да изпращат собствените си астронавти на космическата станция – съответно се налага да плащат на Русия да го прави (което струва доста - около 70 милиона долара на човек). Известно време дори сателитите, изстрелвани от САЩ, разчитат на руски ракети и двигатели.

Това внася напрежение, особено след санкциите срещу Русия.

Но националната гордост не е единственото важно в случая – въпросът има огромни икономически измерения. Американската совалка можеше да лети многократно, но всеки полет струваше около половин милиард долара, отделно самата совалка струва милиарди, а и подготовката за полет отнема месеци. Американският конгрес и НАСА решиха да променят стратегията – вместо да се строи нова и скъпа държавна совалка, да се стимулират частни компании да развият космически полети на конкурентен принцип.

Междувременно редица

частни

инвеститори

започнаха да

инвестират в

космически

ракети

– например Пол Алън от “Майкрософт”, сър Ричард Брансън от “Върджин”, собственикът на “Амазон” Джеф Безос.

За момента обаче най-голям пробив в космическата индустрия прави именно компанията SpaceX на Илон Мъск - известен повече с компанията си за електрически автомобили “Тесла”. Когато продава компанията за електронни плащания PayPal, Мъск забогатява, но инвестира практически всичките си пари в създаването на Тесла и SpaceX.

На първо време SpaceX

разби монопола

при

космическите

полети -

с много по-ниски цени успя да спечели поръчки както за комерсиални полети (изпращане на сателити в Космоса), така и за полети на НАСА и военните.

Но истинската революция се случи през 2016-2017 г. – а именно, многократно използване на една и съща ракета. През 2016 г. компанията изстреля една ракета в космоса и след това я приземи обратно. През март 2017 г. SpaceX изстреля за втори път използвана ракета – и след това отново приземи ракетата обратно на Земята. Това беше една истинска революция, тъй като

преди това

ракетите не се

връщаха, а

изгаряха в

атмосферата

Ако с ракета за еднократно ползване цената на изстрелване е 65 милиона долара, то с ракета за многократна употреба цените могат да бъдат в пъти по-ниски.

Сравнете това с половин милиард долара за всяко излитане на совалката преди десетилетие! Именно така SpaceX успя да заеме водеща позиция на световния пазар на космически полети – предлагайки по-ниски разходи дори от Русия и Китай. Ниските цени на полетите откриват безкрайни възможности за бизнеса – космосът вече е лесно достъпен и може да се използва за търговски цели, например за комуникаци, интернет, телевизия, изследвания, туризъм, добивна промишленост.

И това не е само теория. На 3 юни през нощта отново SpaceX изпрати поредна порция от 60 сателита в космоса – използвайки за пети път една и съща ракета. Общо до момента компанията е качила около 500 сателита в космоса, а планът е да достигне 12 000 сателита, които да доставят високоскоростен интернет до всяка точка на Земята. Без кабели, без базови станции, без скъпа инфраструктура! Това

може драматично да промени

конкурентната ситуация

в телекомуникациите и да повиши достъпа до мрежата, особено в отдалечените региони.

Изпращането на хора в Космоса е най-трудно, тъй като човешкият живот е ценен и само наистина сигурни ракети могат да се използват за тази цел. SpaceX се превърна в първата комерсиална компания, която изпрати успешно хора в космоса – а това отваря огромен потенциален пазар и за туризъм.

Японският милиардер Юсаку Маедзава вече е наел SpaceX, за да организира туристическо пътешествие до Луната през 2023 г. като планира да вземе със себе си 6-8 артисти, художници и музиканти. И това е само началото, колкото по-евтино е пътуването в космоса, толкова по-достъпен ще става и космическият туризъм.

В бъдеще SpaceX планира да влезе в директна конкуренция и с авиационния бизнес. Идеята на Илон Мъск е, че една космическа ракета може да стигне за броени минути до всяка точка на земята – за разлика от самолетите, които се нуждаят от десетки часове, за да изпълнят междуконтинентален полет. Представете си, вместо 20 часа полет от Европа до Австралия със самолет,

може да се стигне за половин част с ракета

Още една потенциална революция.

И още – ценни суровини, които са дефицитни на Земята или добивът им създава екологични проблеми - могат да се добиват на други планети и да се транспортират евтино до Земята. И, разбира се, мечтата на Илон Мъск – да се колонизира Марс и хората да се сдобият с втора планета, на която да живеят. По всичко изглежда, че започва нова космическа надпревара, но този път тя не е между държави - свръхсили, а между частни компании. Космосът отново става интересен, и то не само за науката, но и за бизнеса.

  • Епопея от страдания за сгрешените винетки. А как ли ще е на вота с машините

    Епопея от страдания за сгрешените винетки. А как ли ще е на вота с машините

    От всичките 4 милиона и 250 хиляди винетки, купени в “електронната ера” за последната година и половина, двайсет хиляди са били с грешно подадени данни. И поради тази причина следва епопея от глоби и страдания за онези шофьори, които не са внимавали. На пръв поглед процентът на грешките е пренебрежимо нисък
  • Барни Ръбъл в тола, а не в правосъдното министерство

    Барни Ръбъл в тола, а не в правосъдното министерство

    Английският е задължителен, все пак сме в ЕС Барни Ръбъл се оказа в тола, а не в провосъдното министерство. Почти в третото десетолетие на ХХI век в една държава от ЕС е необходимо да мине половин час, за да ти активират винетката. Нещо невиждано и нечувано. След половин час спокойно могат да те хванат точно 10 пъти в нарушение