Красимир Вълчев: Има тиха промяна в образованието - преподавателите развиват култура на иновации

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9025936 www.24chasa.bg
Венелина Гочева, министър Красимир Вълчев и Радослав Златков от VIVACOM дадоха начало на обсъждания на "Образование 4.0"

В българското образование все повече се случва една тиха промяна и тя е развитието на култура на иновациите сред преподавателите. Не развитие на отделни иновативни училища, а създаването на масова култура на иновации.
Тази констатация направи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който откри шестата конференция „Образование 4.0“, организирана от VIVACOM и „24 часа“.
Целта на дебата е да открои поуките от въвеждането на онлайн образованието по време на извънредното положение, за да се подпомогне дигитализацията на училищата.
„Всички ще живеем поне още 12 месеца в условията на пандемия“, категоричен бе Вълчев.
„Образователната система е особена, защото техните резултати се виждат след много години. Дори сме склонни да забравяме работата на учителите. Заради това, когато има такива ситуации на извънредност се видя, че една система като образованието може за няколко десетки часа да се справи и да покаже, че на учителите може да се разчита. Инвестициите в образованието са с най-висока степен на обществена възвращаемост“, каза министърът.
„Има много разделителни линии, но не трябва да се изкушаваме да използваме образованието за политически цели. Освен текущите страсти трябва да водим и този разговор накъде отиваме и трябва да го водим през образованието. Сега можем да си направим равносметките, да се поучим от грешките и да се обединим около няколко теми, една от които е образованието“, добави Вълчев.
„Не можем да прогнозираме бъдещето но днешните ученици ще живеят много по-динамично, ще сменят професии, ще учат през целия живот, обемът на знанията ще се увеличава и ще сме свидетели на още по-големи трансформации, които ще изискват умения на дигитални създатели. И в момента говорим за дигитални умения, но ползвателите няма да бъдат ценни, ценни ще са създателите. Заради това трябва да развием тези знания, да развием абстрактна и множествена интелигентност, които ще им позволят да се надграждат. За разлика от досегашния фокус в тясната специализация. А преподавателите са все повече ментори, които помагат на детето да разбере света, а не толкова източник на информация.
В извънредното положение се случиха няколко неща. Знаем, че онлайн обучението спаси учебната година. За повечето деца бе равностойна алтернатива. Знаем че загубихме социализацията, че се увеличиха неравенствата заради липсата на ангажираност в една част от учениците и техните родители. Знаем, че се увеличиха иновативните методи на преподаване“, каза още Красимир Вълчев.
„Коловозът на успеха са натрупаните знания и умения, а не толкова в кое училище си учил. Един човек, ако е четящ и развиващ се, ще бъде оценен. И дипломата от чужбина има все по-малко значение, значение има способността на човек да свърши работа. Заради това трябва да направим децата по-ангажирани с ученето. Но и трябва да намерим баланса между ползването на устройства за необразователни цели и развитието на абстрактното мислене и социалните умения. Родителите трябва да ограничат ползването им, за да са когнитивно развити децата им, а не ползватели на съдържание. Нашите ученици се справят добре на изпити, които изискват заучаване и зле на тези, които искат осмисляне. Колкото по-малко външното оценяване е свързано със заучаване, толкова по-добре“, завърши министърът. Той критикува родителите, които живеят с представите, че плащайки за частни уроци наистина осигуряват по-добро бъдеще на децата си.

Трябва да благодарим на учителите и на учениците и да ги поздравим за трансформацията, която направиха заедно по време на извънредното положение, защото това, което направиха, е революция, която не се е случвала в българското образование от създаването на Априловската гимназия, каза в началото на конференцията издателят на "24 часа" Венелина Гочева.

  • Господа запалянковци, сами ще сте си виновни за мачове без публика

    Господа запалянковци, сами ще сте си виновни за мачове без публика

    Господа запалянковци, май предобрихте нещата. След мача на ЦСКА с румънския ЧФР (Клуж) любимият им отбор получава предупреждение от УЕФА за неспазване на противоепидемичните мерки. Нищо чудно това да не остане само предупреждение. Европейската централа обаче няма право да налага наказания заради неспазване на въпросните мерки
  • Бойко Василев

    “Панорама” - журналистика, която не стои в агитките, а между тях

    Всеизвестно е, че не “Панорама” е причина и цел на протеста в петък вечер. Причакването на гости след предаването се е случвало и преди - през 2013-а и през 90-те. Ние уважаваме всичките си гости. Те се събират около една маса и изразяват различни мнения. Каним ги да отговарят на въпроси, а не да търпят публични обиди