Александър Александров: Сметките за парно са коректни. Ще ги направим по-разбираеми

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9026954 www.24chasa.bg

Нито един потребител няма да бъде ощетен, гарантира изпълнителният директор на "Топлофикация София"

- Г-н Александров, вчера бяхте поканен в парламентарната комисия по енергетика, за да отговаряте на въпроси за връщането на суми от предоговорената цена на природния газ за България и постъпили жалби във връзка с изравнителните сметки за топлинна енергия. Успяхте ли да отговорите на всички въпроси?

- Нямах никакви притеснения да отговоря на въпросите в парламента. Спазили сме всички изисквания на Закона за енергетиката. Сметките са изготвени по нормативно установения ред на общото и специалното законодателство и нито един от абонатите ни не е ощетен. Потребителите или вече са, или съвсем скоро ще получат до стотинка полагаемите им се сумите от ретроактивното намаление. От друга страна, в дискусията стана ясно, че част от клиентите не могат от пръв поглед да се ориентират в сметките, така че ние поехме ангажимент да работим в посока по-опростено представяне на информацията там. Освен това ще засилим комуникацията с потребителите, защото очевидно има нужда да сме в по-близък контакт с тях. Това е една от линиите, по които усилено започваме да работим.

- Хората имаха очаквания за сметки, които са с 40% по-ниски, а реално тези проценти не се отнасяха за цената на парното, така ли да го разбирам?

- Наясно съм, че обществените очаквания бяха други, но формирането на сметките не се прави спрямо очакванията, а спрямо реалната консумация на потребителите, следвайки законовия алгоритъм.

Иначе ето какво се случи в хронологичен ред. На 3 март 2020 г. между Министерство на енергетиката и "Булгаргаз" от една страна, и “Газпром Експорт" от друга, беше постигнато споразумение за предоговаряне на формулата за изчисление на доставната цена на газа за България. В резултат от въвеждането на новата формула цената на природния газ за България от 1 март 2020 г. намаля с 40%. В следствие на същото споразумение беше постигнато съгласие за намаление със задна дата на цената на природния газ за периода 5 август 2019 - 29 февруари 2020 г. За "Топлофикация София" средното намаление със задна дата на цената на природния газ е в размер на 19,9%. В следствие на това КЕВР намали цената на топлинната енергия ретроактивно за периода 1 юли 2019 - 31 март 2020 г. с 11,1 %. Това се равнява на 36,5 млн. лева, които да бъдат възстановени от нас към потребителите. През юли топлофикация възстанови чрез приспадане малко над 10 млн. лв. През август бяха възстановени още 13,8 млн. лв. И в момента остава да възстановим 12,7 млн. лв.

- По темата за възстановяването се чуха и въпроси, свързани със срока за възстановяване. Върнахте ли рано парите на хората?

- Ние започнахме да възстановяваме суми към потребителите още с първия възможен билинг цикъл, осигурявайки равнопоставеност на всички абонати, независимо от избрания от тях начин на отчитане. Това по никакъв начин не е в нарушение на нормативните разпоредби. Считаме, че не е редно да задържаме парите на клиентите и то точно в момент, когато всички средства за домакинствата са ценни и не бива да ги караме да чакат изравнителните сметки.

- А какво се случи с изравнителните сметки? Имаше ли проблем с отчетната кампания или само ретроактивното намаление подведе нагласите на клиентите?

- Още с края на извънредното положение "Топлофикация София" в качеството си на топлинен счетоводител стартира процеса по отчитане на уредите за дялово разпределение. Успяхме да отчетем над 97% от клиентите си в законовия срок. И това е единствената успешна формула клиентите ни да не получават корекции на изравнителните сметки. Вероятно колегите от останалите фирми за дялово разпределение (ФДР) срещнаха трудности в тазгодишната кампания по отчитане. Ние инициирахме поредица от срещи, за да споделим опит и добри практики, и да уеднаквим методите на отчитане и работа с клиенти. Не всички приеха модела на работа на "Топлофикация София" и това доведе до известно объркване.

- Обяснете по-конкретно.

- След законовия срок за отчитане през август ФДР-тата са подали корекции за 46 650 абоната и ново изравняване за 48 140. Това са 24% от изравнителните сметки на абонатите. В резултат на изпратените корекции през август са преразпределени суми за близо 1 млн. лв., което е приблизително 54% от цялото изравняване. В резултат на корекциите повече от 13 601 потребители ще получат занижаване на изравнителните си сметки, а други 42 965 ще получат завишаване.

- А вие не може ли да санкционирате фирмите за дялово разпределение?

- "Топлофикация София" няма законови правомощия да упражнява контрол върху ФДР-тата. Въпреки това ние изпратихме писма към фирмите, с които в дух на добро търговско партньорство сигнализирахме за възникналите проблеми. Един от тях е, че на голяма част от клиентите не бяха отчетени уредите в законоустановения срок – една от фирмите за дялово разпределение например не беше успяла да отчете над 50% от абонатите си навреме.

- Имате ли отговор и на въпроса защо част от хората останаха излъгани в очакванията за сумите, които трябва да си вземат?

- Голяма роля именно в тази ситуация оказа начинът на предоставяне на информацията в изравнителните сметки на различните топлинни счетоводители. В изравнителните си сметки фирмите за дялово разпределение включват изчислената сума за приспадане от ретроактивното регулиране на цената на топлинна енергия в сметките, като сума за възстановяване от изравняване, което клиентът очаква да получи на каса. Законът регламентира, че клиенти могат да получат на каса само сумата от изравняване на количеството топлинна енергия, а сумите за възстановяване от ретроактивното регулиране на цената се приспадат от бъдещи задължения на абоната.

Въпреки всичко държа да отбележа, че общият брой на постъпилите жалби към нас и всички ангажирани институции по темата за изравнителните сметки се равнява на 0,5% от клиентите ни. Колегите работят непрекъснато и всеки един от случаите ще бъде разгледан персонално.

Независимо от трудностите заради безпрецедентната ситуация, в която се оказахме през тази година - говоря както за COVID кризата, така и за ретроактивното възстановяване, искам недвусмислено да заявя още веднъж, че нито един потребител няма да бъде ощетен.

  • Отличниците на България

    Отчаянието е грях, младите и умните ще ни спасят (Видео)

    Поуката от тазгодишната церемония по отличаване на “Отличниците на България” е, че умните хора са нашата надежда за избавление. “Отличниците на България” е кампания на “24 часа”, която правим за четвърти път и този път бе онлайн, в която награждаваме млади българи с изключителни постижения, не просто деца, които са получили шестици
  • Бойко Василев

    “Панорама” - журналистика, която не стои в агитките, а между тях

    Всеизвестно е, че не “Панорама” е причина и цел на протеста в петък вечер. Причакването на гости след предаването се е случвало и преди - през 2013-а и през 90-те. Ние уважаваме всичките си гости. Те се събират около една маса и изразяват различни мнения. Каним ги да отговарят на въпроси, а не да търпят публични обиди