Аз обвинявам образователната система

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9044556 www.24chasa.bg
Севилай Салим със своята учителка и двама членове на журито - социолога Кънчо Стойчев (вляво от нея) и писателя Димитър Томов

15-годишна ученичка от с. Черноочене, Кърджалийско, получи първа награда на конкурса за ученическо творчество “Бодлите на таралежите”

Конкурсът “Бодлите на таралежите” се организира за 14-и път от фондация “Братя Мормареви” с председател социолога Кънчо Стойчев. Той е в две категории - есе и разказ. Тази година има рекорден брой участници - 200 ученици с над 300 творби. Севилай Салим е предложила за награда и учителката си от СУ ‘‘Христо Смирненски” Фикрие Дормуш.

Заглавието на публикуваното есе е на авторката.

Отличеното есе

Аз обвинявам образователната система

Алберт Айнщайн казва: ‘‘Всеки е гений. Но ако съдите рибата по нейните възможности да изкачи дърво, тя ще изживее живота си, вярвайки, че е глупава”.

Кажи ми училище? Гордееш с ли се нещата, които направи? Превърна милиони хора в роботи. Това за забавно ли го намираш? Осъзнаваш ли колко много деца, подобни на тази рибка, плаваща срещу течението, не откриват своите таланти? Мислят, че са глупави. Вярват, че са безполезни. Край!

Аз обвинявам училището, че

убива креативността

и индивидуалността

И това мога да ви го докажа.
Нека вземем един съвременен телефон и телефон отпреди 150 години. Голяма разлика, нали? Една днешна кола и автомобил отпреди 150 години. Огромна разлика. Сега нека сравним една съвременна класна стая и такава, която са използвали преди 150 години. Ще видите, че повече от век нищо не се е променило. Твърдите, че подготвяте учениците за бъдещето, но с такива доказателства аз трябва да питам: ‘‘Дали ни подготвяте за бъдещето, или за миналото?”

Думата образование (на английски: education) има латински произход и идва от думата educe, която означава разкривам, показвам, т.е. разкрива нашите таланти и ги прави осъществими.
Училището не разкрива много. Затворете си за миг очите. Представете си едно дете, което сяда на задния чин в една класна стая, в някой град. Никога не вдига ръка, проваля се на повечето тестове, но вътре в него живее една страст. И ако се разкрие и възпита, ще открие лечението на рака… Но се страхувам, че тази негова дарба никога няма да излезе на бял свят. То никога няма да спечели Нобелова награда. Защото в училище е бил игнориран и съден само по неговите оценки.
Разбирам. Преди времената били различни. Но днес… Днес ние не се нуждаем от роботи зомбита. Светът се разви. Сега се нуждаем от хора, които мислят креативно, иновативно, критично и независимо. Знаехте ли, че
създателите на
MacBook и Iphone
не са завършили
своето
образование…

Всеки един учен може да ви каже, че няма два еднакви мозъка и всеки родител, който има две или повече деца, може да го потвърди. Моля, обяснете ми, защо се отнасяте към учениците като към формички за бисквити, разглеждайки ги като един размер.
Ако един лекар изписваше едно и също лекарство на всичките си пациенти, резултатите щяха да бъдат трагични. Много хора щяха да се разболеят. Същото се отнася и за училището. Един учител стои пред 20 деца, всяко едно, имащо различни мечти, различни таланти и различни нужди.
Но учителите
нямат вина

Те работят в система, която не предоставя много възможности. Система, обсебена от стандартизирани тестове. Мислите ли, че улучването във въпросите с избираем отговор ще определи успеха? Никой тест не е в състояние да прецени моето бъдеще. Дори когато започва с три букви като НВО или ДЗИ.
Всъщност тези тестове са твърде жестоки, за да бъдат използвани и трябва да бъдат изоставени. Но не приемайте моите думи, приемете тези на Фредерик Джеймс Кели, човека, който измисли стандартизираното тестване, който каза и аз го цитирам:
“Тези тестове са твърде
жестоки,
за да бъдат използвани и трябва да бъдат изоставени.”

Продължим ли със същия дух, резултатите ще бъдат смъртоносни. Разбира се, математиката е важна, но не повече от изкуството или танцуването. Нека дадем равен шанс на всеки талант. Знам,
това звучи
като мечта,
но държави като Финландия правят впечатляващи неща. Те имат по-кратки учебни часове. Домашни работи не съществуват. Фокусират се върху сътрудничество вместо конкуренция. А изненадващото е там, че тяхната образователна система превъзхожда всяка друга държава по света. Други места като Сингапур успяват бързо, училища като “Монтесори”, програми като Академия “Хан”. Няма едно-единствено решение.

Нека мечтите се превърнат в реалност. Защото, докато учениците са само 20% от нашето население, те са 100 % от нашето бъдеще.
Това е светът в който аз вярвам. Свят, в който рибите вече не са принудени да изкачват дървета!

Интервю със Севилай Салим*:
Защо в учебниците по история не се обяснява какво е "голямата екскурзия"?

- Защо избрахте образованието за тема на своето есе?

- От доста време мисля, че нещо трябва да се промени в системата. Моята учителка Фикрие Дормуш ме поощри, вдъхнови и подкрепи, а друга госпожа в училище ни каза за конкурса “Бодлите на таралежите”. Хубавото при него е, че темата е свободна.

- Други теми, които ви вълнуват?

- Например защо в учебниците по история само се споменава, и то с различни години за възродителния процес, а за “голямата екскурзия” никъде не е обяснено какво означава. Вероятно България не иска да опетни своята история с такива събития... Но те са исторически факт!

- Как оценихте конкуренцията?

- Не съм чела творбите им, но ще се постарая.

- Четете ли?

- Предимно в интернет, но не само новини, а и статии и анализи. Чета и книги.

- Вашите родители подкрепят ли ви?

- Да, сега много се гордеят с мен. Имам и 9-годишно братче.

- Вие очаквахте ли награда от конкурса?

 Надявах се, но чак за първа - не.

- Как върви училището - вече сте в десети клас, нали?

- Да, и ми предстоят изпити. В училището все още има ремонти, но са взети всички предпазни мерки срещу коронавируса. Засега ще си ходим на занятия. В клас сме 22-ма ученици. Учим засилено английски.

- Накъде занапред?

- Все още не съм решила категорично и затова не искам да съм конкретна.

- Страхувате ли се от пандемията?

- Да. Първо имаше голяма паника, после нещата се поуспокоиха. Лятото мина спокойно. Повече ме плаши икономическата криза.

- Успех в нови конкурси!

*Името Севилай в превод
означава Обичана луна - б. а.

  • Отличниците на България

    Отчаянието е грях, младите и умните ще ни спасят (Видео)

    Поуката от тазгодишната церемония по отличаване на “Отличниците на България” е, че умните хора са нашата надежда за избавление. “Отличниците на България” е кампания на “24 часа”, която правим за четвърти път и този път бе онлайн, в която награждаваме млади българи с изключителни постижения, не просто деца, които са получили шестици
  • Бойко Василев

    “Панорама” - журналистика, която не стои в агитките, а между тях

    Всеизвестно е, че не “Панорама” е причина и цел на протеста в петък вечер. Причакването на гости след предаването се е случвало и преди - през 2013-а и през 90-те. Ние уважаваме всичките си гости. Те се събират около една маса и изразяват различни мнения. Каним ги да отговарят на въпроси, а не да търпят публични обиди