Има школи, които са обучили 1000 кандидати за шофьори, а обявяват приходи от 35 хил. лв., казва директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"
Още акценти
Учебните коли трябва
да са собственост на школата
Отворени сме за обсъждане и на други идеи за промени
в наредбите
Електронизацията ще се случи, тя намалява злоупотребите
Инструкторите трябва да са с трудови договори
- Господин Рановски, проектът за наредба за обучение на кандидатите за шофьори разбуни духовете. Най-вече въвеждането на трудови договори за инструкторите, изискването учебните автомобили да са на центровете за обучение и електронизацията на документите за обучение. Така ли е?
- Електронизацията е политика на министерството, това са вижданията и на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” и тя ще се случи - електронни административни услуги, издаване на разрешителни, лицензионни режими, ще има опция за онлайн заявяване на всяка една услуга. В момента се прави електронизация на контрола на пътя, следващият етап е въвеждане на електронна система при обучението на кандидат-водачите. Тези системи ограничават възможностите за злоупотреби, въвеждат правила и ред, който трябва всички да спазват. Може би това не се харесва на част от бранша. Когато в правилата пише, че трябва да дадеш 31 часа, ти трябва да дадеш точно толкова. Не може да изписват на хартия неверни данни и ако разберат, че ще правят проверка, тия хартии да ги променят, да ги крият, да пишат нови картони.
- Това е хартиеният картон, на който кандидатът за книжка се разписва, когато свърши часът за кормуване, нали?
- Да, точно така. Ще бъде заменен с електронен. Ще има електронна система, в която ще се отразява започването на часа и краят на часа. Това не е притеснително и толкова страшно. Но при проверка на пътя на един учебен автомобил това, което инструкторът е отразил, трябва да съответства на данните в системата. Започвайки часа с лицето Х, в автомобила трябва да е това лице. Водейки теория на 10 човека и отразявайки в системата, че те присъстват, при посещение на място в учебния кабинет тези 10 човека трябва да бъдат там. Няма да могат да коригират данните на присъствието, да дописват часове със стари дати за неща, които не са дадени реално. Това ще е от полза за всички учебни центрове, които провеждат обучение, както и за обучаемите.
Но както за всяко нещо, което се въвежда дигитално, и сега има отпор. Освен интересите на учебните центрове трябва да защитим и правата на обучаемите.
- Не можете ли да ги убедите тези хора, които са против, че е в тяхна полза, че ще ги облекчи? Те казват, че ще ги натовари, и виждат възможности за корупция.
- Това ще е от полза за учебните центрове. В момента се използват фиктивни учебни центрове, обучението да се провежда от конкретни инструктори, това за тях ще е в тежест. Нормативната база и сега казва, че обучението се провежда от учебни центрове, а не от инструктори. Инструкторът е служител на учебния център, той е преподавател, било по практика или по теория.
- Тези, които подкрепят наредбата, казват, че инструктори работят за няколко центъра. Това толкова ли е лошо?
- Изискването, което искаме да въведем, е инструкторите да работят на трудов договор, така ще се въведе ред в бранша, ще се изсветли. Ще се знае кой къде работи, какви осигуровки и данъци плаща, и това е от полза за всички и най-вече за държавата. Работейки на граждански договори, инструкторите са самоосигуряващи се лица и какви осигуровки, какви и данъци ще платят, е тяхно виждане. Когато не си плащат пълния размер на данъци, осигуровки, не могат да очакват да получат някакви помощи от държавата при възникване на извънредни ситуации. Когато центърът за обучение сключи договор с такъв преподавател, той сам набира курсистите, сам определя цените и никой не носи отговорност за неговите действия, за качеството на обучение и дали той изпълнява цялата нормативна база така, както е разписана.
В момента, ако курсистът реши да смени центъра, трябва да си вземе картона, който е на хартия. Ако инструкторът реши да не го предостави, курсистът не може да се отпише и няма как да отиде в друг център. Когато това се води електронно и се знае до кой час той се е обучил, подава заявление при нас и ние ще го отпишем служебно, за да може да продължи обучението си в центъра, който си е избрал. Тази документация ще съществува на централно ниво в регистър и няма да се взема нищо от стария център.
- Колко са инструкторите на граждански договори?
- На граждански договори са около 50% от всичките 3000 инструктори, които са разпределени в около 900 учебни центъра. Предполагаме, че те работят и на друго място на трудови договори. Искаме тази професия - преподавател за подготовка на водачи на моторни превозни средства, да стане престижна, да е регламентирана, преподавателите да работят по правила и всеки да получава това, за което е назначен, да знае какво възнаграждение ще получи срещу качеството на обучението, което предлага. А отговорността ще носи учебният център, който е назначил този преподавател на работа. Сега, ако направим едно проучване сред кандидатите за водачи, по-голямата част от тях познават инструкторите, но много малко от тях знаят в кой учебен център се обучават. Това е крайно време да се промени.
- Теоретичното обучение не се ли провежда в центъра?
- Всеки казва, че контролът върху теоретичното обучение е занижен. При около 900 учебни центъра, които следва да провеждат теория, контролът не е занижен, той е според възможностите и броя на служителите, с които разполага агенцията. Не е реално да се очаква, че 100% ще ги проверим. Въвеждайки електронен дневник, като отидем на проверка и ако данните съвпаднат с тези в системата, тогава всичко е наред. При електронна система нямат опцията да връщат назад и да коригират данни. Да, това ще е затруднение за тези учебни центрове, които провеждат фиктивно обучение.
- Правили ли сте изследване какъв процент е фиктивното обучение?
- Конкретни данни няма, но всички в бранша се обединяват, че има нужда от промяна. Ние я предлагаме, но от тези, които възразяват, не чухме един конкретен текст, едно конкретно предложение в каква посока да бъдат промените. Или ако не харесват това, което ние предлагаме, да кажат защо не го харесват и какво смятат, че ще попречи на бранша. Отворени сме за всякакви предложения, обсъждания, стига да вървим към подобряване на качеството на обучение.
- Задължавате учебния център да се регистрира като търговски обект, в същото време обаче това не се отнася до учебните центрове в училища и университети. Не се ли получава неравнопоставеност?
- Така е, защото училищата не са регистрирани по Търговския закон, а имат право да провеждат обучение. Те са по други закони, а учебните центрове, които провеждат обучението, са регистрирани по Търговския закон. Те са търговци, в центровете има касови апарати, на които се отчитат приходите, така че регистрацията им като търговски обект не е толкова голям проблем, колкото го изкарват някои хора.Това е едно удостоверение, което се издава от общината, на чиято територия е учебният център. По този начин общината ще знае къде са тези центрове, дали сградата, в която се помещават, е в експлоатация, или не. В момента тези документи ги набавяме ние при издаване на разрешението. Смятам, че издаването на този документ от общината е облекчение за фирмите, а не увеличаване на административната тежест.
- Това е увеличаване на административната тежест.
- Ние в момента за един обект, за който те ни представят документи - било собствен, било под наем, искаме документи за въвеждане в експлоатация, за приемане на сградата като обект, това не ги ли натоварва допълнително?
- Но нали пък вие имате изисквания и проверявате дали един център разполага с офис, който отговаря на изискванията, със зала за обучение.
- Дали един обект отговаря на изискванията за учебен кабинет, е разписано с наредбата и ние сме тези, които го одобряваме. Но за самата сграда - дали е пусната в експлоатация, дали е предназначена за такива дейности, това го знае общината.
- Защо учебните коли трябва да са собственост на автошколите?
- Автомобилите, с които се извършва дейността по подготовка на кандидат-водачите, са за специални цели, имат специални приспособления. Не може този автомобил да е собственост на физическо лице. Това е като например аз да притежавам автобус. И къде ще го използвам? Да извършвам нерегламентиран превоз. Ако притежавам учебен автомобил, къде ще го използвам? Ще сключа граждански договор с един учебен център и ще си обучавам сам, ще набирам едни приходи сам, няма да плащам данъци, осигуровки и ще стоя в сивия сектор. Този учебен автомобил трябва да е на учебния център, с който имам трудов договор и мога да работя.
В момента има стотици фиктивни договори между инструктори и учебни центрове за отдаване под наем на автомобили за смешната сума от 20 лв. на месец. Преподавателят дава колата си под наем на центъра, а той пък му го предава за управление. Тези, които са против, искат да си остане старото. Ние не искаме да остане старото, искаме тези фиктивни договори за автомобилите, тези граждански договори, по които никой не знае какво плаща и за кой плаща, да се прекратят. Тази професия – преподавател за обучение на кандидати за водачи на моторни превозни средства, да излезе на едно по-друго ниво – да бъде качествено, подредено, по правила, които важат за всички и всички ги спазват.
- Не давате да е инструктор някой, който има отнети контролни точки. Това също предизвика реакции.
- Ограничението е, когато на инструктор през последната година са му отнети контролни точки с влязло в сила наказателно постановление, той да не може да упражнява тази дейност. Като изтече тази една година, ще може да се върне. Точки се отнемат само за тежки нарушения - употреба на алкохол, минаване на червено, каране в насрещното на магистрала и скоростен път, но не се отнемат за превишение на скоростта с 5 км. Така че тези хора, които ще обучават, трябва да са пример за курсистите и ако правят нарушения, какви знания ще предават, като те самите не спазват правилата за движение. Това са допълнителни изисквания към преподавателите, които законът ни позволява да въведем.
- Има ли такива случаи в инструкторската общност?
- Всички системи в държавата вече започват да се връзват и да си обменят данни. Дали преподавателят има отнети контролни точки, или е лишен от правото да управлява, това ще бъде проверявано автоматично в системите на МВР. Когато някой си записва детето в училище, не го записва при конкретния учител, а в училището, в него има преподаватели. Името и престижът са на училището.
- Осигурявате си възможност за сериозен контрол на учебните центрове, на преподавателите. Обаче най-важното не е ли как ще се издържи изпитът? Предвиждате промени и в наредбата за изпитите, ще маркирате ли основните неща?
- След промяна на наредбата за обучение трябва да се промени и тази за изпитите. В наредба 37 има обучение за шофиране в населено място, извън населено място, в тъмната част на денонощието. При провеждането на изпита трябва да се направи проверка на тези умения. Да, има отпор и други мнения, че това ще забави провеждането на изпита, защото той ще стане от две части, в два дни да се провежда, но всички тези мнения ще ги обсъдим, за да намерим най-благоприятните решения както за учебните центрове, така и за кандидатите. Трябва да гарантираме, че са придобили минимални знания и умения да управляват превозно средство в градски и извънградски условия. Повечето от произшествията с новите водачи стават на извънградски пътища.
- Каква е статистиката?
- Към края на септември тежките ПТП с нови водачи са 162. За шестте месеца те бяха 96, при които има 24 загинали и 108 ранени. 25 от участниците в тях са придобили книжка през 2018 г., 60 през 2019 г. и 13 през 2020 г. От загиналите 15 са водачи, 5 пътници и 4 пешеходци. В населено място има 47 тежки произшествия с 10 загинали и 52 ранени. В извъннаселени места за шестте месеца имаме 49 ПТП с 14 загинали и 56 ранени. Изпитът се провежда в населени места, той е 25 минути и в тях не може да се проверят всички знания и умения. С изпит извън населено място ще обхванем един по-голям кръг от умения на курсистите.
- Записали сте обучение на учебна площадка, в извъннаселено място или на магистрала и на улици в населено място.
- Това го има и сега. Но въвеждайки електронна система, която да следи обучението, ще се знае във всеки един момент кой учебен център с кой преподавател в момента провежда обучение. Когато е отбелязал, че провежда обучение на магистрала, при проверка на място, той трябва да е там.
- Тече дебат и за изпита за категория С и С+Е с натоварен камион, темата се поставя от инструкторите, които прогнозират поскъпване на курса.
- Това и сега е регламентирано – и в наредбата за обучението, и в тази за изпитите, и в европейска директива. Това са текстове от 2012 г., като ние уведомихме учебните центрове, че е необходимо стриктно спазване на нормативната уредба. Някои от тях сега разбраха, че има такова изискване, и казаха, че не са съгласни. Дали сме указания на нашите изпитващи за стриктно спазване на нормативната база. Автомобилите на превозвачите от международните превози струват стотици хиляди евро. Един такъв превозвач не смее да го даде на неподготвен човек, за да не му счупи автомобила. Стоката, която возят, по някой път е много скъпа, не може да се даде на случайни хора. Сега какво се случва - обучават ги учебни центрове, ние ги изпитваме, отиват във фирмата и тя му прави второ обучение. Същото е с автобусите.
- Протестът, който се очаква днес, няма ли да доведе до това този проект да пропадне?
- Целта на общественото обсъждане е да се предлагат текстове, да се дават идеи, може да има по-добри от нашите. Ние сме отворени да ги обсъждаме. А не да се говори, че нещо става или не става, а да се каже защо не става. Ако има идеи, да бъдат дадени, сега е моментът, до 13 октомври има време. Искаме да има система, за да ограничим сивата икономика – да се знае кой обучава, кога обучава, не може да обучават 1000 човека на година и да отчитат 35 000 лв. приходи, което значи 35 на лева курс. Това е нереално и на практика е лъжа. Наредбата не трябва да пада, може да отпаднат конкретни текстове, норми, но трябва да вървим към промяна. Две години съм тук и две години искаме промяна. Сега сме обобщили всичко, което през годините някой е предлагал. Искаме да го предложим на обществено обсъждане, а те, вместо да дадат разумни предложения, казват че не желаят да има промяна и да продължават да си работят по стария ред.
CV
- Роден на 22 февруари 1972 г. в Кюстендил
- Завършва военно училище в София
- От 1996 до 1999 г. е офицер в армията
- От август 1999 г. е на работа в МВР. Започва като районен инспектор в Трето РУП в София
- След 3 г. преминава в сектор “Контролно-методическа дейност” на Териториална полиция към СДВР
- От 1 март 2005 г. е служител на Пътна полиция
- От април 2015 г. е назначен за началник на Пътна полиция
- От 17 август е изпълнителен директор на “Автомобилна администрация”