Собственикът на “Хиполенд”: Разочарован родител или разочарован конкурент ни донесе 124 000 лв. глоба?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9236924 www.24chasa.bg

В закона за защита на конкуренцията има текстове за промоциите, които са неизпълними за търговците и ги превръщат в удобна мишена за санкции, казва Мариан Колев

- Г-н Колев, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ви глоби по сигнал на “случаен клиент”, който посетил един от вашите магазини и открил, че в него има само 5 от общо 6 Lego артикула, обявени за промоция. Това е определено за заблуждаваща реклама. Каква е историята на този казус, видян през очите ви като потърпевш търговец?

- Когато един клиент, посетил наш магазин и потърсил играчка за своето дете, не е останал доволен от обслужването, качеството на артикулите или не я е открил, е нормално първо да се обърне към нас. Странно и необяснимо в този казус е, че в нито един от нашите обекти няма подобно оплакване.

За мен по-логично и нормално изглежда този неизвестен за нас клиент да се обърне към Комисията за защита на потребителите, защото тя урежда спорове между търговци и потребители. Но и това очевидно не се е случило.

Този недоволен човек обаче е направил друго - вместо да попита продавачите за този артикул на Lego, подготвя юридически професионално жалба и я внася в Комисията за защита на конкуренцията. Знаете, че в този държавен орган се уреждат конкурентните отношения между компании. Става дума за разочарован родител или за разочарован конкурент? Затова някак не приемам като случайност тази история.

- Комисията ви поставя и изисквания за рекламни кампании оттук нататък, които Сдружението за модерна търговия, в което членуват търговските вериги, обявява за “неизпълними” - всички продукти да бъдат комуникирани във всички рекламни материали, независимо дали те позволяват това. Дори предупреждават, че оттук нататък търговците може да бъдат поставени в невъзможност да рекламират намаления на цените без риск от санкции. И изводът на сдружението е, че конкуренцията не се защитава, а се уврежда. Увреждат и интересите на потребителите.

- Много компании и бизнес организации многократно са алармирали, че в Закона за защита на конкуренцията има текстове, особено по отношение на промоциите, които са практически неизпълними.

Текстовете са така написани, че КЗК може да ги интерпретира както желае и да глоби абсолютно всяка компания. А как комисията решава кого да глоби, попитайте тях.

- Вие ще платите ли тези 124 хил. лв. за липсващия един брой Lego заради “заблуждаваща реклама”?

- Не. Ще обжалваме глобата, тъй като за нас това решение е, меко казано, странно и не отговаря на каквито и да е нормативни изисквания. Дори и според мотивите на КЗК не сме извършили нарушение, но въпреки това сме глобени. Оттук нататък решението ще бъде в ръцете на административния съд.

  • Е-преброяването като машинния вот - трябва добра разяснителна кампания

    Е-преброяването като машинния вот - трябва добра разяснителна кампания

    Служебният кабинет удължи с 13 дни до 30 септември периода, в който хората могат да се преброят електронно (виж 8-а стр.). Причината - непрекъснатите атаки срещу сървърите на НСИ, които лишиха много хора от възможността да се преброят. Достъпният софтуер за преброяването не трябва да бъде толкова опростен, че да излага на опасност целия процес
  • Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Как Слави си е представял политиката? Като честен манастир? Да, протестът свърши снощи. Андрей Райчев го напомни. Ако искате, бройте го днес, петък, тринайсети – за по-лесно запомняне. Няма драма, протестът имаше смисъл. Моделът „Борисов“ вече трябваше да се смени. Даже протестът свърши, точно където трябваше – като протест именно; свали Борисов

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо