Александър Димитров: Бизнесът трябва да покаже истинска ангажираност и да дарява не само при пандемия

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9293182 www.24chasa.bg

Нашата 5G мрежа, която стартирахме, и социално отговорните ни инициативи са инвестиции в бъдещето - те водят до още инвестиции, работни места и по-високо качество на живот, казва главният изпълнителен директор на А1 България

- Господин Димитров, изглежда, всеки разговор в последните седмици се върти около пандемията. Каква е ситуацията в А1, как реагирахте на втората вълна?

- Преди всичко реагирахме с правилна подготовка още през лятото. За съжаление, можеше да се очаква, че докато няма ефективна ваксина, ни предстоят още предизвикателни месеци. Затова при нас има и много ясни правила за действие, в случай че се установи заразен или контактен колега.

През цялото лято ние не свалихме гарда си, защото здравето и безопасността на служители и клиентите са ни приоритет номер едно. От началото на пандемията спазваме стриктно мерките за социална дистанция в офисите си, недопускайки повече от 50 на сто присъствие в екипите, а в момента и още по-малко. Колегите ни в магазинната мрежа са оборудвани с лични предпазни средства и редовно правят дезинфекция на обектите, не допускаме струпване на клиенти и там.

Реакцията ни на новата вълна на коронавируса има две страни. Първо погледнахме какво можем да направим самите ние в работата си, как да продължим да работим, за да намалим негативното влияние върху бизнеса. Още през март приоритизирахме и адаптирахме дейностите си, така че да запазим финансовата стабилност на компанията, и се радвам, че засега се справяме добре въпреки 6-месечната пандемия. На второ място помислихме и незабавно предприехме действия да сме полезни на обществото, излизайки извън обичайния ни бизнес.

- Да започнем с вашата работа тогава. Какво се промени?

- Няма нищо необичайно в работата ни от последната година, но нарастващият брой на случаите ни показа, че е време да намалим още повече присъствието в централния ни офис. На този етап въведохме ограничения за присъствие до 25 на сто от екипите, което ни позволява да спазваме стриктно мерките за социална дистанция.

Продължаваме активно да стимулираме и нашите потребители да използват дигиталните канали за самообслужване. Практически всички услуги, които предлагаме, са достъпни и в нашия онлайн магазин на А1.bg. А сметките могат да се платят и през приложението ни “Моят А1”.

Вярваме, че страхът не е полезен стимул, затова акцентираме все повече и повече на стимули за потребителите, когато плащат или пазаруват онлайн. В момента предлагаме допълнителни минути, мегабайти или дори финансови награди за тези, които го направят.

Но това не може да бъде достатъчно. Аз вярвам, че в ситуация като тази бизнесът трябва да покаже истинска ангажираност към обществото. Това значи и конкретни финансови ангажименти в борбата срещу пандемията.

- Израз на това, предполагам, са последните дарения на А1 към няколко болници. В какво всъщност се състои подкрепата ви?

- Точно така, като бих искал да допълня, че това е своеобразно продължение на нашите дарителски инициативи, които започнахме още през пролетта, когато дарихме апаратура на Александровска болница, както и на областните болници в Монтана, Добрич и Силистра. Ангажирахме се и със сериозна финансова подкрепа.

Последните дарения, които визирате, са различни по своя характер. В случая на ВМА закупихме над 3300 антигенни теста, които съответно бяха дарени на болницата. Отделно от това даряваме 1000 броя тестове за болница “Св. Екатерина”. Изборът на тестовете беше съгласуван с ръководствата на болниците предварително и аз съм много горд от добрата организация, която създадохме, за да направим тези дарения в кратки срокове.

Но, оказва се, че най-голямото предизвикателство пред здравната ни система в момента не е нито в апаратурата, нито в броя легла, за които много се говори. Болниците имат нужда от лекари, сестри и санитари, имат нужда и от пари, за да обезпечат нормалните им условия за работа и справедливото заплащане за огромния и отговорен труд, който полагат.

Поради тази причина А1 подпомогна финансово “Пирогов”, “Александровска” и “Св. Анна” за привличането на около 100 лекари, медицински сестри и санитари, които да работят в COVID отделенията на болниците през следващите месеци.

- Как избрахте именно тези болници и този начин да помогнете?

- Преди всяко толкова мащабно дарение е нормално да има предварителна комуникация между дарителя и ръководствата на съответните болници и здравните власти у нас.

А1 изгради много добра комуникация с Министерството на здравеопазването още във връзка с даренията, които направихме през пролетта. Ние координираме действията си с тях, както и с ръководствата на съответните болници. Впечатлени сме от пълната прозрачност, която те предоставят по изразходването на дарените средства, както и от бързите им действия.

Последните дарения не правят изключение, като по-нестандартната им форма също е съгласувана с министерството и болниците, а не е едностранно решение на А1. Тази форма на дарителство ни позволи и да насочим вниманието на страната към липсата на кадри в системата, както и към недостатъчното им заплащане.

Това е проблем, който не може да се реши с еднократни действия, но вярвам, че в дългосрочен план цялото ни общество трябва да се ангажира с него, като особено място в този процес трябва да заема бизнесът.

- А прави ли достатъчно бизнесът в момента? Как оценявате реакцията му на втората вълна?

- Българският бизнес направи много и не бих искал това, което казвам, да звучи осъдително към никого. Много хора вече коментираха безпрецедентната вълна на съпричастност, която COVID-19 отключи.

Втората вълна на пандемията обаче се приема някак по-спокойно от хората и от бизнеса, без да си даваме сметка, че засега тя е значително по-тежка от първата. Това успокоение, което битува в обществото, сякаш забави и реакцията от страна на компаниите у нас. Място за отпускане обаче няма, както многократно предупреждават експертите.

Надявам се действията на А1 да послужат за пример на другите и да видим отново повторение на тази истинска вълна от съпричастност и взаимопомощ, на която станахме свидетели само преди броени месеци. Всъщност не просто се надявам, а искрено вярвам в това. И ще работя за това. Бизнесът трябва да показва истинска ангажираност и да дарява не само при пандемия.

- Освен здравната у нас сериозни проблеми изпитва и образователната система. Прави ли нещо А1 в подкрепа на родители, ученици и учители?

- Със сигурност за нас предизвикателствата пред образователната система не са чужди. Най-малкото, защото много от нас тук не могат да разсъждават само като представители на бизнеса, защото са и родители. Аз съм убеден, че дигиталните технологии имат огромен потенциал да подобрят ефективността на образованието. Но за да бъде разгърнат той напълно, е необходимо не просто часовете да се правят през видеоконферентни връзки, а да се заложи на интерактивни технологии, на видеосъдържание, да бъдат вкарани и елементи на геймификация в образователния процес.

Именно това правим ние заедно с издателство “Просвета”. Съвместно предлагаме портала е-просвета, в който експерти педагози са подготвили интерактивни уроци за деца от 1-и до 12-и клас. Има и видеосъдържание и динамични тестове и още много. Това, което правим ние в момента, е да го предлагаме безплатно, за да могат всички родители и деца да го тестват и да преценят дали си заслужава да инвестират в това. Безплатният период е за 30 дни и чувам много положителни отзиви от много родители.

- Как влияят тези разходи за дарителство на общото финансово състояние на компанията? Това е особено важно с оглед на последните мащабни инвестиции, които планирате за стартирането на 5G мрежата.

- Не мисля, че някой може да мисли само за печалби, когато обществото е изправено пред такава криза. Аз вярвам, че дарителството и продължаващите инвестиции трябва да вървят ръка за ръка, за да може да преодолеем както здравната криза, така и икономическите последствия от нея. Затова и ние в А1 не се поколебахме да планираме над 780 милиона лева в амбициозна инвестиционна програма за развитие на нашата мрежа.

От 20 ноември стартирахме 5G на територията на София, скоро ще обхване и 90% от Бургас, а през 2021 - населените места с над 10  000 души. Много се гордея с факта, че първи в България пуснахме истинска мрежа oт пето поколение, с истински 5G базови станции, работеща на 5G честоти – от 3,6 GHz.

Това, както и социално отговорните ни инициативи, са инвестиции в бъдещето. 5G води след себе си инвестиции, работни места и по-високо качество на живот.

- Все още обаче не се предлагат планове с 5G? Кога ще видим такива?

- На този етап всеки, който има подходящо устройство и е абонат на А1, може да я ползва и да се увери в бързината. За пълноценното стартиране на тарифни планове обаче трябва да получим и постоянни честоти, като очакваме процедурата за разпределение на честоти да се състои през януари 2021 г.

Тоест, надявам се, че това ще съвпадне с разширението на покритието ни до населените места с над 10 000 души. Именно тогава клиентите могат да очакват и ново портфолио, включително с нови тарифни планове за 5G.

- Какво стана със страховете, че 5G всъщност причинява COVID-19? Да не ви обвинят сега за втората вълна на вируса?

- Това щеше да е най-абсурдното нещо, което съм чел в последно време, ако не беше и малко тъжно. Много хора вярват в разни конспирации, а същевременно пренебрегват препоръките на здравните власти. Така си вредим всички. Нищо страшно няма в 5G и няма нито едно сериозно проучване, което да е намерило някакви вреди върху човешкото здраве, причинени от мрежите от пето поколение.

Продължаващата пандемия може би просто изостри страховете на хората, но с времето ще видите, че за 5G ще се говори като за технология, която е допринесла за дигитализацията на обществото ни. Единствената връзка с коронавируса е, че ще ни помогне да преодолеем по-бързо здравната и икономическата криза, която пандемията причини, и ще излезем по-силни и по-свързани от нея.

CV

Алексанър Димитров има магистърска степен по електрически машини и апарати от Техническия университет и магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от УНСС

Работи в телекомуникациите повече от 15 г. От 2001 до 2015 г. е бил търговски директор и главен изпълнителен директор на “Германос България” и главен търговски директор на “Виваком”

От 1 октомври 2015 година е главен изпълнителен директор на А1 България.

През март 2017 г. е избран за член на УС на КРИБ

През 2018-а е отличен като Мениджър на годината в престижния конкурс

  • Коментар на седмицата №1: Херо Мустафа: Българите могат да спрат корупцията

    Коментар на седмицата №1: Херо Мустафа: Българите могат да спрат корупцията

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал над 188 000 прочитания: Изявление на Нейно превъзходителство посланика на САЩ за “24 часа” Бъдещето на България зависи от собствените ѝ усилия за провеждане на необходимите реформи за гарантиране на прозрачност, отчетност и добро управление

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо