Ади Конедарева: Приключението ми започна с Google G Suite за образованието

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9321722 www.24chasa.bg

Училище в облака и моделът 1:1 ми дадоха възможност да осигурявам по-ефективно обучение, казва първият сертифициран Google трейнър в София, преподавател по английски език във Втора английска гимназия “Томас Джеферсън”

Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии.

Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.

Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на онлайн обучението.

Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.

- Г-жо Конедарева, как получихте сертификат от Google за трейнър и какво точно означава това?  

- Ще започна с малко предистория какво ме отведе към международната програма за трейнъри на Google. Става дума за пакет от онлайн инструменти на Google. Те са за демонстриране на знания и умения за подпомагане на учителите при използването на технологиите в учебния процес чрез висококачествено обучение в дигитална облачна среда.

И за подпомагане обучението в училище при внедряването на дигитални технологии.

Или накратко казано – дигитална трансформация на учебния процес по най-ефективния начин.

Този пакет от инструменти ни беше предложен преди 2 г. от Центъра за творческо обучение на национална конференция https://cct.bg/ с управител Александър Ангелов, на която присъствахме екип от учители от нашето училище.
Бях много
впечатлена
от продуктите,
от напредъка и високата мотивация, постигната вече в много европейски училища.

На конференцията присъстваха Google представители и учители от европейски училища, които споделиха как е започнал процесът и каква е практиката за дигитализация.

След оказаната подкрепа в лицето на ръководството на училището и Центъра за творческо обучение стартирахме технологичния проект “Училище в облака”.

Втора английска езикова гимназия “Томас Джеферсън” е едно от 16-те училища, включени в пилотната програма по идея на кмета на София Йорданка Фандъкова за “Училище в облака”.

Проектът развива използването на дигитални технологии в образованието и се промотира от Центъра за творческо обучение – единствения партньор на Google за България. Когато започнахме да работим през облачната платформа, се оказа, че тези инструменти осигуряват голям диапазон от ресурси, дават възможност на учителите да придобиват невероятни умения при работата с дигитални технологии.

От творческото ядро в училището бяха определени група учители, сред които и аз, които трябваше да се подготвим за международните изпити за Google учители. Това са учителски програми на Google за образованието Google Educator Level 1 и Level 2.

Изпитите са в тричасов онлайн формат, които учителите трябва да издържат успешно, за да интегрират технологиите ефективно и най-важното да придобият увереността да го правят. Подготовката за тези международни програми осигурява
умения за това
как да работим
в онлайн среда,
както и да управляваме процеса на дигитализиране. След като се сертифицирах за Google учител ниво 1 и 2, започнах да подпомагам други колеги от училището, които бяха избрани от ръководството да се сертифицират.

След като и те преминаха през тази програма за обучение, осъзнах, че не мога да спра дотук, защото има още какво да науча, бях толкова мотивирана в желанието си да се уча и усъвършенствам. Следващата стъпка беше да се запиша за международната програма на Google за трейнъри.

Тя позволява и дава възможност на вече сертифицирани Google учители да подпомагат, организират и да провеждат обучения на учители за използването на технологиите в учебния процес чрез висококачествени обучения за Google инструментите.

Този трейнърски изпит всъщност беше най-голямото предизвикателство за мен, тъй като подготовката за него ми отне близо 3 месеца.

- Кога се случи това?

- Явих се на изпита в началото на октомври, тъй като е необходимо да се премине теоретичният изпит, след което се преминава към втората част от цялостната кандидатура. Срокът за преглед на кандидатурата е от 4 до 6 седмици.

Ако не преминеш изпита успешно, не можеш да продължиш напред. Изпитът никак не е лек - изисква сериозна подготовка и експертни умения как да интегрираш дигитални технологии в учебния процес, както и познаването на инструментите с оглед на тяхното използване през G Suite платформата.

- Кой и откъде ви оценява?

- Самият изпит се наблюдава и провежда в реално онлайн време. Всичко е строго конфиденциално. След като преминах първата част от трейнърската програма, започнах да се готвя за втората част, която представлява разработване
методология
на обучение
за учители,
както и нейното проследяване в различни етапи.

- Вие сте единственият трейнър в София.

- Да, в София. В Пловдив също има одобрени трейнъри. Аз лично познавам един от тях - Светослава Шишиньова при училище ПГХТТ, колега по английски език и невероятен професионалист. Тя ми оказа голяма подкрепа, за което благодаря, и ще се радвам да обединим усилията си, за да подпомагаме българския учител.

- Какви са ангажиментите ви като трейнър?

- За да запазя статута си, трябва да организирам и водя по 12 обучения за учители на една календарна година. Те трябва да бъдат споделени и представени на общността на Google трейнърите.

- Какви са вашите впечатления от колегите, справят ли се добре с онлайн обучението?

- Да, в нашето училище колегите се справят изключително добре. Аз съм голяма късметлийка да работя във Втора английска езикова гимназия. Бих искала да изкажа
огромната си
благодарност
за подкрепата,
която получих от нашия високоуважаван директор д-р Емилия Лазарова и зам.-директора Веселина Иванова.

Те ми гласуваха доверие и ме включиха в творческото ядро, което изцяло се занимава с интегрирането на иновация в нашето училище.
Ние сме едно от малкото училища, които по време на пандемията се включихме на момента и не сме имали абсолютно никакви проблеми, за да отговорим на ситуацията в пандемия.

Много важно е да имаме свободата да се развиваме. Колкото повече работя по този начин, стигам до извода, че без това вече не мога!

- Има ли вече учители, които създават уроци за облака?

- Не мога да кажа това, но мога да заявя, че моята мисия занапред ще бъде осигуряване на пълна дигитална подкрепа и подпомагане на учителите най-вече да придобият тази увереност да преподават в онлайн среда.

Да преподаваш и обучаваш по този начин, не значи само да включиш камерата и да започнеш да говориш или да пращаш текстови съобщения и материали за работа. Това
изисква много
добри познания,
квалификация
и умения
Най-важното при обучението в онлайн среда е учителите да съумеят да накарат учениците си да осъзнаят какво значи дигиталната култура, която трябва да имат, онлайн етикет, също и уменията за дигитална комуникация.

Това са трите основни критерия, за да можем ние, учителите, да овладеем обучението в онлайн среда, да провокираме ангажираност, критично мислене, като прилагаме екипната работа през проектно-базирано обучение и сътрудничество.

Само така ще повишим мотивацията им по време на онлайн обучението.