Стоян Желев: Автомобилният пазар ще се възстанови най-рано през 2023 г.

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9444612 www.24chasa.bg

l У нас по-новите и по-екологични модели се облагат по-тежко от

старите и замърсяващи

Пазарът на нови коли в ЕС се е свил с 23,7% през 2020 г.
Пазарът на нови коли в ЕС се е свил с 23,7% през 2020 г.

l Българските инженери разработиха първия в света 3D дигитален инструментален панел в новия Peugeot 208, казва изпълнителният директор на “София Франс Ауто”

- Г-н Желев, управляваната от вас компания София Франс Ауто ли е най-големият играч на пазара на нови автомобили, особено след придобиването на правата за официален вносител на Opel и Citroen?

- Много сме далеч от първото място! След придобиването на правата върху Opel и Citroen внасяните от “София Франс Ауто” марки автомобили през изминалата 2020 г. формират пазарен дял от едва 11,86% по данните на Асоциацията на автомобилните производители в България” (ААП). За сравнение първенците от “Рено Нисан България” държат над 30% от пазара, или почти 3 пъти повече. “Порше Бг” държат 14,5%, или с почти една четвърт повече, а “Еуратек” с една марка изостават само с малко над 300 автомобила… Така че ще се радваме, ако сме в челната тройка през 2021 г. , и нямаме никакви амбиции за лидерското място.

- Какво ще се промени като структура и начин на работа при продажбата на Opel у нас? Не е тайна, че марката е обичана в България и има голям потенциал?

- Opel е синоним на немско качество, прецизност, иновации. През последните години в лоното на групата PSA марката е във възход. Ще работим усилено, за да успее Opel да разкрие потенциала на продуктите си в дългосрочен план в една оптимизирана среда. Ще използваме цялата си експертиза в автомобилния бранш, за да

възродим

марката на

българския пазар

и да я издигнем до нови върхове.

- Какви промени ще настъпят в дилърската и сервизната мрежа на Opel?

- Досегашната дилърска мрежа на Opel се запазва, като сега тя ще работи заедно със “София Франс Ауто” за развитие на марката, за подобряване на услугите и пазарния ѝ дял. Целият ни организационен и управленски опит ще бъде концентриран, за да запазим доверието на клиентите на Opel и да спечелим нови фенове. Структурата за продажби и сервиз ще бъде запазена, като наша мисия е във всяко едно направление тя да бъде доразвита, за да отговори на високите стандарти за качество на Opel.

- Какво  ще се промени в дистрибуцията и какви са амбициите с марката Citroen в България?

- Досегашният вносител на марката – “Автомотор Корпорация”, със своите представителства в София, Пловдив, Варна, Видин  ще остане най-големият дилър на Citroen в страната. Амбицията на новия екип е да подобри представянето на Citroen на българския пазар, като увеличи пазарния дял на марката и повиши клиентската удовлетвореност във всички дилърства.

- Как ще оцените пазарните резултати на бранша у нас през тази кошмарна за бизнеса 2020 година?

- Автомобилният бизнес бе сред силно засегнатите от COVID-19. Динамиката му отразява цялостната икономическа конюнктура в страната. Спадът в продажбите варираше с различни темпове през годината и е за целия период почти 31% под нивото на 2019 г. С постепенното разхлабване на ограничителните мерки и намаляването на несигурността очакваме пазарът да се възстанови, като

достигне нивата

отпреди

пандемията

най-рано през 2023 г.

- Как се справи в условията на пандемия “София Франс Ауто”?

- Преминаваме през тревожни времена, в които здравето и безопасността на нашите клиенти и служители бяха и продължават да бъдат наш основен приоритет. Мобилизирахме се изключително бързо. Още в първия ден начертахме ясен план за действие. Бяхме изцяло фокусирани в предоставянето на безопасно преживяване. Пренасочихме работа към дигиталните ни канали, които развиваме непрекъснато и в които инвестираме от години, плод на години работа и далновидност по отношение на протичащите процеси. Може би и затова спадът в продажбите на Peugeot бе под средния за пазара – 27,7%.

- Какво очаквате да се случи с пазара на автомобили у нас и по света през 2021 година?

- Трудно е да се дават прогнози преди, да видим цялостната картина и как ще се развие здравната криза в страната и света. Не знаем какви мерки и за какъв период ще бъдат наложени. Вярвам, че след преодоляването на здравната криза ще следва плавно възстановяване и на пазара заедно с бизнеса. Тази година мина под знака на несигурността и неизвестното. Затова се надяваме на

по-високи нива

на продажбите

през следващата

година

Едно събитие от първите седмици на тази година със сигурност ще промени световния автомобилен бизнес – това е раждането на Stellantis. Групите FCA и PSA се обединиха, за да формират четвъртия по големина в света автомобилен производител, и това тепърва ще започне да дава своите плодове…

- Има ли амбиции “София Франс Ауто” още да разшири автомобилния си бизнес, като приобщи и други марки?

- Със сигурност нямаме такива амбиции. През следващите 5 години ни предстоят много сериозни предизвикателства, свързани с развитието на марките, които ни повериха. Екстензивното развитие на бизнеса е много примамливо с това, че води до бързо увеличаване на продажбите. Но не трябва да се забравя, че оперативните системи на компанията имат нужда от немалко време, за да се адаптират и да приобщят новия бизнес, без да се претоварват. Така че не възнамеряваме да се разрастваме екстензивно през следващите години.

- Какви нови модели да очакваме през 2021-а от предлаганите от “София Франс Ауто” марки?

- Със сигурност една от най-интересните и очаквани премиери е луксозният седан DS9. Това е първият голям френски премиум седан, който демонстрира френския експертен опит на един бързо развиващ се автомобилен пазар. Новото предложение в премиум С сегмента - DS 4, ще включва технологии без прецедент като електрификация E-TENSE, свързаност за елегантен и дигитален интериор, комфорт и динамично спокойствие.

Opel ще разкрие новото прогресивно лице на марката с новия Opel Mokka, наличен и в напълно електрическа версия. Ще посрещнем новите Opel Crossland и Grandland с обновен дизайн, ходова част и  кормилно управление.

В началото на годината лансираме новото поколение на едни от най-успешните модели на PEUGEOT – 3008, носител на над 65 международни награди, сред които “Автомобил на годината в Европа”, и седемместния 5008, изцяло преобразени, с хибридна версия с 300 к.с.и задвижване на четирите колела. Гореща премиера ще бъде и хечбекът 308. На пазара ще бъде пуснат и 508 PEUGEOT Sport Engineered, с който Peugeot Sport се присъедини към спортната програма на Световния шампионат по издръжливост.

През 2021 г. Citroen ще представи на българския пазар новите Citroen C4 и C4 Full electric, C3 Aircross, C5 Aircross PHEV, Citroen e-Jumpy, наскоро избран за международен ван на годината съвместно с другите два вана от триото на PSA – Peugeot e-Expert и Opel Vivaro-e.

- Какви трябва да са стимулите при покупка на нов автомобил и как да се ограничи вносът на употребявани коли, без това да противоречи на европейските директиви?

- От години се борим за промяна на принципа на данъчно облагане на автомобилите в България. Сега по-новите и по-екологични модели се облагат по-тежко от старите и замърсяващи. Това трябва да се промени възможно най-бързо, за да спре увеличаването на замърсяването на въздуха в големите градове. Тук даже не говорим за стимулиране на продажбите на нови автомобили, а за това да се стимулира закупуването на по-нови автомобили и

да се спре

огромният

ръст на

средната възраст

на българския автопарк.

- Кога според вас електрическите автомобили ще станат масови?

- Това вече е факт в скандинавските държави, но там има сериозни преференции за покупката им. Делът на електромобилите в Норвегия например е над половината от общите продажби – 54,3% за 2020 г. Ако включим и хибридите, делът на автомобилите, използващи електричество, ще е още по-голям. Въпрос на време е това да се случи и при нас, но е функция на изгодна цена, добър продукт и преференции за потребителите.

Важно е и развитието на мрежата от зарядни станции, защото, ако са недостатъчни, броят на реалните купувачи ще си остане много ограничен.

- Има ли шанс в България все пак да се построи истински завод за автомобили? 

- Теоретично – да. България е доставчик на различни компоненти за автомобилната промишленост. У нас се произвеждат части за двигатели, спирачни системи, електронни компоненти и др. Българските инженери от “Вистеон” разработиха първия в света 3D дигитален инструментален панел в новия Peugeot 208. Имаме познанието и капацитета да обезпечим ресурсно един такъв завод, остава да бъде осигурен оптималният икономически климат за неговото функциониране.

От друга страна, световното производство отбеляза огромен спад заради пандемията и не зная кога би се появила реално такава възможност.

България с най-голям спад в

регистрациите на новите коли в ЕС

В Германия продажбите през декември с почти 10% ръст

С драстичните 40,3% са се свили регистрациите на нови коли в България през декември, показват данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа - АСЕА. Продадените бройки от официалните вносители в последния месец на 2020 г. са едва 1707 нови автомобила при 2860 през декември 2019 г.

За цялата минала година са пласирани 22 368 фабрично нови возила, което е спад от 36,8 на сто спрямо 2019 г. Тогава пазарът на нови леки коли у нас е бил 35 371 бройки.

Така през пандемичната 2020 г. в България са

продадени над

13 хиляди по-малко

нови леки автомобила в сравнение с 2019-а.

По спад на продажбите в проценти България се нарежда на второ място, непосредствено след Хърватия (-42,8%). В Хърватия обаче са пласирани общо 36 005 нови леки коли през изминалата година, или с 14 000 повече от тези в България, при положение че у нас населението е почти два пъти по-голямо.

В Латвия и Естония (с общо население около 3 млн. жители), които също са с нисък пазар, общите продажби са над 32 000 - значително по-големи от тези в България. По абсолютна стойност най-малки са продажбите на нови автомобили в Кипър през 2020 година - 10 061 бройки, но при 1,1 млн. население.

Това означава, че пазарът на нови автомобили в целия ЕС е най-зле в България, отчитайки продажбите спрямо населението.

Като цяло пазарът на леки автомобили в Европейския съюз се е свил с 23,7% до 9,9 милиона бройки през 2020 година като пряк резултат от пандемията от COVID-19, сочи статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа. Мерките за ограничаване, включително пълно блокиране и други ограничения през цялата година, са оказали безпрецедентно въздействие върху продажбите на автомобили на Стария континент.

През 2020 г. се наблюдава най-големият годишен спад в търсенето на автомобили, откакто се води статистиката, като регистрациите на нови автомобили падат с 3 милиона бройки в сравнение с 2019 г.

Всички 27 пазара в ЕС

отбелязват двуцифрен спад

през 2020 г. Сред най-големите автомобилни пазара в региона Испания отбелязва най-рязкото намаление (-32,3%), следвана от Италия (-27,9%) и Франция (-25,5%), докато годишните загуби са значителни, но по-слабо изразени в Германия (-19,1%).

През декември 2020 г. търсенето на нови леки автомобили в Европейския съюз е спаднало с 3,3% до 1 031 070 бройки. Четирите най-големи пазара в ЕС обаче отбелязват много различни резултати. И Италия, и Франция са понесли двуцифрени загуби, като регистрациите на автомобили са намалели съответно с 14,9% и 11,8% през последния месец на годината. За разлика от това Германия отчита солидно увеличение (+ 9,9%), а представянето на Испания остана стабилно, тъй като броят на регистрациите е горе-долу същият като през декември 2019 г. 

  • За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    Когато преди време един от основателите на СДС Петко Симеонов предложи в петиция софийското летище да носи името на д-р Желю Желев, един началник на висока канцелария буквално се изгаври с приноса на първия демократично избран президент на България. Днес обаче е факт - площад до новата сграда на парламента ще носи името на д-р Желев
  • Депутатът от ГЕРБ Георги Марков

    Георги Марков: Виктор Орбан напуска ЕНП

    Трите милиона избиратели на Виктор Орбан са във възторг. Партията „ФИДЕС” напуска неолибералното и олевяло ЕНП (Европейската народна партия). Това ЕНП не е онова ЕНП. ЕНП-то на великия обединител на Германия Хелмут Кол, на Жак Ширак, на Хосе Мария Аснар, на Едмунд Щойбер. Това не е ЕНП-то, което, водено от Мартенс и Орбан - като негов