Проф. Олег Асенов: Винетките няма да поскъпват

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9451941 www.24chasa.bg
Проф. Олег Асенов

Не е вярно, че плащаме по 290 лв. на IT експерт за поддръжка на толсистемата, казва зам.-председателят на управителния съвет на АПИ

Сумата е за екип от 4-ма при денонощен режим на работа, получават се по 70 лв., което е нормално за тази дейност

- Професор Асенов, какво наложи да се плащат допълнително по 28 млн. лв. на година на фирмата КАПШ, за да поддържа системата за толтакси и е-винетки? Как успяваше досега АПИ сама да си я поддържа?

- С въвеждането на толсистемата се видя, че екипът, с който разполагаме в момента, не е достатъчен, за да осигури и гарантира в краткосрочен план безотказната работа на системата. Не е тайна, че на пазара на IT специалисти Националното толуправление не е конкурентно и към момента ние работим с 40% от първоначално определения щат от специалисти за опериране на системата.

Затова в средата на лятото на м.г. бе решено да се определи един комплекс от дейности, които са свързани с

осигуряване на

непрекъсната

работа на

системата

и да бъде проведена обществена поръчка за възлагане на тези дейности.

Договорът няма нищо общо с първоначалния договор с КАПШ за изграждане на толсистемата. И бе проведена обществена поръчка по реда на закона по член 79, ал. 1, т.3, б от Закона за обществените поръчки.

- Т.е. поръчката не е имала състезателен характер? Защото това е текстът от закона за покани без предварително обявление, тъй като само този доставчик единствен има техническа възможност да изпълнява тези дейности.

- Но е проведена съгласно изискванията на закона, има мотиви и наистина друг доставчик няма техническата възможност да извършва тази услуга. Данните за поръчката са публикувани, и то още през лятото.

- И друг път сме говорили, че държавата не може да осигури тези високи заплати на IT специалистите, които да работят с толсистемата. Но как все пак е изчислена тази сума от 28 млн. лв. на година?

- Тя е изчислена на базата на обхвата на услугите, които ще се предоставят. Има времеви прозорец – по този договор услугите са 168 часа седмично, т.е. непрекъснато, като има 35 функционални роли и компетентности.

Ще кажа, че публикациите, според които ще плащаме по 290 лв. на човек, са абсолютно неверни. Ние изискваме за тази сума

работа, която

не може да се

свърши от

един човек

Тя е за екип от минимум четирима специалисти, защото това е денонощна работа. Получават се всъщност 70 лв., което е нормално за тази дейност.

Ние не търсим какви да е компютърни специалисти, имаме си достатъчно администратори за уиндоус сървъри и машини. Търсим хората, които разбират приложенията, които са разработени и как си взаимодействат с хардуера и софтуера.

Един човек може да е гениален, но

ние имаме

700 сървъра

и 190

приложения

Когото и да поставиш срещу това, ще му трябва не само време, но и специфични познания. Така че когато се направи нова конфигурация на някое приложение, да знае как ще действа то след промяната. А ние искаме и тези хора да са ни постоянно на разположение, това е все пак системата, която осигурява пропускливостта на националните граници откъм превозни средства.

- А как работехте досега – толсистемата бе пусната, без да има такъв договор за 168 часа на седмица постоянно обслужване? Някакви издънки ли е имало?

- Нещо фундаментално не се е случвало, но и системата работеше в своята първична проектна конфигурация. Но към тази система почват да се натрупват данни. Само за м.г. сме обработили 300 милиона декларации, генерирани от бордовите устройства на камионите. Тези декларации трябва да пазим за определено време. Системата почна по един или друг начин да генерира натоварване. Ние имаме знания какво се случва, но ни трябват умения да наблюдаваме всичко това. И то не само да го наблюдаваме, а да имаме проактивен мониторинг. Т.е. дори да се случи нещо, експертизата на хората, които са създали системата, да ни помогне да преодолеем ситуацията.

Впрочем първоначалният договор предвиждаше да преценим след време дали имаме нужда от такъв мониторинг. Редно е да се възползваме от това, защото

досега

оперирахме

системата в

условията на

пандемия и на

спаднал трафик,

но идва време, когато икономиката ще тръгне нагоре.

Нашият екип вече е придобил уменията да оперира самостоятелно значителна част от толсистемата и именно затова сумата е само 28 млн. лв. Подобна система в Унгария, която има подобен обхват на пътищата и подобно натоварване, се обслужва технически за над 80 млн. лв. годишно. Редно е да се сравняваме с други държави не само когато някому е изгодно.

- Като говорите за разширяване на обхвата, обмисля ли се увеличаване на пътищата, които се обхващат от таксуване с толтакси?

- Реално погледнато, увеличаването на обхвата ще доведе само до увеличаване на броя на декларациите от бордовите устройства. Но към момента

нямаме

намерение да

увеличаваме

обхвата на

толсистемата,

тъй като виждаме какъв е ефектът от кризата. Не си правим илюзии, че можем изобщо да водим такива разговори с превозвачите и тази тема не стои на дневен ред.

- След като 2020 г. приключи, може ли да се каже какви са приходите от пътищата?

- На практика тази година

не е довела до

увеличаване на

приходите от

пътни такси

Имаме увеличение на приходите от тежкия трафик с 24%, но имаме редукция на приходите от трафика на автобусния транспорт с около 13%. Има и намаление на трафика, генериран от автомобили с чужда регистрация, със 7%. Нямаше ги гастарбайтерите, които преминават през България, което само по себе си доведе до 20 млн. лв. по-нисък приход. Имаме единствено увеличение на приходите от краткосрочни винетки.

Така че като цяло

приходите са

в размер на

390 млн. лв.

- Има ли още общини, които настояват крайградските им пътища да бъдат извадени от системата за таксуване с винетки?

- В момента нямаме такива запитвания. Но това е открит въпрос и ние сме готови да разгледаме всяко предложение и ще намерим ефективно решение. Трябва да има време за такива споразумения, защото те по принцип трябва да минават за одобрение през местните общински съвети. Но както казах, вратата ни е отворена.

- Проф. Асенов, 2021 г. ли ще е последната година с тези цени на винетките? Вече шеста година те не са променяни.

- Не, няма да вдигаме цените на винетките. Към момента нито има икономическа, нито стопанска, нито социална логика да търсим промяна на приходите от трафика от леки автомобили. Винаги очакванията ни за по-големи приходи ще са свързани с тежкотоварния трафик. А това е свързано с очакването ни за една по-добра в икономическо отношение година. Това би довело до по-високи приходи за нас. Мисля, че сме постигнали един стандарт на ефективност, защото виждате, че превозвачите вече не се оплакват, че толтаксите са им прекалено високи. Оттук нататък всичко ще зависи от общото икономическо състояние.

 

CV

l Роден е на 16 октомври 1966 г.
l Доктор по информатика и компютърни науки, Великотърновски университет “Св.св. Кирил и Методий”
l Доктор по компютърни мрежи и комплекси, Технически университет, София
l Магистър инженер по автоматизация и изчислителна техника, Технически университет, Габрово
l Преди да стане член на управителния съвет на АПИ, заема длъжността директор на Националното толуправление

  • За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    За приноса на президента Желев и новия площад на негово име

    Когато преди време един от основателите на СДС Петко Симеонов предложи в петиция софийското летище да носи името на д-р Желю Желев, един началник на висока канцелария буквално се изгаври с приноса на първия демократично избран президент на България. Днес обаче е факт - площад до новата сграда на парламента ще носи името на д-р Желев
  • Депутатът от ГЕРБ Георги Марков

    Георги Марков: Виктор Орбан напуска ЕНП

    Трите милиона избиратели на Виктор Орбан са във възторг. Партията „ФИДЕС” напуска неолибералното и олевяло ЕНП (Европейската народна партия). Това ЕНП не е онова ЕНП. ЕНП-то на великия обединител на Германия Хелмут Кол, на Жак Ширак, на Хосе Мария Аснар, на Едмунд Щойбер. Това не е ЕНП-то, което, водено от Мартенс и Орбан - като негов