10 истории за възможности
Как малкият и средният бизнес влиза, излиза и пак влиза в COVID кризата?
Как задържа добрите служители? Има ли реална полза от мерките на държавата?
“24 часа” отиде при компании, които не реализират милионни обороти и печалби, но имат точно такъв размер мечти и оцеляват с креативност и вяра, че когато се затваря една врата, се отваря друга.
Първата от 10-те истории, в които може да откриете възможности и идеи и за вашия бизнес, е на “Ботаник лаб”.
Представете си опустяващите един след друг офиси през март и април 2020 година, когато мениджърите налучкваха как да постъпят - да затворят съвсем, да пуснат за кратко служителите, да бързат или да не бързат със съкращенията. В работните помещения остават бюрата, шкафовете и... растенията, които са създавали не просто уют, а са давали глътката въздух в офиса. Кой ще поеме грижата за зелените пространства в неясно дългия период на живот и бизнес със зараза?
Да си представим сега малка фирма с 6 души персонал, която доскоро е била стартъп и разработва нещо ново за българския пазар. Тъкмо се е разраснала и постига първите си успехи, идва същият този март 2020 г.
Дейността ѝ изведнъж секва, а няколко месеца по-късно наводнение похабява всичките ѝ складови наличности и се налага да търси нов офис. Трябва доста кураж, меко казано, за да издържиш на подобна поредица от предизвикателства.
“Винаги съм знаела, че кризата е и възможност”, убедена е съдружничката във фирма “Ботаник лаб” ООД и изпълняваща длъжността “Мениджър бизнес развитие” Нуша Огнянова. Заедно с ландшафтния архитект Биляна Лесидренска преди 3 години основават стартъпа, като идеите им са да предложат на пазара дигитализирана услуга за цялостно интериорно и екстериорно озеленяване плюс грижата за поддържането му.
Фирмата набира скорост точно в навечерието на пандемията и 2020 г. я заварва с 6 души персонал, над 140 корпоративни и частни клиенти, сред които личат имената на Bosch, Renault, Loreal, Philips, Econt, Phillip Morris, Fadata, Financial Times, HBO и други. Заслужили са и редица награди, включително и за иновации.
“В самото начало на пандемията за известен период работата рязко спря. Реагирахме веднага - преразгледахме всичко, направихме кризисна стратегия, преразгледахме отношенията си с доставчиците, изградихме партньорска програма с архитектурни студиа, дигитализирахме услугите си, за да могат клиентите ни да се възползват от услугите ни онлайн, намалихме абонаментните такси на всички постоянни клиенти”, разказва Огнянова.
И новите възможности се появили, при това там, където никой не ги е очаквал... в опразнените офиси.
А за намиращата се там растителност няма как да се полагат грижи от дистанция. Така пандемията дава допълнителна възможност на фирмата. Например да поемат грижата за интериорно озеленяване, което не са изградили те. На практика така се разширява портфолиото им. Преди това не им е хрумвало, че могат да го вършат, държали да поддържат с абонамент само собствените си проекти.
Доста работа им се струпала в следващите месеци и поради факта, че много фирми започнаха активно да се местят, да съединяват или разединяват офис пространства, а немалко започнаха и да преотдават офиси с дългосрочни договори, които няма как изведнъж да прекъснат без неустойки.
При този процес там, където има растителност, се налага тя да се трансформира, да се мести. Т.нар. коуъркинг пространства, които бяха много модерни преди пандемията, сега е невъзможно да бъдат населени заради задължителната социална дистанция - те също се налага да се транформират, а това засяга и растителността в тях.
И това не е всичко. “Пандемията ни даде възможност да стъпим на съвсем нови територии и да предлагаме вече и инвестиционно проектиране и проектиране на изпълнението на екстериорно озеленяване”, казва Нуша.
И фирмата вече се намесва още в началния етап на изграждане на сградата или на околното пространство, и прави проекти, които после минават през съгласуване в общинските служби заедно със съгласуването на всички неразделни части от един инвестиционен проект. Такива са ВиК и електроинсталациите, отоплението и климатизацията на сградата и всичко онова, от което се нуждае един проект, за да получи строително разрешително.
Така фирмата се занимава повече с крайни клиенти, включително и физически лица. Примерно със собственици на къщи или на комплекси от къщи, където успяват да придадат по-добра среда на живот. Това е ниша, която дава огромни възможности, защото хората продължават да купуват жилища, а и там, където живеят, правят ремонти във време на кризата.
Всички тези нови възможности Нуша и Биляна са открили именно през 2020 г. Като теглим чертата чисто финансово - площ на изградени обекти през 2020 г. или площ на поддържаните по абонамент пространства, годината не е била съвсем лоша за тях и нямат спад на резултатите.
За съжаление, няма как това да се каже за трудовия ресурс - не е имало как да задържат на работа всички и са останали с четирима души.
До септември успели да запазят всички, но тогава придошлата Перловска река наводнила партера и приземния етаж на сградата на бул. “Мадрид”, където е бил офисът, и повредила цялото складово пространство. Но фона на дошлата втора вълна на пандемията вече не виждали как ще издържат и се разделили с двама служители.
Кандидатствали за мярката 60/40 и успели да запазят персонала, а допълнителната работа възлагат на външни хора. l На фона на последиците от пандемията наводнение унищожава растенията в склада на “Ботаник лаб”
Но на тези 4 човека, с които останали, заплатите не само не са намалявани, но са и увеличени. С много по-малък процент, отколкото през минали години, но все пак са увеличени.
През изминалата тежка за всички година не са имали възможност да пратят хората да работят от вкъщи, защото макар да проектират озеленяването, това не става само на компютър - има и физически дейности. Но пък намалили работното си време.
За 2021 г. отново кандидатствали за 60/40, както и по програма, финансирана от ОП “Иновации и конкурентоспособност”, и насочена към малки и средни фирми, които искат да получат инвестиции в мерки, свързани с пандемията на работното място. Всъщност по нея кандидатствали още миналата година на първите два приема, но останали извън допуснатите около 8000 фирми. Сега се надяват на третия опит.
“Аз съм даже доста впечатлена от бързината на случването на 60/40, а това е една от мерките, които и аз като работодател следя по-отблизо. Свикнали сме държавата да бави нещата, а ние предприемачите, да се справяме сами, независимо от нея. И аз, честно казано, адмирирам тази връзка, която покрай мерките за подпомагане се създава между предприемачите и държавата. Може би под някаква форма тази мярка трябва да продължи по-дългосрочно”, казва Нуша Огнянова.
Другата мярка обаче е свързана с оперативна програма, по която по принцип кандидатстването и одобряването вървят по-бавно.
Трудно може да се каже какво е разковничето, което кара двете съдружнички в “Ботаник лаб” да изплуват на повърхността в тези трудни условия. На всичкото отгоре през 2020 г. Нуша е била в отпуска по майчинство, раждайки първото си дете. Но е факт, че засега минават през кризата и се справят успешно с предизвикателствата.
Миналия октомври “Ботаник лаб” спечели и една от наградите в традиционния конкурс на “24 часа” “Големите малки”. Преди това фирмата бе национален финалист и в друго предприемаческо състезание за зелен бизнес - Climatelaunchpad, с техния продукт Botanic Room, представляващ зелена модулна конструкция с три различни функции – място за срещи, презентационна зона и място за телефонен разговор.
В сегашния офис на “Ботаник лаб” преобладава палмовата и сукулентна растителност. Но във всяко пространство, което озеленяват, търсят различни неща. Вземат се под внимание характеристиките на пространството: отопление, осветление, влажност, интериорни и функционални решения на интериора. Работят с около 40 растителни вида, за които знаят с подробности как се държат в нашия климат и как се развиват. Много държат на растителност, която пречиства въздуха. Винаги предвиждат едни 4-5 години, в които растителността може да се развива в съда, в който е била посадена първоначално.
“По принцип, когато се говори за естествена растителност, много хора се опасяват, че нямат достатъчно опит и познания, а и свободно време, за да я поддържат и изобщо да се справят с нея”, казва тя.
В началото на дейността си, винаги когато изграждали озеленяване някъде, давали на клиентите си онлайн наръчник, от който да почерпят съвети как точно да се грижат за съответните растения. Впоследствие поели и поддръжката на тази растителност на различна база – месечна, седмична, годишна.
3 въпроса към Нуша Огнянова
Вярвах, но вече си го доказах - проблемът е и нова възможност
- Как пренастроихте бизнеса си на COVID-вълна?
- За нашия екип COVID-19 се оказа по-скоро възможност да увеличим портфолиото си с нови услуги, да потърсим нови клиенти и да се обърнем към нови пазарни ниши, да потърсим инвестиции в нови идеи и нов бизнес, свързани с нашата дейност. Даде ни и възможност да вложим повече старание в услугите, които предоставяме на досегашните си клиенти, така че да ги задържим.
- Ако вие бяхте начело на правителство в подобна криза, какви мерки за бизнеса и за хората бихте предложили?
- Мисля, че не само това предизвикателство, а и всяко следващо би трябвало да изисква от едно правителство да положи по-дългосрочни усилия. Защото всичко онова, на което ще станем свидетели като икономически ефект, а и като въздействие върху физическото и психическото здраве на хората, ще даде отражение в бъдеще. Затова смятам, че така, както всеки работодател в своята фирма, така и правителството по отношение на своята държава трябва да положи дългосрочни грижи. Ако например мерките, които сега бяха породени от кризата, могат да останат под някаква форма и в бъдеще, това би било чудесна подкрепа.
- Какво ново научихте за себе си като предприемач в годината на пандемията?
- Може би си доказах нещо, в което така или иначе вярвах – че проблемът е и нова възможност.
CV
Нуша Огнянова е завършила публична администрация в Софийския университет, публично право отново там като съвместна програма с Университета в Страсбург, както и предприемачество в Бабсън колеж в САЩ.
Дълго се занимава със зелен бизнес, свързан с възобновяеми енергийни източници, климатични промени и отпадъци. Работила е и в медии, била е проектен мениджър в Дарик радио.
Днес е пак зеления бизнес - съдружник е в “Ботаник лаб”, където е мениджър по бизнес развитие. Продължава и с продуцентство в медиите.
Член е на Асоциацията на българските лидери предприемачи. По линия на тази организация е участвала в програма по предприемачество в Бостън, САЩ.