Доц. Татяна Буруджиева: Предсрочен вот ще наказва, ако няма правителство

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9698879 www.24chasa.bg

Ако Слави държи на заявката си за промяна в изборното законодателство, трябва да избере с чии гласове на системни партии ще мине неговото правителство

Въведе ли се мажоритарен вот, няма да имаме никакъв
проблем с мнозинствата в НС

Да прогнозираш победа на предсрочен вот, е като да събориш летвата на състезание по висок скок, да не я прескочиш от първия път и да твърдиш, че втория път задължително ще го направиш

10-те депутати - подкрепа от ГЕРБ за кабинет на Слави, са контраоферта на Борисов на тази на Нинова

Как хората да разберат точно за коя от новите партии да гласуват, след като нямат представа
как управляват?

Следващият парламент няма да бъде по-монолитен

Способни ли са партиите на протеста да удвоят резултата си на
предсрочен вот - това е проблемът

- Ще състави ли правителство “Има такъв народ”, след като ГЕРБ,БСП и ДПС заявиха, че ще го подкрепят, или ще вървим към предсрочен парламентарен вот, г-жо Буруджиева?

    - Политическата логика тегли към съставяне на правителство, колкото и трудно да изглежда това. В политиката нещата не стоят като в аритметиката. Затова трябва да се вземат предвид предложенията на мандатоносителите. Не изключвам да се появи вариант, който до момента не сме го помислили.
    - Борисов предложи 10 депутати в подкрепа на правителство на “Има такъв народ”, но очевидно липсата на отговор означава твърдо придържане към заявката нито една от системните партии да не участва в такъв кабинет, не мислите ли?
   - Онова, което предложи г-н Борисов, предполага съчетаването на гласовете на две коалиции и една партия, или общо 7 партии, т.е. 7 визии за управление чрез някакъв вид експертно или програмно правителство. И понеже гласовете на тези седем партии не достигат, за да има такова правителство, той всъщност направи контраоферта на предложението на г-жа Нинова, която беше заявила, че ще подкрепят такъв кабинет, без да искат нищо.
Мисля също така, че “Има такъв народ” ще върви към правителство, ако държи на заявката си преди вота, че най-напред трябва да се смени изборното законодателство, за да може да се върви към нови избори. За съжаление, още не сме чули позиция на г-н Трифонов по този въпрос, дано оздравее бързо.
Но ако това е залогът на предложението на “Има такъв народ", те наистина ще трябва да избират коя от недолюбваните и презирани от тях системни партии да им даде гласове. Защото дори всичките тези 7 партии да се съберат, представлявани от три политически формации в парламента и да предложат някаква програма за правителство, аритметичният сбор не е достатъчен, за да им гарантира кворум и съответно подкрепа на правителството.
   - Нидал Алгафари нарече правителство на разума евентуален кабинет на ГЕРБ, БСП и ДПС. Има ли шансове?

- Нека не забравяме, че избирателите удариха шамар не само на системните партии, но и на новите партии на протеста, които получиха двойно по-малка подкрепа в сравнение с над 60-те на сто подкрепа за самия протест. И според мен е време да се помисли за интересите на самите избиратели. Защото те не натовариха нито една политическа сила конкретно с тази отговорност, а я разпределиха между всички. Затова мисля, че всяка политическа сила трябва да направи свой анализ какво казаха избирателите с вота си. Което ще е по-добра стъпка за следващи избори. Те май няма много да закъснеят, независимо дали ще имаме правителство, или не.

- Има интересна хипотеза - правителство без ГЕРБ срещу подкрепа на Борисов на президентските избори наесен?
- Аз от доста години говоря за такава хипотеза - Борисов да се кандидатира за президент. Но според мен, ако се анализира биографията му в политиката и неговото поведение и действия, мисля, че такава крачка е възможна само ако имаме президентска република. Скептична съм да има такава драстична промяна на системата, каквото и правителство да бъде създадено до президентския вот през октомври.
Този сценарий няма много сериозна основа и защото, кандидатирайки се за президент, Борисов би трябвало да се откаже от лидерския пост в ГЕРБ, а той създаде тази партия. Ръководството от дистанция би се осъществявало сложно, а на всеки на неговото място като лидер, колкото и временен да е, ще е нужно да се еманципира, за да може тази партия да функционира и да се развива. Не съм уверена, че Борисов ще зареже всичките си хоризонти за власт и влияние в управлението на страната, за да се конкурира с Радев на президентските избори. Само си представете да се отиде на втори тур, какъвто сценарий е възможен при днешните електорални състояния. Не мога да си представя, че Борисов ще си зареже партията, за да се бори за институция без всякакъв залог за него.
- Каква перспектива дава вот през отпускарския юли? Желанието за него иде от прогнозите и надеждите, че ще доизчисти и обезсили системните играчи, новите формации като “Има такъв народ” и “Демократична България” ще са с по-висок резултат, а малките партии, които сега не прескочиха бариерата, ще успеят в нови коалиции да го сторят.
- То е като да се явиш на състезание по висок скок, да събориш летвата, да не можеш да прескочиш от първия път и да твърдиш, че втория път задължително ще го направиш. Да, но опциите са две - може да го направиш, може и да не го направиш... С вота си гражданите дадоха възможност да се формира правителство на протеста. И ако тези партии със заявка за промяна не го направят, ще трябва в кампанията си за следващ вот и при управление на служебен кабинет да обяснят на избирателите си защо.
- Дали следващ вот ще даде мнозинство на някоя от партиите и по-благоприятни възможности за коалиране?
- Според мен следващият парламент няма да бъде по-монолитен. Но ключов фактор вече няма да бъде “Да ги сменим тези, които ни управляваха досега и да ги накажем!”. Ключов фактор на следващите избори ще бъде кой ще е натоварен с отговорността за това, че България продължава да няма правителство.
- Означава ли, че ако “Има такъв народ” не излъчи кабинет, това ще е минус за резултата на тази формация на следващия вот? Защото мнозина коментират, че ги чака не само концерт за откриването на 45-ото народно събрание, в което са втора сила, но и управление на държава в пандемия.
- И с криза във всяка една сфера, породена от пандемията. Комбинацията е много тежка и се изискват особена енергия и сериозно политическо виждане за поне два-три хода напред, за да може да се оцени позитивно ролята на едно такова правителство. Това е голямо изпитание пред “Има такъв народ”. И според мен политическата логика е те да предложат правителство. Защото задължителността мандатът да се дава на първата и втората политическа партия е по логиката, че първите две партии имат най-многобройна подкрепа, т.е. тя е с най-висока легитимност. Разбира се, мандат може да получи и трета политическа сила, но това обикновено се случва, когато нито първата, нито втората успява да създаде достатъчно подкрепа за свой кабинет. А не защото са върнали мандатите, без да предложат правителство.
- Аргумент в полза на полезността на следващ вот ли е, че хората ще гласуват за правителство, а не за партии?
- Хората никога не могат да гласуват за правителство. Защото спомнете си колко много партии казваха: “Ние тези ще ги изхвърлим!”, но не получиха мнозинство. Как хората да разберят точно за коя от новите партии да гласуват, след като нямат представа как управляват? Истината е, че предизборните коалиции означават коалиции въз основа на някаква програма, следизборните също, но първото е обещание, а второто - ангажимент с конкретни срокове и конкретни хора, които ще го осъществят. На избори гласоподавателите никога не избират хората, които ще ги управляват, а онези, които ще правят политика и ще взимат политическите решения. Задачата на избраните в парламента депутати е да могат да разговарят помежду си, да обсъждат и преговарят, за да може ние публично да проследим изпълняват ли си нашите избраници обещанията, променят ли си позициите, добри решения ли вземат за нас като граждани, или не.
Ако можеха протестите да ни управляват, нямаше да правим избори. Ако гражданите можеха да сформират правителство и политики, нямаше да избираме Народно събрание. А ако гражданите можеха да сформират мнозинства, нямаше да има нужда и от партиите. Волята на гражданите не може да замести нито един от изброените от мен елементи, така че ако с нови избори политиците очакват гражданите да им свършат работата, тогава не разбирам защо трябва да имаме политици.
- Вотът за партиите на статуквото е около 50 на сто, а за протестните формации - около 30 на сто. Как би променил това съотношение предсрочен вот, след като средната класа, подкрепяща протестните партии, по това време обича да ходи на море?
- Може да се гласува и от морето - има си процедура. А отминалите току-що избори показаха, че когато някой иска да гласува, нито времето, нито болестта, нито рискът от зараза ще му попречи. Проблемът е дали хората ще пожелаят да гласуват втори път. И дали отказът на политиците да поемат отговорност няма да стимулира нежелание и у гражданите да поемат своята. Друга линия е пропагандата “Хайде още малко, за да ги победим!”. Но дали наистина е малко? Защото, ако трябваха 1-2 процента, ситуацията е една, но в случая става дума за удвояване на резултата на всичките протестни партии.
- Централите освен това обявиха, че нямат пари, а тези избори струваха 150 милиона лева заради машините, с които упражниха правото си на вот една четвърт от българите. Ще се намерят ли пари за летен вот?
- Никога не съм разбирала необходимостта от този машинен вот. Мисля, че няколкото народни събрания, през които мина тази опция, можеха да проведат по- сериозен дебат по темата, за да стигнат до извода, че нещата няма да са кой знае колко по-различни. Но мисля, че машините сме ги купили и разходът за предсрочен вот няма да е толкова голям. Не бива да забравяме обаче, че ще сме в изборна кампания, когато ще можем да видим отчетите на партиите за изборите в Сметната палата. Аз лично си задавам въпроса откъде взеха пари някои партии за кампаниите, които направиха. Трябва да има мониторинг за произхода и харченето на тези средства и тогава нещата ще станат много ясни. Защото в политиката няма подаръци, всеки обяд се плаща.
- “Има такъв народ” настояваше за промяна в изборното законодателство в посока въвеждане на изцяло мажоритарен вот. Какво би променило това, ако се случи?
- На първо място няма да имаме никакъв проблем с мнозинствата. Ако изчислите гласовете, които са получили отделните партии през мажоритарен вот, ще се убедите, че парламентът ще има пълни и ясни мнозинства и няма да се чудим дали ще съставят правителство.

Татяна Буруджиева е родена в София

 Доцент по политически комуникации и доктор по социология

 Специализирала е политически комуникации и политически мениджмънт във Франция и Белгия

Член на УС на Асоциацията на социолозите и научен секретар на Асоциацията на политолозите, над 10 г. работи по проекти в неправителствения сектор

 Бивш депутат от БСП, първи мандат от Разград

 Беше шеф на кабинета на соцлидера Сергей Станишев

 Преподавател в катедра “Политология" на СУ “Св. Климент Охридски”

  • Честността е най-добрата политика

    Честността е най-добрата политика

    Идеята, която лансира новата ЦИК, назначена от Румен Радев - да се принудят социологическите агенции, които правят т.нар. екзитполове пред избирателните секции, да не дават данните на самите медии, които по същество са собственици на тези данни, тъй като те поръчват изследванията, е мракобесна и цели да прикрие отново купените гласове
  • Мая Манолова е председател на комисията за ревизия на властта.

    Манолова не разпна Борисов. Направи го мъченик

    С такива врагове на Бойко Борисов не са му нужни приятели. Той трябва да изпитва дълбока благодарност за миризливото кюспе от семки, сперматозоиди и кюлчета злато, което в петък до късно вечерта произвеждаше т.нар. комисия за ревизия на управлението му с т.нар „изслушване” на агробизнесмен.  Доброволецът щеше да прави потресаващи разкрития