Комисар Звезделин Колев: С 6 акции в цялата страна ще намалим жертвите по пътищата през лятото

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9883933 www.24chasa.bg

Около с. Микре постоянно ще има пътни полицаи, казва началникът на отдел "Пътна полиция" в Главна дирекция "Национална полиция"

- Комисар Колев, на 6 юни стана поредният инцидент, този път с 5 жертви, в района на с. Микре, a един пострада тежко. Какво точно се е случило?

- За конкретния случай в РУ-Ловеч, е получен сигнал. Той гласи, че шофьор на беемве се е движел в посока София. На прав участък от пътя, при ясно време, суха настилка и в светлата част на денонощието водачът е тръгнал да изпреварва, но се ударил в движещия се в посока Варна сеат. По случая се води разследване, което е под надзора на прокуратурата.

- В този район има много инциденти през годините. Какви са причините и какви превантивни мерки могат да се вземат?

- Повечето инциденти на този път - I - 4 са от километър 20+246 м до километър 45+286 м. Целият участък попада на територията на община Угърчин. Като цяло от 2018-а до 9 юни т.г. там има 111 катастрофи със 74 ранени и 22-ма загинали. Само от 32,5 км до 33 км има 7 загинали в този период, а от 35 до 35,5 са двама.

През тази година в целия 25-километров участък са станали 8 тежки катастрофи с 9 загинали и 4 ранени. А за 2020 г. има 26 инцидента, загиналите са 3-ма, а ранените - 28.

След катастрофата на 6 юни от отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” сме предприели незабавни мерки. В светлата част на денонощието има екипи, които са там с превантивна цел. Идеята е да има видимо полицейско присъствие. Това е сред краткосрочните мерки, които ще продължат поне през летните месеци, докато има по-трайни решения от стопанина на пътя (Агенция “Пътна инфраструктура” - б.а). Тогава ще има съвместни действия за намаляване на инцидентите в района.

- А в част от него може ли да бъде сложена система за средна скорост?

- Има такава опция и ще работим в тази посока. Това обаче е в по-дългосрочните мерки.

- Споменахте летния сезон. Това е пътят, който води от София до Варна и Северното Черноморие. Сезонът започна и жертвите по пътищата традиционно се увеличават. Какви мерки сте предприели, за да се намалеят?

- Всяка седмица анализираме причините за вече случилите се тежки катастрофи в цялата страна. Целта ни е да повишим безопасността и да ограничим предпоставките за подобни инциденти. Затова правим акции както в населените места, така и извън тях. Те са на пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа.

При планиране на тези акции контролната и най-вече превантивната дейност се насочват в няколко направления. Ще следим за неосигуряване на предимство, неправилно движение по пътното платно, използване на обезопасителни колани и системи от водачите и пътниците, внезапно навлизане и неправилно пресичане на платното за движение от пешеходци, контрол на скоростните режими и техническа изправност на превозните средства.

От 11 юни до края на септември е в ход акция, която ще се провежда всеки петък, събота и неделя. Тя е във връзка с летния сезон. В петък ще е от 14 до 21 ч, в събота от 8 до 14 часа и в неделя от 14 до 21 ч. Причината за акцията е интензивният трафик в почивните дни. Отчитаме, че тогава се струпват много коли и дейността ни ще е насочена към превенцията и ще подпомагаме и регулираме движението, а не толкова към контролна. Целта ни е да бъдем на видимо място и да сме в помощ на водачите и гражданите.

Отделно сме започнали от началото на юни акция “Ваканция”. Тя ще продължи до август. Целта е да запазим живота на децата на пътя.

Планирали сме още няколко операции през 3-те летни месеца. Те са под егидата на ROADPOL (Европейската мрежа на служителите на Пътна полиция - б.а). От 16 до 22 юни ще има акция, в която ще проверяваме шофьорите за алкохол и дрога. От 19 до 29 юни пък акцентът са камионите и автобусите. Третата акция е планирана от 9 до 15 август и в нея ще следим скоростта.

По линия на планиране на националните кампании този месец ще имаме и акция за колани на задната седалка. Поставянето им е задължително, ако колата е оборудвана с тях.

- А по време на лятната акция ще се спират ли от движение по магистралите тежкотоварните автомобили?

- Предвид пандемията в Европа са осигурени зелени коридори за тях. Затова засега няма заповед от АПИ за ограничаването им. Допълнително ще се взема решение, в момента няма.

- 2020 г. имаше рекордно малко жертви - 463. Как вървим тази година спрямо миналата?

- До 9 юни (в цялото интервю данните за т.г. са от 1 януари до 9 юни) катастрофите със загинали и ранени са 2119, със 126 повече от същия период на 2020 г. Загиналите са 164 - с 18 повече, а ранените са 2625, със 157 души повече от 2020 г.

- А какви са основните причини за тежките катастрофи?

- Заради нарушения на шофьорите са станали 2072 инцидента, или 97,78% от всички катастрофи с пострадали и загинали. 159 от починалите 165 души са намерили смъртта си заради нарушения от водачите - 96,95%, а при ранените числото е 2579, или 98,25% от всички пострадали. Спрямо 2020 г. има увеличение и по трите показателя.

Според данните ни най-вероятното основно, или т. нар. първо нарушение на шофьор, довело до тежка катастрофа, е причинило 2030 инцидента със 155 загинали и 2532 ранени.

- А като разбивка?

- И за нея използваме принципа на първото най-вероятно нарушение на водача. Така стигаме до 3 основни групи - неправилни маневри, несъобразена скорост и отнемане на предимство. Заради тези причини са станали 1566 катастрофи със 114 загинали и 1993 ранени.

Изпъква, че каращите с несъобразена скорост, са причинили 556 катастрофи, отнелите предимство - 538, а неправилните маневри - 472.

Неправилните маневри обаче са довели до най-много смъртни случаи - 63, несъобразената скорост - 43, а отнемането на предимство - 10.

- На какви пътища са се случили тежките инциденти?

- Данните ни сочат, че в градовете са станали 1173 катастрофи с 29 жертви и 1351 ранени, а в селата - 169 инцидента с 16 загинали и 214 пострадали.

Извън тях на магистралите има 56 тежки катастрофи с 9 загинали, а на второкласни пътища - 179 инцидента с 30 загинали. На общински пътища жертвите са 14, а на първи клас - 43. При инциденти на третокласните смъртта си са намерили 23-ма души.

Общо това значи, че макар в населените места да са станали 1342 катастрофи, а извън тях 777, то загиналите при инциденти извън градовете и селата са 119, а вътре в тях - 45.

- Хората масово пътуват през уикендите, особено лятото. Имате ли разбивка на инцидентите по дни и часове?

- Да, в понеделник и петък инцидентите са най-много - съответно 350 - 346, а в неделя са 247, което е най-малкото от седемте дни. Въпреки това обаче именно в неделя има най-много загинали - цели 35, а в понеделник са най-малко - 19.

Що се отнася до часовете, през тази година в интервала между 15 и 19 часа има най-много загинали - 46.

- Постоянно има акции за пияни водачи. Колко са те?

- 2714 са всички, но те подлежат на различни санкции. 769 са установените да карат с алкохол в кръвта между 0,5 и 0,8 промила. Те са останали без книжки за 6 месеца и са глобени с 500 лв. и 10 контролни точки.

860 са шофьорите, засечени да карат с между 0,8 и 1,2 промила алкохол в кръвта. Там санкциите са двойни, само отнетите контролни точки пак са 10.

17 души пък са извършили повторно подобно нарушение. Там глобите са от 1000 до 2000 лв., без книжка от 1 до 3 години и отнети 15 контролни точки.

1068 са отказали проверки за алкохол и дрога. Затова законът предвижда да останат без книжки за 2 години, 2000 лв. глоба и отнемане на 12 точки.

- Често забелязваме шофьори, които видимо карат много бързо. Колко са те и с какви камери ги заснемате?

- Имаме 204 камери. Стационарните са 25, триногите са 31, а мобилните - 148. Te са засекли общо 577 503 души да карат с превишена скорост.

- Ще купувате ли нови?

- Да, още 160, дали сме ход на обществените поръчки. Основно ще са триноги и стационарни.

- През 2020 г. имахте рекордна събираемост на глобите - 116 млн. лв. През април обаче Конституционният съд обяви за противоконституционни отнемането на книжки и спирането на коли от движение за неплатени в срок глоби. Каква е ситуацията тази година?

- Платени са 48 551 934 лв. по общо 751 918 документа, с които са наложени. Това значи, че имаме 136 987 повече погасени задължения от м.г., а събраната сума е нараснала с малко над 7 млн. лв.

- За времето си на действие - от 21 януари 2017 г. до отменянето на законовата точка, колко книжки са отнети за неплатени в срок глоби?

- 23 052, но това бяха временни мерки. Веднага след плащането книжката се връщаше.

- Всъщност мнозина се съсредоточиха върху глобите, но пътните полицаи проверяват и за невръчени електронни фишове за скорост, пак от 21 януари 2017 г., а при наличие ги връчват. Тези проверки останаха. Колко са връчените от началото на годината и на каква стойност са?

- Общо са 171 643, а стойността им е равна на почти 20 млн.лв.

Платените пък са за 17 млн. лв. Трябва обаче да се отбележи, че в това число влизат и глоби, които са били наложени през предходни години.

  • И веднъж в месеца да заседават депутатите, законите пак може да не са читави

    И веднъж в месеца да заседават депутатите, законите пак може да не са читави

    Качеството на законите, които се приемат в Народното събрание, в най-добрия случай вероятно би заслужило оценка среден 3. Причините за това са много, но водещи са честите промени и ремонти на важни закони. Така понякога се стига до 30-40 промени в един закон и дори корифеи в правото не могат да им хванат началото и края
  • Диляна Ценова

    Коментар на седмицата №1: В парламента гномове избиват комплекси

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи за изминаващата седмица. Този е №1 с 132 728 четения. Искат още чегъртане В средата на май записах за “24 часа” интервю с известния юрист проф. Пламен Киров по повод вероятността машинното гласуване да бъде обявено за противоконституционно. Ако това се случи, коментира професорът

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо