Учениците – в центъра на образователната среда

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9892794 www.24chasa.bg

- Единна платформа дава достъп до всички образователни ресурси

- Педагозите правят веднага „снимка“ на нивото на всеки в клас

- Технологиите работят в полза на успеха на всеки ученик

Наталия Митева, мениджър за образование и социално въздействие в „Телелинк Бизнес Сървисис“. В сферата на образованието компанията е един от най-големите партньори на Министерството на образованието и науката и доставчик на образователни технологични решения в образованието в България и на регионалния пазар. „Целта ни е образованието да стане достъпно и ефективно, за да може всяко дете да постига образователни резултати и да има достоен живот“, казва Наталия Митева.

- Какво е уникалното на проекта за единна образователна идентичност, разработена от „Телелинк“?

- Проектът за технологична трансформация на училищата е мащабен и е по задание на Министерството на образованието и науката. Отваря съвсем нова глава в дигитализирането на българското образование. Проектът предоставя единна платформа за достъп към всички образователни ресурси на министерството за всички потребители в системата - ученици, учители, администратори, училищен персонал, директори, а могат да се свържат и родители. В момента са създадени над 1 200 000 профила в системата, така че всеки участник да може да влезе през единния портал edu.mon.bg, да избере ресурси като Microsoft или Google и да провежда там цялостното обучение и администриране на училищно ниво в онлайн среда. Влизайки в платформата, всичко е на едно място и за учителя, и за ученика. Там е дигиталната класна стая. Към нея са вързани всички ресурси, които учителят е създал - презентации, уроци, домашни работи. Учениците винаги знаят какво трябва да се направи. Слагат домашните си работи. Дават обратна връзка един на друг. Най-важното е, че учителят с помощта на апликациите за анализ по всяко време може да види колко време ученикът е прекарал в домашната работа, в колко часа я е предал. Директорът може да следи какво е било присъствието в часа, каква е била ангажираността, колко съобщения са се генерирали, всичко, което се е случило. Става ясно веднага по какви теми учениците са по-силни или обратното. Системата позволява на учителя моментално да види как се развива целия клас и ученикът индивидуално. Вече не пращаме учителя вкъщи с купчини домашни, за да ги провери, когато смогне.

- Кога стартирахте с платформата?

- Платформата се готви отдавна, но стартира масово точно в началото на пандемията - към март 2020 г. Целият свят тогава трябваше да премине към онлайн обучение за няколко дни. Тази система помогна това да се случи без особени сътресения. В началото всеки учител ползваше по 5-6 различни канала за комуникация. Една директорка ми каза, че се чувства като пулт от НАСА - постоянно нещо цъка отнякъде. Минахме и през това в първите дни на обучението онлайн. За да бъде ефективно и професионално обучението не просто за едно училище, а за цялата система, тази платформа за образователна идентичност беше ключова. Тя предостави възможност директори и учители професионално да си вършат работата, включително и в дълги периоди на онлайн обучение.

- Какви са отзивите от учителското съсловие?

- Учителското съсловие използва платформата на различни нива на ефективност. Някои от тях много добре, защото всички приложения могат да се вържат вътре. За тези, които наистина знаят какви са предимствата на платформата, обучението в онлайн среда е много по-лесно. Говоря с учители и директори всеки ден. Те провеждат уроци, родителски срещи, педагогически съвети, квалификации на учители онлайн. Провеждат и приемите в 1-и клас през системата. При оплакване, че учител не е провел някакъв час, това също може веднага да се провери. За училищата, които ползват ефективно единната платформа, тя предоставя ресурс за дигитализиране в дълбочинния смисъл на образованието. Все още има училища, на които не им е било обяснено какъв е смисълът. Срещам и такива, но са малко и са предимно от по-отдалечените райони. На тях им трябва малко повече помощ. Масовото внедряване на тази система за единен достъп трябва да се случи, защото натам върви светът, а и образованието в България. Няма нужда да слагаме 10 пароли, за да имаме достъп до всички ресурси. Слагаме само една. Така трябва да бъде и в образователната система. Edu.mon.bg дава тази възможност да професионализираме дигитализацията на българското образоването. Това е бъдещето. Тези училища, които знаят как да използват платформата, ще имат все по-голямо предимство.

- Ако пандемията премине и присъствените занятия се възобновят навсякъде, каква ще е ползата от платформата?

- Говоря с директори, за да ги попитам как са минали годината в онлайн обучението. Те са толкова изморени от устройства, екрани и виртуални класни стаи, че в момента реакцията им е, че не искат да видят нищо повече. Искат да видят децата на живо без никакви екрани. Разбира се, това е в резултат от преумората. Платформата има смисъл не само за провеждане на виртуално обучение. Тя помага и за хибридно обучение в нормална ситуация, когато всички можем да сме и физически в училище. По всяко време има болни деца, отсъстващи заради лагери или други причини. В по-отдалечените места вероятно ще има ситуации, в които липсва учител по някакъв предмет. В момента има недостиг на учители по различни предмети. Бъдещето на образованието в близък план ще включва използването на платформата за провеждане на ефективно обучение, независимо дали има или няма пандемия. Обучение трябва да има за децата в клас, но и за тези, които са вкъщи или в болница или пък нямат в училището си специалист по някой предмет. Нищо не заменя присъственото обучение, контакта с връстниците и връзката с учителя. Въпреки това, електронната среда дава възможност за индивидуализирано обучение. Много трудно в клас за 40 минути учителят може да разбере всеки на какво ниво е. Ако се прави изпитване в онлайн среда, веднага разбира кой къде е. Биха могли да се съчетаят присъствените методи с онлайн инструментите, за да бъде учителят много ефективен. Целта на цялата технология е да се повишат резултатите на учениците.

- Предвиждате ли нови проекти в образованието?

- Формулираме нова стратегия, която включва решения за модернизиране и дигитализация на висшето образование, предвиждаме иновации в средното образование и най-различни решения за STEM обучение. Целта ни е да използваме различните технологични инструменти, за да направим по-ефективно и администрирането на университетите и училищата и да постигнем резултати за учащите се - да знаят повече и да са подготвени за живота.

- Какви са впечатленията ви от учителите, справят ли се вече технически по-добре?

- От 10 години работя в сферата на образованието. Силно вярвам в потенциала на българския учител. Той може да се справи с всичко с подходяща подкрепа. Един от дефицитите на образованието ни във времето е липсата на професионална подкрепа за учителите. Ако говорите към днешна дата с учители, те се чувстват като сървайвъри след страшно бедствие след последната учебна година. И с право – пандемията беше предизвикателство от нов порядък за учениците, учителите и родителите. Аз съм горда с това как се справи българското училище в тази ситуация. Това, което платформата edu.mon.bg прави, е, че обезпечава на национално ниво инструментариум, който не съществува навсякъде по света. Затова Министерството на образованието и науката наскоро беше отличено сред най-добрите проекти и професионалисти в управлението на проекти в България. Българското училище в момента има предпоставка да се конкурира с най-добрите в света. Остава предизвикателството да провеждаме уроци от XXI век в електрона среда. Да използваме този набор от технологии, за да ангажираме учениците в учене, независимо дали са в клас или пред екраните.

  • И веднъж в месеца да заседават депутатите, законите пак може да не са читави

    И веднъж в месеца да заседават депутатите, законите пак може да не са читави

    Качеството на законите, които се приемат в Народното събрание, в най-добрия случай вероятно би заслужило оценка среден 3. Причините за това са много, но водещи са честите промени и ремонти на важни закони. Така понякога се стига до 30-40 промени в един закон и дори корифеи в правото не могат да им хванат началото и края
  • Диляна Ценова

    Коментар на седмицата №1: В парламента гномове избиват комплекси

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи за изминаващата седмица. Този е №1 с 132 728 четения. Искат още чегъртане В средата на май записах за “24 часа” интервю с известния юрист проф. Пламен Киров по повод вероятността машинното гласуване да бъде обявено за противоконституционно. Ако това се случи, коментира професорът

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо