Вижте едни от най-стилните български жилища, събрани в "Идеален дом"

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/9925814 www.24chasa.bg
Таня Червенкова СНИМКА: Йордан Симeонов

Главният редактор на 25-годишното списание Таня Червенкова със съвет защо да не ставаме роби на сезонното модно

 

- Как се промени списание “Идеален дом” за 25 години, г-жо Червенкова? Как се задържа в динамичното време, в което много печатни издания спряха?

- “Идеален дом” преживя различни промени в своя обем и графична концепция, в редакционните екипи, но успя да преодолее превратностите на времето.

И да остане верен партньор на всички, които имат нужда от идеи и конкретни примери как да се оформя вътрешното пространство, за да е функционално и естетически издържано.

Днес всеки новодомец и всеки собственик на хотел, офис, бутик се съобразява с интериора и е готов да отдели средства за него, да потърси експерт. Точно подобен подход помага и насърчава издание като нашето. Списанието е до читателя с информация за дизайна и архитектурата, за обзавеждането и най-новите технологии в домашната техника, с полезни съвети за градината и трапезата. То не залитна в абстрактни и отдалечени от реалността проекти и самоцелни дизайнерски решения. Искаме да представяме не просто красиви страници, а журналистически продукт с богато и смислено съдържание, в което всеки да намери нещо за себе си. Оцеляваме, разбира се, и благодарение на точната издателска политика, която преценява, че има нужда на пазара да бъде запазено подобно луксозно издание с кауза да гради една нова култура на бита на българина.

Специалният юбилеен

брой е вече на пазара -

със 176 чудесно илюстрирани страници , той е интересно и обемно четиво за лятото, когато се планират ремонти, сменят се мебели или се купува жилище.

Но много, много читатели купуват всеки месец "Идеален дом", защото просто ги подтикваме да мечтаят и да стъпват в един по-красив свят, далеч от политическите и здравни притеснения на деня ни.

- 25 години, откакто съществуа, списанието, правите и конкурс “Къща на годината”. За 25-ти път произведохте и раздадохте наградите “Сребърен гвоздей”. Какъв е стимулът за най-добрите архитекти и дизайнери да се състезават в подобна висша лига?

- Конкурсът “Къща на годината” е първият и за 25 години се наложи като най-авторитетното състезание за най-добрия български интериор. Във времето той претърпя развитие - в началото проектите, които се номинираха, бяха само 12, и се публикуваха като “Къща на месеца” във всеки брой. Сега конкурсът е вече в пет категории и последното му издание включваше 40 проекта “Апартаменти”, “Еднофамилна къща”, “Малко жилище”, “Обществен интериор” и “Студентски проект”.

Първите четири категории са за реализирани интериори, а петата, най-новата, е за мечтите - преддипломните проекти на бъдещи архитекти от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ).

Селекцията се прави от редакцията - сред жилищата, които сме публикували през годината, а самото оценяване е от авторитетно жури от утвърдени архитекти и дизайнери.

Българските автори на интериори все по-често печелят и авторитетни награди от международни конкурси, но знаят, че е важно да са оценени и на българска сцена, а “Идеален дом” е отворен за най-добрите.

- Как избирате къщите и домовете, които да споделите с читателите? С какво трябва да са по-различни?

- Подборът не е лесен - да се намери хубав дом и да се влезе в него за дълга фотосесия, е сложен процес. Интериорът трябва да има автор, професионалист във вътрешния дизайн. Показваме и случаи, в които самите собственици са го оформили, но те обикновено притежават подготовката и уменията за това - художници, артисти. В техните жилища водеща е атмосферата и тях може да видите в рубриките “Художникът в своя дом”, “Домът на звездите”.

Но главната ни цел е да представяме реализирани проекти на утвърдени или съвсем млади автори, за да ги насърчил и да покажем на читателя една галерия на добри интериори.

Защото

вътрешната

архитектура граничи

с изкуството,

тя е като картина

в рамките на

определено вътрешно

пространство

Добрият архитект и дизайнер знае, че всеки елемент в нея трябва да е като нанесен от четката на художник - осветление, цветове, материали, форми.

Постепенно изданието и конкурсът се наложиха като форум, на който си заслужава да се участва и все повече автори искат да се включат. Но освен самите архитекти и дизайнери важни са и обитателите, собствениците на жилищата и обществените места, които искаме да представим. Те също се превръщат в участници, макар и предимно анонимни, защото се доверяват и ни допускат в най-интимното си пространство. И ние сме им благодарни за това.

За съжаление, има и хора, които по различни причини не желаят техният дом да се появи в списание и така добри проекти остават скрити за публиката, а това е жалко, тъй като авторите имат нужда от насърчаване. А читателите - от примери, които да ги вдъхновяват. Защото най-важната мисия на издание като “Идеален дом” е да бъде откривател и регистратор на идеи и желания, както и добър партньор в тяхното осъществяване.

- Как се е променил вкусът на българина за дома, а и уменията на архитектите и дизайнерите през тези 25 години?

- През годините и вкусът, и отношението към интериора много се промениха и това е нормално. Отварянето ни към света, пътуванията и срещите с други страни и култури, интернет информацията обогатява, българинът все повече цени и държи на съвременния начин на обитаване - по-елегантен, по-представителен и съобразен с актуалните тенденции. Промени се и работата на нашите архитекти и дизайнери.

В УАСГ има катедра “Интериор” при Архитектурния факултет, която подготвя много добри кадри, нейният ръководител доц. д-р Александрина Ненкова е член на журито на нашия конкурс. Но обучението продължава през цялата практика,

имаме архитектурни и

дизайнерски ателиета,

които работят наистина

на световно ниво,

все повече и зад

граница -

правят много къщи в Гърция, но и в Швейцария, Австрия и Германия. И интересното е, че водят със себе си и български екипи строители и други специалисти по довършителните работи.

До далечните градове и вилни зони в тези страни пътуват и камиони с български мебели. А клиентите съвсем не са само сънародници, а и местни инвеститори. Предпочитат ги не само заради добрите цени на българския труд, но и заради доказаното качество, неотстъпващо пред чуждото.

Скоро мебелисти ми споделиха, че не са били одобрени да изработят цялостно обзавеждане за къща в Германия не заради друго, а защото тяхната оферта е била неколкократно по-ниска немски производител и това е неприемливо за германския пазар.

- С марката “Идеален дом” излизат още три списания - “Къща извън града”, “Малкото жилище” и “Идеален дом Декор”

- Обогатихме поредицата “Идеален дом” със списания с по-малък формат, които обаче също стават все по-обемни и богати на съдържание.

“Декор” например е много обичано и чакано списание за хората, които могат и обичат да творят с ръцете си - предлага изобилие от идеи за т.нар. майстории за украса на дома и масата, за подаръци.

Вече подготвяме за печат и

скоро на пазара

ще се появи

най-новото,

четвърто издание на

“Къща извън града”,

където ще има жилища с различен мащаб и стил, но намиращи се там, където все повече мечтаем да живеем - далеч от шума и стреса на големия град, на зелено. “Малкото жилище” е за най-масовия дом не само на българина, в мегаполисите по цял свят това е най-разпространеният тип. Известно е, че в ограничената площ е голямото предизвикателство за дизайнера. Лесно е да твориш в пространство от поне 140-200 квадратни метра, но

да направиш хубаво

място за живеене

от 40-60 кв. м, е далеч

по-сложно

В категорията “Малкото жилище” на нашия конкурс тази година голямата награда спечели проект за едва 38 кв. м! От тях младите архитекти Владимиров и Гюнелиев бяха постигнали минимезонет на три нива - разбира се, благодарение на голямата височина на тавана, позволила да се оформи и трети етаж. Точно такива хитроумни постижения искаме да отличаваме и показваме в списанието.

- Кои са най-новите тенденции в интериорния дизайн ?

- Тенденциите любима се менят и от тях всеки трябва да вземе това, което му приляга на начина на живот, това, което го изразява като личност. Защото домът е нашето най-точно огледало и ако само робуваме на временни моди, той ще загуби характера си и няма да ни е подобаващ, а оттам и удобен. Сега например

отново стават модни

черните плотове в

кухнята и банята, но

дали подобна визия е

за всеки интериор?

От много тенденции в жилищната сцена остана траен т.нар. отворен план - всекидневната обединява кухнята и трапезарията. Едно масово увлечение, което заля световната практика, но докато в някои западни страни се опитват да съхранят самостоятелна готварската зона, у нас новото строителство не предвижда подобен вариант. Защото “оупън спейс” моделът пести място и дава повече простор, а и идеята е да има повече свобода в комуникацията. Да може и този, който приготвя храната, да е в контакт с останалите членове на семейството, с гостите. И така шетането около котлоните и мивката да се превърне в забавление и обща грижа.

Появи се островът като модул при кухнята, но той не бива да е на всяка цена - глупаво е да се прави само защото ни харесва, а няма място за него. За всички тези детайли помагат експертите, техният труд е важен и ако си го спестим, често плащаме повече за последвалите недомислия. А грешките в интериора обикновено трудно се поправят - как се сменя лошо избран под например, или пък баня, вградено осветление и т.н.

Днес домът има много лица - той е офис и виртуално училище, и място за срещи и развлечения, за спорт и кулинарни подвизи. Всичко това налага нови предизвикателства пред архитекти и дизайнери, пред всички нас, които искаме да творим и живеем по-умно и по-красиво.

  • Данъци се плащат от всички, за да има за всички

    Данъци се плащат от всички, за да има за всички

    Само за няколко седмици НАП отвори доста широк фронт срещу сивия сектор и неплащането на данъци. Приходната агенция въведе тотален данъчен контрол над горивата, после мина към фирмите с големи касови наличности, последната акция е проверка на онлайн търговците. Действията на НАП са похвални, защото сивият сектор и неплащането на данъци
  • Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Как Слави си е представял политиката? Като честен манастир? Да, протестът свърши снощи. Андрей Райчев го напомни. Ако искате, бройте го днес, петък, тринайсети – за по-лесно запомняне. Няма драма, протестът имаше смисъл. Моделът „Борисов“ вече трябваше да се смени. Даже протестът свърши, точно където трябваше – като протест именно; свали Борисов

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо