Хвърчат различни училищни иновации. Отличниците да плащат по-малко от двойкаджиите. Висшите учебни заведения да увеличават или не таксите. Да има реформа в образователната система, навярно защото думата "реформа" е привлекателна.
Ще затягат контрола на отсъствията, които могат да бъдат извинявани от родителите. Матурите ще се оценяват с точки, а не с оценки, за да се уеднаквят стандартите в България с тези в чужбина.
Купчината нововъведения, къде успешни, къде - не, са всичко друго, но не и "нововъведения". Това са мънички промени, които отдавна трябваше да се случат в родното образование. Това са изначални неща. Трябва да ги има и точка. Както добрата храна в училищния стол, матурите и умните учители. Уви, няма ги. Тепърва щели да се въвеждат. Току-виж отличните ученици станали повече, както и висшистите. За всички трябва да е ясно, че дори и да си пълен отличник по стандартите на родното образование, това не ще ти помогне да си намериш хубава работа, независимо колко следдипломни квалификации и висши образования са записани в CV-то ти.
Данните от много европейски страни показват, че през 2010 г. завършилите висше образование са много повече от завършилите през 2000 г., но това не значи, че Старият континент се намира в период на небивал възход, нали? За щастие, все повече европейски страни осъзнават, че не е толкова важно дали цифрата срещу "завършили висше образование" в статистическите данни се увеличава. Осъзнават, че днес въпросното "висше" трябва да се случва по друг начин, за да може след последната оценка в студентската книжка да следва истинско светло бъдеще.
Въпросното добро образование става не с въвеждане на точкови системи или по-високи такси за студентите, а чрез непрекъснати иновации в образователната система, които я правят адекватна на годините, в които живеем.
Точкова система? Отдавна трябваше да бъде въведена. Отличниците да плащат по-малко от двойкаджиите? Че това не е ли така? Превенция на насилието в училище? Разбира се. Контрол над отсъствията? Разбира се. Но, повтаряме, това са все мънички неща, които просто трябва да се правят, тъй като са наложителни днес. Истинската борба е на друг фронт и това е същинската реформа в днешното образование. Като под "реформа" тук разбираме серия от реални иновации - едни ще проработят, други - няма, но е сигурно - ще заинтригуват учениците. Ето десет първоначални предложения, има поне още толкова. Ако българското образование направи поне едно от тях на различни места в страната, резултатите няма да закъснеят.
1. На първо място, преди да се въвеждат каквито и да било промени, те трябва да бъдат ясни много преди 15 септември. Така е с правилата за всяка игра.
2.Създаване на училища-модели в определени райони на страната, където се отделя истинско значение на храната на учениците. Когато около теб повечето хора отглеждат плодове/зеленчуци и животни, държавата трябва да поощри използването на точно тази продукция в училищния стол.
От Бейрут до Чикаго има такива места, където се наемат пенсионери, за да готвят с едно условие - да използват продукция от региона и да припомнят забравени, но традиционни рецепти. Въпросното училище може да подготвя бъдещите създатели на интелигентни ферми, да обучава за възобновяема енергия, да учи на по-внимателно отношение към здравето и храната от ранна възраст.
3.Училищните автобуси да си дават почивка един път в седмицата. Световните примери за въвеждане на пешеходен ден стават все повече. Избирайки винаги различен маршрут, учителите да разказват интересни истории на децата за града, в който живеят.
4.Програми тип "ментор-протеже" - гост-преподаватели, финансирани от държавата и определени компании. Инициативата в определени български училища, където в час по музика идват истински музиканти, които свирят на различни инструменти, е само първата стъпка. Държавата може да финансира пенсионираните специалисти да преподават в специализирани часове.
5.Създаване на инициативи тип "Следващият Джон Атанасов", в които като свободноизбираем предмет ученици могат да посещават безплатно уроци по теми, които им харесват - актьорско майсторство, графичен дизайн, информационни технологии, каквото още се сетите.
6.Използване на таблети и YouTube в образованието. Министерството на образованието може да обяви конкурс за YouTube видеа, заснети от учители, които да вървят като допълнение към учебниците. Примерно - уроците по химия за 8-и клас да бъдат обяснени от учители. Който обяснява най-ефектно, ще заснеме с професионалист уроците, а учениците ще ги ползват безплатно. А самият учител ще получи сериозна премия за това.
7.Създаване на истински модерна библиотека от ученици за ученици. Авангардно и нестандартно място в София може да бъде пригодено за тази цел. Достъпът да бъде безплатен, а учениците помолени да дарят книгите, които не използват. Удължено работно време и достатъчно странични забавления ще привлекат повече деца, отколкото очаквате.
8. Стимулиране на индивидуалното мислене, комуникационните възможности и връщане на забавата в ученето - все необходими неща за добри резултати и бърза адаптация към изискванията на съвременния свят. Когато учениците от Шанхай удариха върховете в световните класации тази година, местните директори не се главозамаяха, а повикаха чужди специалисти, за да помогнат допълнително за изграждане на модерна система. Основната задача в момента в Шанхай - да върнат забавата в училище и да не претрупват децата с домашни задачи. Да сте чули нещо подобно в България?
9. Образователно радио и задължителни субтитри на чуждите филми.
10. Създаване на специална програма "Училища на утрешния ден" по подобие на тази в Рио де Жанейро, където на училища, чиито ученици са с по-слаби резултати, се обръща специално внимание. В Рио де Жанейро държавата е инвестирала в тези проблемни училища, като е създала по-добри условия за образование - истински лаборатории; истински физкултурни салони; прочути бразилци, които водят часовете по музика и танци. Нещо повече - често канят майки и баби с определени специалности да преподават в останалите часове.Така се създава една особена общност ученици-учители-родители, каквато в момента липсва.