
Индустриален парк ще привлича нови производства, има интерес за инвестиции в митнически складове, казва кметът на града
Разширяваме социалните услуги с център за резидентна грижа за възрастни хора
Още тази година трябва да започнат предпроектни проучвания за интермодалния терминал
- Г-н Добрев, управлявате Горна Оряховица в безпрецедентна инфлационна криза и галопиращи цени. Как се отразява това на местната икономика и общинските финанси?
- Този мандат на управление започнахме със здравна криза, която се оказа голямо предизвикателство пред местната власт. Никой не бе подготвен да реагира и да взема адекватни решения, нито пряко да контролира тази здравна криза.
Все пак заедно с общинската болница и благодарение на професионализма на лекарите се справихме
Въпреки това голяма част от нашите съграждани загубиха свои близки, познати, приятели. Още неотърсили се от пандемията, и дойде инфлационната криза, която ще наподоби по мащаби кризата от 1997 г.
Виждаме, че инфлацията расте с много бързи темпове. Разходите за улично осветление, газ, горива скочиха многократно, което се отразява неимоверно силно на бюджета. Много трудно се справяме и със запазването на кадрите в общината.
Подхождаме конструктивно - с орязване на разходи, приоритизирането им по важност. Започнахме частична подмяна на осветителните тела от уличното осветление с по-икономични. Смятам, че в настоящия момент ще се справим.
За съжаление, нямаме отговор на исканията за компенсации от финансовото министерство.
Уверението в началото на годината бе, че държавата ще поеме разликата от сметките ни за улично осветление тази година и това, което сме плащали през 2021 г. като еленергия.
През февруари, март, април изпращахме такива справки, но ответна реакция от МФ като компенсации не сме получили. И в новите компенсаторни мерки отново нищо не се споменава за общините.
Безпокойството ми е, че проблемът с нарастването на разходите ще ескалира след септември и ще трябва да се вземат много кардинални мерки. Не е ясно дали приходите, които трябва да съберем като налози, ще ни стигнат до края на годината.
Най-лошият сценарий е да завършим 2022 г. с много просрочени задължения
Очертават се проблеми с училища и детски градини. От април издръжката мина изцяло от държавата, но разчетите, които са направени, няма да стигнат до края на годината.
Имам докладни записки от доста детски градини. Те силно се съмняват, че бюджетите ще им стигнат.
- Какво сте орязали като разходи и как ще се отрази това на гражданите?
- Този бюджет е преди всичко бюджет на издръжката - това са консумативи, заплати, ток, газ и реално много малко инвестиции.
Знам, че основното недоволство на хората е свързано със състоянието на улиците и общинските пътища, но на този етап няма да правим нови улици. В бюджета са предвидени средства само за текущи разходи - изкърпване на дупки, маркировка.
С различните финансови инструменти през предишните програмни периоди обновихме голяма част от градската среда - образователна, паркова, социална.
Единствено в пътната и подземната инфраструктура ремонтите са частични. На този етап не усещаме партньорство от държавата за насочване на инвестиции в подземните комуникации. За да инвестираме в надземната инфраструктура, трябва да гарантираме, че с подземната всичко е наред.
На този етап такова потвърждение от ВиК оператора не можем да получим.
- Какъв е хоризонтът за бъдещото развитие на Горна Оряховица?
- Със своето географско положение и инфраструктура Горна Оряховица е един транспортен град. Визията занапред е да възвърнем облика му и да се развива като логистичен център за Северна България.
Паралелно трябва да привличаме и нови производства, защото в тях има по-голям потенциал
за разкриване на нови работни места
Смятам, че имаме всички дадености за привличане на нови инвеститори, за да се случи това, което се случи примерно в Пловдив.
Предстои стартирането на различни проекти, които дават възможност за развитие. Концепцията за развитието на града трябва да е в тази посока.
- Създадохте общинско дружество “Индустриален парк – Ряховец”, чиято цел ще е разработване на новите промишлени зони край летището. Какви са първите стъпки?
- Имаме няколко идеи за създаването на нови индустриални паркове. На първия етап те не са големи като мащаб, но са една добра основа за привличането на доста големи частни инвеститори. В партньорство с тях бихме могли да доразвием този логистичен център, който искаме да направим край летището и главната жп линия София - Варна.
Концепцията ни е първо да започнем с
проектиране на подземната инфраструктура на запустелите терени
на бившите поделения, техническа и проектна документация и търсене на финансови инструменти за реализация. Вероятно в първите две години няма да усетим някакъв ефект, но в малко по-дългосрочен план тази крачка ще доведе до превръщането на Горна Оряховица в голям индустриален и логистичен център.
- Проектът за интермодалния транспортен терминал отпадна от плана за възстановяване и устойчивост, но има ли шанс да се случи с друго финансиране?
- Интермодалният терминал е инвестиция, която се надявам, че министерството на транспорта е прегърнало. В концепцията за трансгранична свързаност е заложено предпроектни проучвания за този терминал да започнат още през 2022-а.
Перспективата за изграждане на такива терминали засяга още Видин и София. В последните няколко месеца наблюдаваме, че има инвестиционен интерес относно построяването на митнически складове.
Обменът на стоки през летището, автомобилният и жп транспортът, които минават през нашата митница, се увеличават.
Това означава, че ние като регион можем да се позиционираме като много голям логистичен център за Северна България. Работим в тази насока.
Друг основен приоритет е северният обходен път,
който реално да свързва новите индустриални зони с магистрала “Хемус” след изграждането и преминаването през територията на общината.
По този начин ще разтоварим трафика, който върви през двете съседни населени места - Първомайци и Поликраище, защото в момента трафикът за Русе - Букурещ минава през тези две населени места и там имаме доста проблеми.
А когато стане “Хемус”, недоволството на хората ще ескалира, защото инфраструктурата в тези населени места не е пригодена за тежкотоварен трафик.
- Поехте риска да започнете самостоятелно проектиране на северния обходен път, без да чакате АПИ и държавата да го включат в дневния си ред. Има ли вече ясни финансови параметри за този обект?
- Тепърва правим геодезия на самото трасе. Това е едно сложно съоръжение за всяка община като проучване, проектиране и отчуждителни процеси.
Държавата има много обекти и може би нямаше да сме в челото на списъка на АПИ.
Затова общинският съвет и администрацията решихме ние да започнем частично тези дейности, за да не се бавим.
Нашата идея е до края на тази година и началото на следващата да имаме идеен проект за такова трасе. Когато имаш идеен проект и достатъчно добра концепция, може да се намерят хиляди варианти за финансиране.
Обходният път е възможност, защото основното запитване от нови инвеститори към общината е за най-бърза връзка с главните европейски артерии.
Смятам, че с този път и това, което сме заложили като концепция за нови индустриални зони, можем да станем един притегателен център за бизнеса.
- Успяхте да изпълните още два важни проекта - Градската градина и Кризисния център за жертви на насилие. На какъв етап е обаче преустройството на Летния театър и има ли опасност да изгубим европари?
- Последният проект по инвестиционната програма на общината до 2020 г. е
Летният театър - един от най-видимите и най-хубавите
Той е на стойност над 3 млн. лева. Реализацията се забави във времето заради конструктивни проблеми, които се откриха след старта на реконструкцията на старата сграда.
Наложи се препроектиране на част от елементите, като външния асансьор например. Засега няма риск за изгубване на евросредства. Вече имаме ново проектиране, работи се по график.
С изпълнителя имаме затруднения, защото заложените материали са поскъпнали два пъти. Надявам се държавата да намери адекватно решение, за да преразгледа тези отношения за строителство и изграждане на обектите, които общините трябва да приключим до 2023 г.
Трябва да ни се даде възможност за предоговаряне на контракти, сключени преди години,
където цените не отговарят на това, което в момента изпълняват инвеститорите.
- Какви социални проекти реализирате за нуждаещите се при увеличаващата се бедност?
- Социалните услуги след септември ще трябва да увеличат обхвата си, защото хората в зимния период ще имат много по-голяма нужда от подкрепа в тази икономическа криза.
През последните години потребителите и исканията за включване към Домашния социален патронаж се увеличават. Предстои отварянето на новата програма “Топъл обяд” и общината ще кандидатства за възможност социално бедните да бъдат обхванати.
Работим и по друг проект със социална насоченост - за подмяна на старите печки на твърдо гориво с алтернативни уреди. Предстои окончателно картиране на социалните услуги в цялата страна.
При нас ще разкрием център за резидентна грижа за възрастни хора без увреждания - една услуга, която ние дълги години искахме да предложим, защото със застаряващото население няма община, която да не се нуждае от такъв тип услуга.
- С галопиращите цени на енергоизточниците как върви проектът за по-чист въздух в Горна Оряховица? Има ли интерес за подмяна на старите печки на дърва и въглища с уреди на газ, ток, пелети?
- Този проект за нашата община тръгна много трудно. Ние водихме дела с министерството на околната среда за правото ни да бъдем включени в Програмата за по-чист въздух.
В крайна сметка съдът уважи нашите искания. Проблемът е, че имаме много кратък срок, в който трябва да се справим с подбор, обследване и др. Другите общини са имали две години, а ние имаме няколко месеца.
Трябва много добра организация и много добра разяснителна кампания
След това фирмата изпълнител да направи оперативно своите огледи, констатации и да предложи най-добрите решения. Интерес има.
Надявам се, че в следващия период тази програма ще продължи, защото това е един от важните проекти, от които може да се възползва всяко домакинство.
Докато първоначалните искания бяха за преминаване към газ и пелети, сега с все още задържащата се цена на тока за бита по-голямата част от хората минават на климатици. Смятат, че така ще е по-изгодно.
- Все пак какво може да откроите като значим успех за Горна Оряховица през последната година?
- През последните години хората бяха подложени на много кризи и препятствия, но силният им дух е съхранен. Ние като народ сме корави и можем да устоим на всякакви препятствия.
Трудно ще е. Прогнозите и данните не са много оптимистични, но смятам, че когато заедно си разпределим задачите, можем да излезем от тази криза, защото тя не е само национална, тя е световна.
Само единни и с общи усилия можем да превърнем Горна Оряховица в по-добро място и привлекателен център за много хора в бъдеще.