
Лидерът на “Има такъв народ” Слави Трифонов изненадващо обяви в сряда, че изтегля министрите си от управляващата коалиция, за да сложи “край на агонията”. По думите му причините са две - казусът със Северна Македония и държавният бюджет, чиято актуализация предстои да бъде разгледана в Народното събрание, след като правителството го прие на своето заседание на 8 юни. И което беше формалният повод четиримата министри от квотата на ИТН да напуснат заседанието на Министерския съвет.
Оттук нататък три са вариантите пред правителството и “Продължаваме промяната”, след като Трифонов обяви, че изтегля министрите си - правителство на малцинството, нова управленска конфигурация или нови избори.
От своя страна премиерът Кирил Петков заяви, че от “Продължаваме промяната” са решени да бъдат правителство на малцинството. Както и че “правителство на малцинството е много по-добро от правителство, в което непрекъснато се извиват ръце”.
“24 часа” потърси за коментар политолозите Димитър Ганев от “Тренд”, Димитър Аврамов и социолога от “Алфа рисърч” Геновева Петрова.
Ето коментарът на политолога от "Тренд" Димитър Ганев:
Като политически позиции “Има такъв народ” винаги е била най-дистанцираната партия от управлението. Като че ли дълбокият конфликт между “Има такъв народ” и “Продължаваме промяната” се зароди покрай кандидатурата на Любомир Каримански за шеф на БНБ. След това очевидно има търкания и за бюджета на Министерството на регионалното развитие, и относно факта, че Кирил Петков заедно със свои съветници изземва част от инициативите на външно министерство.
Трупало се е напрежение, което вече е достигнало критична точка, и
заседанието на Министерския съвет в сряда беше само повод
Има и една по-дълбока причина, която явно не е толкова ясно изговорена - че откакто “Има такъв народ” е част от това управление, социологическите проучвания на всички агенции показват сериозен спад в обществената подкрепа - почти двойно.
Трифонов вероятно си дава сметка, че оставането в тази коалиция още 5-6 месеца би могло да унищожи политическите перспективи за партията му.
Вариантите оттук нататък са три.
1. След напускането на “Има такъв народ” на управляващото мнозинство се появява недостиг от 11 народни представители, който може да бъде зает и компенсиран от подкрепата на друга партия в парламента или поне част от формацията - ако някоя парламентарна група се раздели. Говоря чисто хипотетично, разбира се.
И с тази подкрепа в Народното събрание да мине смяната на тези четирима министри на ИТН.
2. При оставка на кабинета се влиза в конституционна процедура - дава се мандат на първата политическа сила, след това на втората, след това на някоя от останалите парламентарни групи. Тоест да се направи нов кабинет в рамките на това Народно събрание. То може да е с друг министър-председател и с подкрепа на други партии.
3. Ако не се случат първите два варианта, отиваме на предсрочни избори, преди това президентът назначава служебно правителство, което управлява два месеца, подготвя вота и най-вероятно в началото на септември се провеждат избори. Какво биха могли да произведат те? Според последните проучвания ГЕРБ е първа политическа сила и биха имали възможност първи да лансират кабинет. Какъв би бил той, е трудно да се каже. Сигурно е, че би била сложна, пъстра и многолика коалиция от няколко формации.
Ролята на президента при третия сценарий е ключова, защото трябва да назначи служебен кабинет.