Това, че служебното правителство май ще намери начин, т.е. пари, за да не прекъсва изграждането на магистрала “Хемус”, е похвално. Обезпокоителното е, че това най-вероятно ще стане за сметка на други разходи на пътната агенция, например тези за ремонти и поддръжка на пътищата.
Една от основните слабости на пътищата в България не е тази, която повечето хора си мислят - че се краде от асфалта и затова са толкова неиздръжливи.
И златни ръце да имат строителите на пътища, ако след изграждането им те бъдат оставени на природните сили, без да се поддържат редовно, картината ще е като тази сега.
У нас има пътища, особено второкласни, но и много първокласни и дори магистрали, които не са виждали ремонти не от години, а от десетилетия.
Примерът с тунелите по магистрала “Хемус” е показателен. Обикновено парите никога не стигат за всичко и затова тунелите не са пипани още от завършването им през 1986 г. В един момент на мостовете, които водят към тези тунели, се отвориха такива дупки, че се виждаше земята отдолу.
За съжаление, нелепата смърт на жена от паднало върху нея осветително тяло накара нещата да се раздвижат.
Междувременно се появиха нови европейски изисквания за този клас тунели и когато в един момент започна ремонтът, се оказа, че ще трябва да е много по-основен, отколкото се е мислило. Тоест много по-скъп.
С пътищата е като с всяко друго нещо - като не даваш редовно пари да се поддържа, после излиза много по-скъпо.
Какъв беше например смисълът да спре плащането миналата година на парите за пътноподдържащите фирми и започнатите ремонти да се зарежат по средата? Никакъв.
Фирмите ще си приберат един ден парите, но данъкоплатците ще са двойно измамени. Защото хем са давали пари за редовната поддръжка на пътищата, хем трошат колите си по тях.