Ако някой е имал съмнения, че намаляването на ДДС не води до същия резултат при цените, вече би трябвало да се е убедил, че не е прав.
Поредното доказателство е нулевият данък за хляба и брашното, въведен от юли. Първоначално тогавашната власт се хвалеше как цената веднага била паднала с 20%.
Сега се оказва, че поевтиняването е далеч по-малко - според КНСБ е до 11%, а данни на НСИ показват, че е символично. Оправданията за това са дежурните - поскъпнали суровини, газът, вдигнали се заплати и т.н.
Подобно е положението и с ресторантьорите, които, ползвайки 9% ДДС, вдигнаха цените за една година с 20% - показват го данните на НСИ.
Ясно е, че намалената ставка на ДДС остава в производители и търговци, а не отива при потребителите. Просто този механизъм работи така. Той подкрепя бизнеса, не потребителите.
А начинът те да усетят облекчение от тежестта на цените е да им се дават директни помощи.