
Следващата бомба със закъснител ще е ВиК секторът - губим поне 117 млн. евро, казва депутатът от ГЕРБ и бивш регионален министър
- Господин Нанков, какво следва от решението на Конституционния съд от понеделник, с което се отхвърля онова решение на парламента за отпускане само на половината от парите на пътните фирми?
- Означава, че на пътноподдържащите фирми трябва да се плати и остатъкът от парите, които държавата им дължи.
Ние - групата на ГЕРБ, атакувахме решението на парламента от април, защото чрез него се смесваха компетенциите на различни власти, при положение че са налице признати задължения на държавата. В конкретния случай не може пари да се плащат с решение на законодателния орган, той не може да определя кой да получава пари и кой не. Това е изцяло в правомощията на изпълнителната власт – в частност на МРРБ.
Отхвърленото от КС решение е поредният акт на четворната коалиция на “Промяната”, с което – както чета в някои публични изяви, се е целяло извиване на ръцете на пътния бранш. А дали това е бил корупционен натиск, или просто са искали да упражняват власт, не бих си позволил да гадая.
- Ако случайно се стигне до правителство, каквото и да е то, или до коалиция, темата за регионалното развитие и големите инфраструктурни обекти със сигурност е способна да създаде голямо напрежение, не е ли така?
- Темата сама по себе си не е чак толкова трудна и сложна, ако не става жертва на политическо противопоставяне. Защото ползата за гражданите от големите инфраструктурни проекти би трябвало да обедини политическите партии около това, че те трябва да се изграждат.
Но, за съжаление, през последната година и половина и дори повече темата стана предмет на множество политически атаки. Основната им цел беше да се злепостави политическия опонент. Явно целта на сегашното забавяне е да стигнем така до наближаващите догодина местни избори и да се злепоставят и кметовете на ГЕРБ.
Аз не намирам например логично обяснение за какво беше това забавяне на индексацията на строителните договори заради поскъпналите строителни материали, защо се замота и забави толкова време последното редовно правителство?
- Може би няма достатъчно пари в бюджета и в оперативните програми, за да се платят толкова средства?
- Това беше политическият аргумент. Но пък защо тогава беше така охулен целият строителен бранш, не ми стана ясно. Всичко това доведе и до скок на безработицата в строителството - хиляди останаха без работа заради “Промяната”. А това означава финансови проблеми за семействата на тези хора. Гражданите усетиха по джоба си политическата обсесия на опонентите ни.
- Има политическа атака, но не признавате ли поне това, че примерно практиката да се определят едни бюджети за поддържане на пътищата и многократно да се надвишават в края на годината, е порочна по принцип?
- Ще обърна въпроса по друг начин. Мисля, че именно последното редовно правителство определи един голям бюджет за 2022 г. за поддържане на пътищата – над 2 милиарда лева. И твърдяха, че се работи прозрачно. Помните ли какви хвалби бяха, какви атаки срещу ГЕРБ? И какво стана година по-късно? Нищо! Къде е инфраструктурата, възложена с този голям бюджет на АПИ? Къде отидоха тези над 2 милиарда лева?
- Как къде – непрекъснато обявяват обществени поръчки за ремонти на пътища област по област, почти всеки ден.
- Напротив, настана пълен батак. Има обществени поръчки, но по тях не се сключват договори, ако не сте забелязали.
И помнете ми думата – идва краят на годината и огромната част от този бюджет всъщност ще се плати за старите договори за ремонт на пътищата - онези, дето бяха лоши, защото ние сме ги сключвали.
Но тези пари така или иначе се дължат на пътноподдържащите фирми. Защото договорите са законосъобразни и все още действат. И по тях въпреки твърденията, че са порочни, държавата и през 2022 г. продължава да възлага дейности и вече те са за над 530 млн. лв.
Така че много па̀ра отива в свирката, много говорят против нас, но за близо две години нищо не е свършено. И гражданите го виждат. Те очакват от управленците резултати.
А що се отнася до практиката бюджетите за пътно поддържане да се променят в края на годината, тя се налага по естествен път и нито е започнала от ГЕРБ, нито ще завърши с ГЕРБ. Ремонти по пътищата се правят по време на строителния сезон, а в края на годината стават ясни приходите от винетки и други видове пътни такси. Така че няма как да се действа иначе, тази дейност е просто обречена да бъде организирана по подобен начин, най-малкото защото, когато се съставя бюджетът, пътната агенция още не знае какви точно ремонти ще се наложи да се правят напролет, след като снегът се стопи.
- Да речем, за ремонтите сте прав. Но толкова ли нямаше друг начин да се довърши магистрала “Хемус” освен този да се дадат милиарди на държавната “Автомагистрали” ЕАД и тя да ги раздаде авансово на фирмите? Какво толкова щеше да стане, ако бяхте обявили обикновени обществени поръчки за избор на фирми, и досега да сме приключили?
- Какво би станало, ако се извърши едно или друго действие, може да се илюстрира със съдбата на последния участък от магистрала “Струма”, за който преди близо две години бяха избрани изпълнители, а още няма сключени договори. Още си стои участъкът незапочнат.
За “Хемус” бяхме започнали процедурите по изготвянето на устройствените планове по трасето, направихме и линеен график, по който през 2021 г. тези участъци трябваше да бъдат започнати. И за да вървят действията по-бързо, бяха направени авансови плащания по договорите.
Които, забележете – никой досега не е направил и опит да анулира. В същото време година и половина вече МРРБ не прави абсолютно нищо, за да издаде строителните разрешения за участъците, които нямат. Все едно строителят е виновен, че не е започнал да работи.
- И защо според вас бавят процедурите?
- Според мен те нарочно тупат топката. Това е част от политическата игра в момента – да излезе все едно, че парите ги няма, защото са предварително раздадени. Което е пълен абсурд. Беше изпуснато много ценно време. Вече цените на материалите са хвръкнали нагоре.
И при предишното служебно правителство не си бяха мръднали пръста да придвижат документално строителството. Само разследват, без да правят нищо съществено, за да анулират, ако трябва, тези договори. Само наблюдават кой колко е теглил.
- А какво би станало, ако някоя от тези фирми, която има договор с “Автомагистрали” ЕАД, изпадне в несъстоятелност и се наложи държавата като кредитор да чака синдикът да я удовлетвори?
- Затова тези договори са обезпечени със застраховки и с банкови гаранции. Щом застрахователната компания и банката са преценили, че могат да поемат този риск, какъв е проблемът?
Бойко Рашков си осигури мястото в парламента с дъвката “Хемус”. Но пак ще кажа – ако имаше държава и ако половината от твърденията на Рашков бяха верни, те би трябвало да анулират тези договори. Но те не го правят, а това е сигурно доказателство, че наистина само разтягат политически локуми.
- Какво е в крайна сметка забавянето на доизграждането на магистрала “Хемус” към момента?
- Към днешна дата то е минимум година и половина.
- Има ли друга бомба със закъснител в областта на регионалното развитие, която би могла да избухне скоро?
- Следващата ще е с ВиК сектора. Вече има реална опасност от загуба на минимум 117 млн. евро от досегашната Оперативна програма “Околна среда”. Остава по-малко от година и два месеца за отчитане на средствата, по които бенефициенти са ВиК операторите.
Но забавянето на обществените поръчки и на самото строителство беше засилено с много закъснялото приемане на методика за индексацията на строителните договори.
Няма да има време, защото винаги последните два-три месеца отиват само за отчитане на строителството, т.е. то самото трябва да е напълно приключило.
Десетки строителни договори на самите общини също се бавят пак по причина на закъснялото приемане на индексацията.
И доколкото разбирам от публични изяви на служебния регионален министър, има проблем и с прилагането ѝ. Т.е. индексацията все още е далеч от работещ механизъм. А строителният сектор сам по себе си осигурява огромна заетост и е мотор за много други браншове.
Честно казано, нямам друго обяснение за тези забавяния освен желанието на четворната коалиция да очерни ГЕРБ. Едва ли са толкова наивни, че да не съзнават какво точно извършиха.