От 0,5% пазарен дял ще го направим 5% за по-малко от година, казва изпълнителният директор на "Български пощи"
Още акценти
- Прилагането на спешни оздравителни мерки няма алтернатива. В противен случай компанията ще изпадне след няколко месеца в невъзможност да изпълнява функциите си
- От началото на миналата година до септември е било спряно издаването на марки - за първи път от 144 г.
- Няма как пощенската служителка да мери кръвно или да прави кардиограма
- Дали ще мине едно, 10, или 100 писма, камиончето отива до пощенската станция, така че да осигури услугата
- Г-н Алексиев, откога сте в “Български пощи”?
- Вписването ми като изпълнителен директор в Търговския регистър е от 3 януари.
- Колко седмици живот остават на компанията, която е на 144 години? Вече се появиха информации, че едва ли не до седмици фалира.
- Вероятно поне още 144 години. Ръководствата на Министерството на транспорта и съобщенията и на компанията се отнасят сериозно към трудната ситуация, в която са “Български пощи”.
Наясно сме с основните проблеми и имаме визия за мерки, които да доведат до финансово стабилизиране. Следващата стъпка е модернизация на дружеството и възвръщане на пазарните му позиции.
- Какво е финансовото състояние на компанията?
- Заварихме я в изключително тежка ситуация, която обаче не е от вчера. По предварителни данни очакваната загуба за 2022 г. е около 55 млн. лева.
Дружеството има натрупани просрочени задължения за инкасирани суми на комунални оператори за 72 млн. лв., върху които плаща наказателни лихви около 8 млн. лв., което си е чиста загуба. В дружеството е бил изготвен проект за бюджет за тази година, който предвижда 66 млн. лв. загуба.
- Защо?
- В този проект е предвидено съвсем скромно увеличение на приходните пера и големи разходни пера - с по 50, 100 или дори 200% нагоре. Това е непонятно за мен. В момента спешно започнахме бюджет от нулата.
- Какво ще заложите в него?
- Ще планираме реалистично и така че компанията да оцелее, защото тя няма много време. Така че на първо време трябват мерки, за да оцелее и след това да реализираме визията си как тя да тръгне нагоре, да се модернизира и развива.
Състоянието на пощите е довело дотам, че служителите са демотивирани заради лошите условия, ниското заплащане и защото са свидетели на упадъка на компанията през годините.
- Какъв пазарен дял държи в различните сегменти и ако е под 1%, как се прави това постижение, разбрахте ли?
- Най-големият пазарен сегмент е куриерският бизнес, който отчита заради глобализацията бум на електронната търговия, бърз растеж. По първоначални оценки за миналата година той ще надхвърли 700 млн. лв., а по някои оптимистични оценки дори 800 млн. лв. като обем. И на този най-важен пазар “Български пощи” имат под 4 млн. лв. приходи, което може да няма и половин процент. Оттук нататък коментарите са излишни.
- Защо е така?
- Защото “Български пощи” не са съумели да предоставят качествена услуга въпреки огромната мрежа и изградена логистика. Съвременният куриерски бизнес може да бъде обобщен с две думи - софтуер и логистика. За съжаление, пощите нямат необходимия софтуер, с който да предлагат качествена услуга. Това е едно от направленията, за които имаме конкретни планове. С целия си ресурс дружеството е успяло да “постигне” половин процент дял в най-печелившия сегмент. А другите неатрактивни сегменти, сред които и универсалната пощенска услуга, които са с нулева или отрицателна добавена стойност и се нуждаят от субсидиране, имат по-голям пазарен дял, но той не носи приходи.
- Как се отрази хакерският удар от миналата година?
- Един месец “Български пощи” не са функционирали.
- Не е малък този стрес. Ако извадиш една компания от пазара за толкова време, клиентите трудно ще се върнат.
- Точно така. По груби изчисления минимум 17 млн. лв. са преките загуби от хакерската атака. Това е на фона на ненаправени инвестиции от няколкостотин хиляди в сигурността на инфраструктурата и системите, и то в минимална степен.
Ако са били направени, при хакерската атака е щяло да се получи прекъсване за ден-два, а не са за месец. Има една хубава приказка - евтини на брашното, скъпи на триците.
- Защо частните куриери печелят, а държавният оператор губи?
- Две са основните причини. Първата е, че частните оператори са се позиционирали на бързо растящ и печеливш куриерски сегмент, а “Български пощи” са останали или са изтласкани в бизнес сегментите, които са с ниска или отрицателна добавена стойност. Втората причина е, че дружеството в периоди на високи инфлационни нива не е било компенсирано за обществените услуги.
- Какъв процент покрива държавата от разходите за универсалната услуга?
- В момента правим анализ. Първоначалната информация показва, че тези услуги не се компенсират справедливо. Ще се обърнем към институциите, защото годините недокомпенсиране са водили до загуби, просрочени задължения и невъзможност на компанията да се развива. А обществото и държавата са преценили, че има, или няма пощенски пратки, тази мрежа трябва да съществува и услугата да бъде осигурявана. Дали ще мине едно, 10, или 100 писма, камиончето отива до пощенската станция, за да осигури услугата. Това обаче изисква цената да бъде платена и пощите да бъдат компенсирани за разходите.
- Разбрах, че ще правите оздравителен план. Какво предвижда той? Как ще се извадят пощите от ситуацията, в която са?
- Прилагането на спешни оздравителни мерки няма алтернатива. В противен случай компанията ще изпадне в невъзможност след няколко месеца да изпълнява своите функции. Ще работим паралелно в няколко основни направления, които обаче са с различен хоризонт на действие.
- Кои са те?
- Най-спешното е да се стабилизира финансовото състояние предвид огромните загуби, задължения, които заварихме. Компанията е докарана до такова състояние, че се нуждае от първоначална подкрепа от собственика, като за целта се проучват възможностите да се реализира втората част от предвиденото увеличение на капитала. Миналата година е било предвидено увеличаване на капитала на два етапа. През лятото на 2022 г. е бил увеличен с 45 млн. лв., за настоящата година е предвидено увеличение до 50 млн.
- А самата компания какво ще предприеме?
- Предвижда се актуализиране на цени по действащи договори, подписване на нови с нови клиенти.
- А цената на универсалната пощенска услуга ще се пипа ли?
- И това ще бъде анализирано и ще се обсъди с всички заинтересовани страни. Ако при общо съгласие се прецени, че те трябва да бъдат актуализирани заради инфлационната среда, ще се пристъпи към него. Но само при общо съгласие. Ако не се направи, то компенсациите трябва да бъдат увеличени.
В разходната част се преглеждат договори, процеси, структура и организация, за да може да се предприемат действия за оптимизация. Тази комбинация ще даде на компанията година и половина спокойствие и възможност за преструктуриране и модернизация. И така да се поставят основите на едно устойчиво развитие и възвръщане на загубените позиции.
- Какви са другите направления?
- Те са анализ на обществените услуги и доколко справедливо са компенсирани. Една от причините е, че в европейския регламент има едно условие, че компенсации могат да бъдат давани без нотификация до 15 млн. евро. Затова винаги те са били ограничавани до тази сума. Анализът ще покаже колко са реално нужните компенсации - ако са над 15 млн., да направим нотификация.
- Модернизацията на пощите и дигиталната трансформация далечна цел ли са?
- Това е третото направление. Дигиталната трансформация ще има два етапа. Първият е краткосрочен, в рамките на 6-7 месеца със собствени средства и сили да подобрим информационни системи и клиентски софтуери. Това ще ни позволи есента да предложим на пазара един що-годе конкурентен продукт, удобен за милионите клиенти, които сега избират конкурентите ни.
- Как ще привлечете клиент да избере вас, а не куриерската компания на един бивш министър например?
- Когато е лесно да заяви пратка, тя да пристигне в съответния срок, да може да я види, и това на конкурентни цени - тогава по естествен път “Български пощи” ще започнат да връщат пазарен дял в печелившия сегмент.
- Анализите какво показват - на първия етап какъв пазарен дял ще си върнете, а на следващите?
- Сега сме под половин процент в куриерския бизнес, лятото или есента ще излезем на пазара, догодина ще искаме да го умножим по 10, да стане 5%. Не виждам защо това да не може да се случи. Защото все пак нашите двама най-големи конкуренти имат 600 точки. Ние имаме 2973.
- И какво от това?
- Да, в момента е “какво от това”. Но когато имаме съответния софтуер да предложим тази услуга, имаме логистиката и огромната ни мрежа, доста по-удобно ще е за клиентите. Другата по-важна част - дигиталната трансформация, е цялостна смяна на информационните системи - както вътрешна, така и клиентски софтуер. Това ще изисква десетки милиони, но ще позволи на пощите да предлагат широк набор от услуги.
- Какво точно?
- Например финансови услуги. Последните месеци се проучват няколко проекта, но на този етап няма да ги споделям. Но би могло да са застрахователни услуги, бързи кредити.
- Какъв е хоризонтът за този етап на дигитализация?
- Както споменах, това ще изисква няколко десетки милиона и поне 2-3 години. Няма да е еднократен акт, а процес. Имам много сериозен опит във внедряване на информационни системи.
- Нямаше ли нещо подобно в плана за възстановяване?
- Да, има. Но нещата там са доста комплицирани. “Български пощи” са предприятие в затруднено положение и не може да бъде бенефициент. Европейските насоки са, че когато едно такова предприятие иска да бъде бенефициент, е необходимо да изготви план за оздравяване. Той трябва да бъде одобрен от ЕК. Обикновено при одобряването на такъв план тя иска драстични реформи, оптимизация.
- Колко ще оптимизирате и какъв е броят на служителите в пощите?
- В момента са 8560 души. Нашата концепция и визия е, че да работим за вкарване на бизнеси в компанията, а не да освобождаваме хора. Ако държавата продължи да иска универсалната пощенска услуга в този ѝ вид, то няма необходимост от съкращаване на хора. Има достатъчно много бизнес, който да бъде вкаран в мрежата. Ако има оптимизация в тази посока, тя ще е в администрацията.
Нотифицирането на оздравителния план ще отнеме немалко време. Изумен съм, че никой не е обърнал половин година внимание на това. А неизпълнението на една мярка води до забавянето на другите.
Има и един друг елемент, че две от позициите в плана за възстановяване са неизпълними.
- Кои са те и защо?
- За телемедицина и за биометрични данни. Проектът за телемедицината е било идея в малките населени места, където няма лекарско присъствие, жителите да отидат в кабинета в пощенската станция и по дистационен път да им бъдат направени изследвания и да им бъде предписано лечение. Законът обаче изисква изследванията да се правят от правоспособен медик, което не може да стане дистанционно. А пощенската служителка няма как да мери кръвно или да прави електрокардиограма.
- А тези биометрични данни какво са?
- Този проект предвижда при вадене на лична карта човек да се снима и в пощите да му се вземат биометрични данни. Това, което се прави в районните управления, когато си вадите личната карта. По линия на сигурността това също не е допустимо. Тези два проекта са неосъществими и това създава сериозен проблем в осъществяване на големия проект.
Предвид рисковете пред проекта за пощите в плана за възстановяване започваме да проучваме и други възможности за финансиране. Ако нещо се случи или се забави, да не стопираме дигиталната трансформация. Не направят ли този проект, “Български пощи” ще кретат след конкуренцията.
- Колко марки са издадени през миналата година? Чух, че броят е 0. Защо?
- От началото на миналата година до септември е било спряно издаването на марки. По каква причина - не зная. След завръщането на пощите към Министерството на транспорта са били издадени 23 по план и 16 допълнителни. Доколкото разбрах, в тези 144 години това е първият период без издаване на марки.
CV
Роден в София
Завършил УНСС, специалност “Счетоводство и контрол"
Бил е изпълнителен директор на “България ер” от 2003 до 2008 г.
Финансов директор е бил на “Холдинг БСЖ", той предоговори задълженията на железницата
Заемал е висши мениджърски позиции в частни компании
Специализирал в областта на финансите и корпоративното управление в чужбина
От 3 януари е изпълнителен директор на “Български пощи”. Заема поста след конкурс