
Годината е 1909. Минали са само месеци, откакто България е обявила своята независимост от Турция и след 5 века отново е станала царство. Доскоро поробените българи изживяват бурен национален подем. Точно тогава един учител от градчето Преслав започва разкопки в забравените руини на старата българска столица. Името му е Йордан Господинов. Неочаквано в местността „Патлейна” той попада на високо запазени зидове от древен манастир. Сред тях учителят открива десетки фрагменти натрошена фина керамика, по които се разпознава голямо изображение на брадат мъж с ореол около главата. Когато успява да събере парчетата, пред смаяния му поглед изниква образа на св. Теодор Стратилат, изпълнен във великолепен живописен стил върху пано от няколко глинени плочки.
Така е открито явлението в изкуството, определяно от учените с понятието „преславска рисувана керамика”. С времето находките се обогатяват с намерените ателиета при Златната църква, в манастира край местността „Тузлалъка” и др. Оказва се, че специфичната керамика се прави от идеално пречистена бяла каолинова глина, предшественик на фаянса. Отгоре са полагани с бои и глазури изображенията, а после предметите са изпичани във високотехнологични пещи. В преславските работилници от края на ІХ и началото на Х в. са правени най-различни подобни произведения – трапезни съдове, таблички с калиграфски изпълнени текстове, дори плочки за подова и стенна декорация. Ненадминати обаче остават иконните образи, представящи разнообразни светци и сцени. А в ателието за „преславска рисувана керамика” в местността „Под зъбуите” археолозите откриха цял иконостас от глина и с невероятни шарки. Сред колонки и други миниатюрни архитектурни детайли са вместени прекрасните изображения на Христос и обкръжаващите го светци.
Тезите на неоплатониците са адаптирани към християнството от видни мислители като Ориген, Василий Кападокийски, Григорий от Ниса. Псевдо-Дионисий Ареопагит пък създава цяла естетическа теория, показваща ролята на античните възгледи във формирането на християнското изкуство. Точно тези автори стават особено любими на българските преводачи и писатели от ІХ-Х в. Отличава се най-вече Йоан Екзарх, който в своя „Шестоднев” и в многобройните си слова се опитва да обоснове подобна естетическа концепция. Там срещаме различни пасажи за бликащата от човешкото тяло Божествена светлина, за вложената от Създателя сила на човешкия поглед, за изкуството, отличаващо хората от животинските твари.
Наистина бе удивително, когато започнах да съпоставям философските възгледи от онези далечни времена със запазените иконни образи от „преславската рисувана керамика”. Сякаш едрите и изпълнени със светлина изображения на светци са илюстрация на неоплатоническите и раннохристиянските схващания. Устременият към зрителя втренчен поглед от широко отворените очи буквално прониква в душата на човека и я разтърсва дълбоко. Същото се отнася и до малкото оцелели миниатюри на старобългарското книжно изкуство от Х в., например в Асеманиевото евангелие от Ватиканската Апостолическа библиотека.
Така достигнах до категоричния извод, че се „преславската рисувана керамика” наистина е оригинално явление, проникнало в България направо от Сирия и Палестина. Това става, когато Византия току-що се е отърсила от вековното господство на иконоборците, отхвърлящи човешкото изображение в религиозното изкуство. Тогава в самата империя раннохристиянската образност е загубена. Към края на ІХ в. тя също отчаяно се стреми да възстанови старите традиции на образа. И тогава в новопокръстена България се развива живопис, нямаща пряк аналог в християнския свят. Тя просъществува само няколко десетилетия, но оставя трайна следа в средновековното европейско изкуство. Вече през Х в. в църквите на Велики Преслав се появяват и първите стенописи, създавани в унисон със съвременната византийска живопис.
Гласове от миналото: Из „Шестоднев” на Йоан Екзарх:
„Човекът, като създава образи и фигури, прилага на дело цялата своя изкусност, макар по необходимост да се достига до различно по вид творчество според различието на материала. Така един, създавайки образ, започва да рисува от главата и завършва цялото тяло с краката, а друг, правейки статуя, и понеже материалът е твърд, мед или нещо друго, я излива на отделни части и после ги подрежда и така оформя фигурата, която трябва да бъде създадена. По този начин всеки от тях със своето изкуство наподобява вида на живото същество, което иска да изобрази”.