
НИКОЛАЙ ВЪЛКАНОВ,
ИНСТИТУТ ЗА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА
ЕДВА ли трябва излишно да се драматизира увеличаването на максималната допустима скорост за движение по автомагистрала с 10 км/ч.
Чуха се стряскащи теории, че това ще доведе до ръст на жертвите от катастрофи с 30%. Появиха се обвинения в лобизъм (макар и неясно в чий интерес). Стигна се до емоционални коментари от сорта, че държавата слага нов патрон в револвера за руска рулетка, с която се сравнява пътуването по българските автомагистрали.
Само по себе си увеличаването допустимата скорост до 140 км/ч при адекватни пътни условия (става въпрос за новите отсечки от магистрали все пак) едва ли би могло да е проблем. Върху въпроса обаче се коментира, без да се направи опит за някаква трезва оценка.
Ще доведе ли повишаването на максималната скорост до повече жертви? По-скоро не. Тук е необходимо да се направи едно доста очевидно уточнение, което някак априори се изключва - максималната допустима скорост не е задължителна. И в момента има отсечки от магистрала "Тракия", които са в безобразно състояние (например около Пазарджик), където всеки кара с 90-100 км/ч максимум. По-висока скорост просто не е безопасна.
Т.е. да се смята, че някой ще се юрне да се самоубива само защото вече има право да кара малко по-бързо, не е реалистично. Тук трябва да се вземат предвид и други фактори като подобряване качеството на пътната инфраструктура и подобряване технологиите за безопасност в автомобилостроенето например. В подкрепа на това служи графиката, на която се вижда броят на жертвите при ПТП, откакто се води статистика в България.
Очевидно след пика между 1988 и 1990 г., когато имаме налице запусната инфраструктура в съчетание с остарял автопарк, жертвите от катастрофите, макар и с известни колебания, трайно спадат.
Същевременно броят на загиналите при ПТП на автомагистрали е относително постоянен и нисък - между 6 и 8% от всички загинали по пътищата през последните осем години и между 3 и 5% от всички жертви на катастрофи (ако броим и катастрофите в населени места). В абсолютен брой намаляват от 45 души през 2004 г. до 36 през 2009 г., като броят им се задържа през последните четири години около това число.
През този период обаче са пуснати в експлоатация малко над 160 км нови магистрали според отчетите на настоящото и предходното правителство.
Възможно е броят на загиналите при ПТП леко да се повиши в следващите години, но това няма да се дължи на увеличената максимална скорост, а на факта, че магистрала "Тракия" ще бъде завършена. Съответно ще нарасне броят автомобили по нея, а има вероятност жертвите от катастрофи да са за сметка на намаляване жертвите при първокласните и второкласни шосета, по които минава трафикът в момента.
В крайна сметка за да намалеят катастрофите, важно е разумното шофиране, ефикасен контрол над нарушителите и добро състояние на пътищата.