
МАРГАРИТ ТОДОРОВ,
ОСНОВАТЕЛ НА "ДОМЕЙН БОЯР"
КАТО гледах репортажите за изборите в Гърция, един гръцки бизнесмен, живеещ в България, каза нещо много важно. На въпроса дали България печели, или губи от нестабилната икономическа обстановка в нашата съседка, той отговори: "От 100-те милиарда евро, напуснали Гърция, около 1 милиард са дошли в България.
България, която е една от малкото страни със стабилни финанси и спазва стриктно правилата на ЕС, трябва да бъде по-агресивна да пропагандира положителните си страни, за да извлече полза от кризата."
Тоест оказва се, че дори нашите съседи, като търсят сигурни и стабилни страни, където да си паркират милиардите, които изнасят, въобще не се сещат, че България е такава страна!
Преди години, при една среща на бизнеса с тогавашния министър-председател, на въпроса му кое е най-важното нещо за България едни колеги посочиха ниските данъци, други - администрацията, трети - съдебната система. Когато дойде моят ред, казах: "Имиджът на страната! По скала от 1 до 10 имиджът е 10, а следващото най-важно, примерно ниските данъци, е едва 2-3".
Изказването на споменатия по-горе гръцки бизнесмен илюстрира точно това - каква е ползата от стабилните финанси на България или на каквито и да са други положителни страни, ако никой не знае за тях? Липсата на поток от чуждестранни инвестиции към България в кризата, които в предишните години допринасяха пряко и косвено за значителния ръст на брутния продукт, се дължи именно на липсата на положителен имидж на страната ни.
Та да си дойда на любимата ми тема - българското вино. В края на май се проведе Лондонското международно изложение на вина, което е най-голямото в света по международно участие. Там не само показват вината си на практика всички страни в света, но и купувачи на вина, и винени журналисти от цял свят се стичат да видят какво се предлага. Освен традиционните изложители като Франция, Италия, Австралия и Испания, национални щандове имаха и страни като Аржентина, Бразилия, Китай, Хърватия, Грузия, Унгария, Ливан, Молдова, Румъния, Русия, Словения, Турция и Уругвай. На самостоятелни по-малки щандове бяха представени вина от Израел, Македония, Мексико, Полша и Словакия. На практика на изложението бяха представени всички страни, произвеждащи вина, с изключение на... познахте! - България.
Дори в официалния каталог, който описва къде може да се дегустират вината от една или друга страна, България или българско вино въобще не фигурираше. И това бе независимо от факта, че поне на едно място имаше на щанда българско вино, така че известна вина за това носят и дистрибуторите на българско вино. Те са пропуснали да обявят пред организаторите, че на щандовете им има българско вино, но тях не можем да виним - ако държавата и отрасълът нехаят и не ги интересува представянето на българското вино, защо дистрибуторите трябва да се напъват?
Парламентът, медиите и въобще цялата държава се занимаваше с това защо и как правителството на Станишев е похарчило 1 милион евро за лъскане имиджа на България. Горката Моника Йосифова се гърчеше пред парламентарни комисии и разследващи журналисти да обяснява какво е направила с 200-те хиляди, които е получила от австрийската фирма. Знаейки колко скъпо струва и колко трудно се лъска имидж на страна, която на практика нехае за него, не се съмнявам, че Моника Йосифова е направила максимума, който може да се направи за такава смешна сума. И вместо да й благодарим за стореното, тя бе разпъвана на кръст и съм сигурен, че се е тюхкала защо въобще се е захванала.
Това, което ние всички би трябвало да искаме, е да се образува парламентарна комисия да разследва и да търси смислени отговори защо правителството на Станишев е заделило смешната сума от само 1 милион евро за подобряването на имиджа на България, а не примерно 10, та дори и 100 милиона.
И 100 милиона са капка в морето в сравнение с това какви суми други страни и съсловия инвестират за имиджа си. И отговорност да се търси не само от правителството на Станишев, а и също от това на царя, на Костов и най-вече от това на Бойко Борисов, защото миналото е минало, но сега нещата могат да се поправят. И обичайните отговори, че нашите дипломати правят това, е пълна безсмислица, защото те могат да стигнат до шепа хора в една или друга държава, и то такива, които поради служебните си задължения знаят за България достатъчно.
Разговорът, който нашето правителство трябва да води със световни водещи PR и рекламни агенции, трябва да бъде подобен на този, който се е състоял преди около 15 години между боса на верига магазини за дрехи и директора на водеща рекламна агенция, имената на които не съобщавам, за да не им правя реклама. В края на разговора рекламната агенция резюмира задачата. Тогава босът на търговската верига им казва: "Вие нищо не сте разбрали! Аз не искам да увеличим продажбите на нашите магазини, а да станем магазинна мрежа за дрехи номер едно в тази страна!". И те стават, е, не номер едно, но една от петте най-големи вериги с такава дейност, след като преди това са били малка, неизвестна и невзрачна верига за продажба на дрехи.
България ще бъде богата и хората ще бъдат благоденстващи само след като страната ни се сдобие с положителен имидж. Този имидж не е следствие, а инструмент за забогатяване. Тогава няма да се занимаваме с дребнавости като защо и колко е взела Моника, защо нямаме щанд на най-голямото винено изложение, защо няма инвестиции и расте безработицата, защо гърците не си влагат парите в България. И най-важното, защо сме най-бедните в Европа. Защото знаем отговора - защото България е с най-негативния имидж в Европа.