Със социолога КЪНЧО СТОЙЧЕВ разговаря Мила Гешакова
- Какъв знак ни дава Брюксел, ако съдим по черновата на доклада за България и Румъния, г-н Стойчев?
- Черновата на доклада ми се струва черничка. Първият ми извод до момента е, че в него броди един призрак и това е призракът на Цветан Цветанов. По-голямата част от анализирания в черновата 5-годишен период е по времето на управлението на ГЕРБ, така че няма начин онзи, който по-дълго е управлявал в тези 5 г., да няма вина за негативния по същество доклад на Брюксел, макар написан на културен бюрократичен език и на чернова.
- Някои четат между редовете смекчен тон и очакват облекчен мониторинг в бъдеще.
- Трябва да можем да четем между редовете зад оценките в черновата. Защото като българи ние знаем кой какво прави в страната и дали и защо се проваля. Никой в ЕК не иска България да кацне на Юпитер с космически апарат. Иска се просто нормализация. А за да не може толкова дълго време страната да изпълни не толкова непостижими изисквания, значи трябва да се замислим кое е ненормалното в управлението на държавата. Ако беше въпрос на една, две, три грешки - не е фатално. Няма управление без грешки, те се коригират. Но за да се стигне до такива оценки в случая,
очевидно държавата води погрешна политика.
- Кои са грешките?
- Има имитация на дейност в правосъдната система, има повърхностност, има показност, т.е. има мимикрия, лъжа, некомпетентност в прекомерни мащаби. И най-сетне има чисто малоумие, което е в идеята, че с подслушване можеш да управляваш най-сложната система, която светът познава - системата на обществото и в частност на правораздаването и борбата с престъпността. Брюксел съвсем пряко ни казва, че там има политическо вмешателство. Всичко това е в ресора на вътрешния министър и в този смисъл това е пряк негов провал. Ако бяхме нормална страна, и по-точно - когато станем нормална страна, при такъв доклад вътрешният министър ще стане и ще напусне с извинения.
- Не демонизирате ли Цветанов?
- Не. Този човек е 100% много работлив. Има качества, но не на вътрешен министър. Той по-вероятно би бил по-полезен с качествата си в партийното строителство. И това никак не е малко. Цветанов обаче не прави разлика между партийна и държавна дейност, а МВР е държавна дейност. Там има пределна политизация, каквато в органите не помним. Далеч съм от мисълта, че той няма доброто желание наистина да хване престъпниците, за да има ред в страната.
Убеден съм, че Цветанов не иска да вреди. Но той е неспособен да го направи, защото начинът, по който си го представя, е погрешен - той постоянно иска да възпитава всички, заема позата на даскала от трудововъзпитателното училище, който размахва показалец. Вчера например възпитаваше президента на републиката. Цветанов всъщност не цели нищо друго, освен да демонстрира вътрешното си убеждение, че е 100% прав. Оттам нататък грешната политика като последствие е задължителна, лошите резултати - сигурни. Да не забравяме, че в резултат на такава политика това правителство се провали и по елементарния въпрос за Шенген. Спомнете си първоначалното изказване - че имаме да боядисаме в бяло стената на една караулка и сме в Шенген. Това дори не е неразбиране - става дума за неадекватност на преценката за реалността. Затова за мен въпросът Цветан Цветанов става клю-чо-ви-ят.
- Не е ли прекалено да свеждаме наученото от черновата на докладяа на ЕК само до един човек?
- Идва момент, в който всичките проблеми се концентрират и кристализират в един човек. Такава е логиката на обществения процес.
- Цветанов ли е виновен за проблемите в съдебната система?
- За да не свеждаме всичко до него - да, има и проблеми в съдебната власт. Но, апропо, тези проблеми се увеличиха именно поради политическия натиск на управляващите върху нея. А когато осъществяваш такъв нерегламентиран, контрапродуктивен и против здравия разум натиск, естествено че тази система се капсулира. В момента ние наблюдаваме поредната битка за превземането . Всъщност това вече се е случило.
- Какво имате предвид?
- В едно интервю Татяна Дончева каза, че ВСС е съставен от хора, които са вързани за Цветанов. И никой не отговори! Това е страшно! Другата голяма беда на ГЕРБ, но преди всичко на дейци като тези на Цветанов, е, че тези хора потъпкаха идеята за национален консенсус. Партиите са си партии, но нито един сериозен проблем в една държава не може да се реши без съгласието на нацията. А тук има подмяна.
Има постоянно хвърляне на вината назад до хан Аспарух,
самохвалство и показност, липса на каквото и да е съдържание и работа на повърхността за рейтинг, а не за бъдещето на България.
- Защо ВСС уволни съдия Мирослава Тодорова? И как ще се развие спорът между Цветанов и президента Плевнелиев?
- Очевидно става дума за намеса и за непрозрачно, необективно действие. И не защото тя не е за наказание, а защото аршинът не е един - става дума за лицемерие. Усилията на Цветанов да подчини съдебната система продължават вече трета година. Този човек живее в капана на илюзиите. Има невероятно много власт, а се изживява като човек с дефицит на власт. И диктаторът Тодор Живков имаше цялата власт, а все не му стигаше.
- Да не би да искате да кажете, че Цветанов стои над премиера Борисов и управлява държавата вместо него?
- За премиера проблемът е много сериозен. Ще го кажа кратичко: Бойко Борисов има политическо бъдеще в България без Цветан Цветанов. Само помислете: няма нито една политическа сила - нито БСП, нито Синята коалиция, нито Меглена Кунева, нито който и да е, който да седне след изборите да преговаря за коалиция, без първият въпрос да е "Цветанов аут!".
- Очаквате ли промени в оригинала на европейския доклад?
- Това не е първата чернова, която излиза в публичното пространство. Свидетели сме били на сменена тук и там дума, но за промяна в съдържанието и дума не може да става. Съгласен съм с извода на ЕК, че в страната няма вътрешни сили за устойчива реформа, затова е добре да останем под наблюдение. Но за управлението на ГЕРБ това е безспорен провал.
- Ще отнемат ли констатациите на ЕК от подкрепата за ГЕРБ?
- Категорично да. Дори независимо от медийната реакция. Защото рухва една създадена от ГЕРБ лъжа - че Европа е с тях и ги подкрепя безусловно, а "гадовете" са в миналото. Друг мит, който рухва, е: "Ние всички сме милиционери, знаем как да се справим с корупцията, престъпността и криминалността. Онези бяха свързани с престъпните структури, ние обаче си изчистихме къщичката." Оказва се, че след 3 г. къщичката не само не е изчистена, ами има увеличение на корупция и криминалност. А в доклада най-острите оценки са тъкмо срастване на политика и престъпност.
- Социологически сондажи регистрират засилено отчаяние и страх сред българите да не загубят работа и доходи. До какво може да доведе това на следващите парламентарни избори?
- Взривът не се е състоял, но със сигурност предстои. При земетресенията е по-добре малки трусове начесто, за да се изпусне напрежението, отколкото един голям и разрушителен. За жаласт ние сме във втората ситуация - в недрата на електората се набират земетръсни сили, които ще гръмнат с много висок интензитет. Хората наистина вече са на ръба. Вдигането на цените на тока за населението с 13%, а за бизнеса с 16% ще дръпне нагоре всички цени. В началото на годината ни чака и още едно увеличение на тока. В условия на фалит на НЕК, растяща безработица, свиване на потреблението, криза в производството, липса на инвестиционна активност и отлагане на разходите, ще дойде онази капка, която ще обърне всичко. Виждали сме го през 1997 г., през 2001 г., а и на парламентарния вот през 2009 г. - със свръхгласуването за ГЕРБ.