
Инж. Васил Маринов е един от конструкторитe на рейса “Чавдар”, модел М4, като този, с който стана трагичния инцидент край Ямбол. Маринов от 10 г. живее в САЩ. В събота той се обади в редакцията на “24 часа”, за да сподели експертния си коментар за възможността спирачката на автобуса да е отказала.
Bеднага след трагедията край Ямбол спирачната система на автобуса фокусира вниманието. Затова е важно да се отговори на три въпроса:
1. Задействана ли е тя?
2. Ако е задействана, как е станало?
3. Имало ли е технически проблем в спирачната ситема?
Ако се търси истината, първото, което трябва да се направи, са общи и специфични визуални инспекции и много външни тестове. Така се установява слединцидентното състояние на автобуса.
Без да се демонтира каквото и да е.
От медиите обаче разбирам, че автобусът вече е разглобен. Опасявам се, че това ще опорочи възможността да се отговори на тези важни въпроси.
Защото оттук нататък могат да се изказват много виртуални предположения и оценки, но никой не може да даде точни и верни оценки за състоянието и ефективността на спирачната система при този инцидент.
Важно е да кажем, че тази система на "Чавдар 11М4" може да работи ефективно дори когато някой от елементите й не работи. Затова трябва тя да се тества като цяло, преди да се предприемат каквито и да е действия. За състоянието на отделните елементи от спирачната система също трябва да се направят специфични тестове. Но след разглобявания демонтажи вече не може да има точни оценки.
Категорично смятам, че
никакви неизправности в електрическата система, съединителя, скоростната кутия и т.н.
нито това дали автобусът е минал редовно технически преглед и други административни пропуски не могат да влияят на спирачната система, нито имат отношение към факта, че автобусът не е спрял.
Спирачната система на 11М4 е конструктивно така направена, че не изисква някакви ежедневни специфични поддръжки. Трябва задължително само при тръгване шофьорът да изпробва педала на крачната спирачка и да е наясно, че тя действа и има спиране.
Какво трябва да се знае.
Коефициентът на сигурност на спирачната система на "Чавдар 11М4" е много голям. Тя има два независими кръга. И като цяло осигурява ефективното спиране на машината дори при отказ на някой от елементите на системата.
Схемата на спирачната система на 11М4 продължава да се използва в милиони автобуси Не ми е известна публикация за инцидент поради отказа й да действа като цяло.
При това спирачната система на автобуса не се влияе от годините му. И на 30, и на 50 г. тя ще си бъде на същото ефективно ниво.
Нямам личен интерес в този казус
Продължавам да твърдя, че в случая спирачната система на автобуса не е била задействана и той затова не е спрял.
Във връзка с някои коментари по изказаното мое виждане (публикацията в “24 часа” от неделя “Един от инженерите на "Чавдар" се обади от Америка: Аз работих по спирачката. Не е натисната!”- б.р.) дължа на читателите следните отговори.
Бях един от няколкото инженери, които водиха окачването и спирачната система на М114, познавам достатъчно добре и в детайли тази система, провел съм може би най-много тестове и експерименти с нея. И смятам, че имам морално задължение да се установи истината за трагедията и да отпаднат съмненията за пропуски в спирачната система и инженерния екип на "Чавдар". Възмутен съм от некомпетентни мнения, които целят само политически и комерсиални интереси. Смятам, че пред паметта на загиналите хора, техните близки и обществото съм задължен като специалист и гражданин да съдействам за установяване на истината за тази трагедия. Затова се обадих в "24 часа".
Заявих,че ако бъда поканен като специалист и конструктор на системата, ще дойда на собствени разноски, като ми се осигури само пътуването, за да може на място като конструктор и детайлно познаващ тази система да съдействам за точното установяване на фактите.
Съжалявам, но никой не ме потърси дори за разговор. И съм притеснен, че и в този случай може би ще стане както с катастрофата край р. Лим и други подобни - да не се установят факти и истини, а некоректно да се обвинят хора.
В медиите е цитиран един от моите колеги, който казва, че “пълни глупости са тръгналите мнения, че спирачките са отказали”, но категорично отказва да бъде идентифициран. Бои се, чекато експерт ще го помъкнат по съдебни заседания.
Бога ми, наистина ли системата принуждава да мълчат специалистите, хората, които имат добри специфични познания и могат да съдействат да се установи истината.