
Сотир Ушев е роден на 17 август 1960 г. в Сатовча. Завършил е експлоатация на жп техника във ВВТУ, международни отношения в Киев, социален мениджмънт в УНСС и маркетинг в Шуменския университет. Бил е военен, зам.-шеф на Агенцията по социално подпомагане и шеф на Агенцията по заетостта. Владее руски и френски.
- Г-н Ушев, как се чувствате като управител на Националния осигурителен институт?
-За мен е чест и предизвикателство да бъда управител на НОИ. Предложението дойде от Коалиция за България и бе одобрено от парламента. Не е прецедент директорът на Агенцията по заетостта да стане управител на Националния осигурителен институт. Моят предшественик г-н Христосков мина по същия път. Бил съм в надзора на НОИ през 2004-2005 г., след това и член на Съвета на директорите на "Профилактика, отдих и рехабилитация". Така че имам поглед върху нещата.
- Системата работи, а аз смятам, че когато нещо работи, не трябва да се пипа. Удовлетворен съм от нивото на специалистите, които виждам тук. Аз съм екипен играч и смятам да се опра на експертите. Не съм специалист в социалното осигуряване и пенсиите, затова ще се концентрирам върху мениджмънта, а конкретните експертни решения ще очаквам от специалистите. Основните ни задачи са да гарантираме пенсиите и обезщетенията на хората, да предложим по-качествено обслужване в НОИ, ефективно и прозрачно управление на средствата от държавното обществено осигуряване. Организацията на работата може да се оптимизира. Една от най-простите стъпки е да се въведат електронни карти за служителите в цялата страна, за да се знае кой къде е във всеки момент.
- Пенсионерите се притесняват, че заради кризата може да не получат увеличение през юли. Има ли опасност?
- Не. Увеличението е сигурно. Всички пенсии, отпуснати до 31 март тази година, ще бъдат вдигнати с 9% и ще бъдат раздадени от 7 до 20 юли. Предвидени са 582,6 млн. лв. За периода от юли до декември за пенсии и добавките към тях ще бъдат дадени 3,4 млрд. лв. В това число за нетрудови пенсии, финансирани от държавата - 148,2 млн. лв. Средното увеличение за един пенсионер от юли се очаква да бъде 21,50 лв. За тези, които получават пари за стаж и възраст, сумата ще е 23,17 лв. Пенсионерите с инвалидна пенсия за общо заболяване ще вземат средно 16,32 лв., а за трудова злополука - 18,60 лв. Повишението за всички нетрудови пенсии ще е средно с 11,50 лв. 136,08 лв. ще стане минималната пенсяи за осигурителен стаж и възраст да края на годината.Социалната пенсия вече се вдигна на 100,86 лв.
- Има ли гаранции за бъдещите плащания, при условие че все повече фирми не плащат осигуровки?
- По закон са заложени 7,5 млрд. лв. приходи, от които от осигурителни вноски са 4,2 млрд., или 56,8%. Трансферите от държавния бюджет ще са в размер на 3,2 млн. лв., което са 43,01%. От неданъчни приходи се очакват 23,3 млн. лв. В условия на криза е нормално част от предприятията да се опитат да избягнат частично или напълно осигурителните плащания. Но могат да се вземат мерки за засилване на контрола и вече сме говорили с шефа на НАП г-н Красимир Стефанов за съвместни действия. Ледовете между НАП и НОИ вече се стопяват и ще работим заедно. В краен случай ще искаме увеличаване на трансфера от държавата. Предстои да бъде направен пълен анализ на изпълнението на приходите и разходите, който ще бъде предоставен на новото правителство. На този етап няма основания за притеснение.
- Периодично изплащането на болничните се бави. Как ще се справите с този проблем?- Проблемът е още от 2007 г., когато НОИ пое плащанията. Напрежението е главно в по-големите териториални управления - в София и в Благоевград. Ще се стремим да подобрим организацията на приемане, на обработване и на издаване на документите за изплащане на тези обезщетения. Ще оптимизираме работата, като подобрим условията на работа на самите служители. Ще обучим специално кадрите, които приемат документите, за да работят по-качествено. Целта е крайният срок на процедурата да бъде намален. Сега по наредба той е 15 работни дни, но често се точи повече от месец. Ще се опитаме да го намалим на 10, като по този начин дори при неточности от страна на работателя или медицинските документи изплащането да приключи най-късно до 20 дни. Давам си сметка, че за хората виновен при забавяне е винаги НОИ. Няма значение, че може НАП, лекарите или фирмите да не са си свършили работата. Затова трябва при нас да подобрим максимално реда. В следващите 4 г. ще се опитаме да въведем и електронното подаване на болничния от здравното заведение директно в НОИ, без да се минава през работодателя, което ще опрости много нещата. Това бе проект, лансиран от моя предшественик, и се надявам да го реализираме. Разбира се, зависи от възможността за въвеждане на единна информационна система между нас, здравната каса и здравното министерство.
- Как ще се подобри обработката на болничните в НОИ?- Има проект за обслужване на едно гише. Планираме повече специални офиси, като се използва и дворът на НОИ. Целта е да се подобрят условията за работа на хората, за да може и производителността им да се увеличи. Правим разчети и ще предложим това на надзора на НОИ.
- Безработните се увеличават. Има ли достатъчно пари във Фонда за гарантиране на вземанията?- Към 31 май в сметката на фонда има 4,3 млн. лв., като са закупени ДЦК в размер на 17,4 млн. лв., в срочни депозити в БНБ има 44 млн. Плащанията за 2008 г. вече са 100% реимбурсирани, т.е. възстановени на фонда. Само през юни са изплатени 307 хил. лв. за 343-ма. Предстоят още няколко малки плащания до края на месеца. Независимо от намалението на вноската от 0,5 на 0,1% засега има достатъчно средства и не се налага тя да бъде увеличена.
- Какви буфери може да предложи пенсионната система срещу кризата?
- Пенсионната система би могла да реагира единствено с увеличение на доходите. Един от въпросите, които се поставят, е повишението на вдовишките добавки. 678 000 възрастни сега получават 20% от пенсията на починалия си съпруг или съпруга, което е средно по 38 лв. Възможно е да я увеличим на 30-40%, което ще значи средно 57 и съответно 76 лв. За целта ще са нужни 170 млн. и съответно 340 млн. лв. допълнително за година. Нужно е политическо решение дали ще се тръгне в такава посока. Друга възможна мярка е увеличение на парите на най-възрастните. През 1996 г. бяха въведени специални суми за старост съответно за хората над 75 и над 80 г., които впоследствие се стопиха и са съответно 15 и 23 ст. В тази група са 600 000 души. Ако вдигнем добавката на 10 лв., ще са нужни 6 млн. месечно, или 72 млн. лв. годишно.
- Продължават исканията за намаляване на осигуровките. Как гледате на това?- В период на криза, когато държавата покрива все по-голяма част от пенсиите, е опасно да се предприема поредна стъпка в тази посока. Намалението на осигуровките само с 1 пункт значи да се лишим от 213 млн. лв. и да търсим алтернативно финансиране. А държавата вече е достатъчно ангажирана. За 2009 г. субсидията, която тя дава за покриване на дефицита в консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване, е 845,9 млн. лв. Освен това от нея идват 12% от вноската за пенсии, което е 2,069 млрд. лв. Общо участието й възлиза на 2,915 млрд. лв.
- Смятате ли, че е добре събирането на данъци и осигуровки пак да се раздели, или НОИ да поеме обратно поне осигурителната информация?
- Специален анализ на Световната банка показа, че въпреки първоначалните проблеми проектът за създаване на НАП е успешен - събираемостта на данъците и осигуровките се подобрява. Разширяват се електронните услуги за гражданите. Въпрос на обучение на хората е как да ги ползват. Всяко ново нещо трудно прохожда и се иска повече време. Така че на този етап няма да се борим за разделяне на осигурителната от данъчната информация. Има желание за подобряване на отношенията между двете институции и за отстраняване на проблемите, които са съществували.
- Каква е визията ви за пенсионния модел и какви са амбициите ви?- Пенсионният модел е достатъчно добър, оценен е от Световната банка, МВФ, от още много финансови институции, от Международната организация на труда, Международната асоциация по социално осигуряване. Той е модерен и адекватно защитава интересите както на осигурените, така и на възрастните, на временно неработоспособните, на майките с оглед на традициите и демографските перспективи. Усъвършенстването му трябва да върви по посока на повишаване на адекватността на пенсиите и информираността на обществото за новите възможности.
- Как ще стане това, като се има предвид демографската ситуация?- Може да стане единствено при една по-работеща икономика и повишена събираемост на вноските. Допълнителни възможности дават и частните фондове, на които сега парламентът разреши да инвестират в инфраструктурни проекти и съответно да повишават доходността си.