
Bсеки ден бъдещият финансов министър Симеон Дянков получава по 50-70 обаждания или имейли от хора, които предлагат да работят и помагат на управлението на ГЕРБ.
Това разказа самият той пред "24 часа". Не били само от кандидати за министри, а и на ентусиасти, които искали да са част от промяната. Една трета били българи, работещи в чужбина, готови да се върнат.
Дянков установил, че около 2 милиарда лева отишли за енергийни проекти със съмнителна ефективност. Той смята, че трябва да се спре АЕЦ "Белене", и обмисля вариант 10% от енергийния холдинг да излязат на борсата. Дянков разказа, че с Пламен Орешарски са решили да направят преходен период в министерството и от 10 дни се срещат, каквато е практиката и при администрациите в САЩ.
CV
Симеон Дянков е на 38 години.
Завършил е Ловешката езикова гимназия и УНСС.
Доктор по икономика от Мичиганския университет.
Работи за Световната банка от 1995 г., в момента е главен икономист по финанси и частно дело.
Класиран в топ 100 на най-цитираните икономисти в света.
Женен за американка, има 2 деца.
- Тежко наследство ли ще поемете от предишния кабинет, г-н Дянков?
- Тежко е, а предполагам, че като се направи задълбочен анализ, ще се окаже още по-тежко. Хубавото е, че веднага след изборите се видяхме с г-н Орешарски и решихме да направим нещо като преходен период. Такъв има в Щатите - 6 седмици старото правителство работи заедно с новите администратори.
Ние нямаме толкова много време, но работим от 10 дни. Виждаме се всеки втори ден и разговаряме по определени теми - бюджет, разходи, приходи. Впрочем ситуацията става все по-тревожна с приходите и постепенно акцентът се измества от съкращаването на разходите към повишаването на приходите.
- Има ли полза от този цивилизован “плавен преход” в министерството?
- Именно заради това ще е възможно особено нужни проекти да се съхранят. Ще спестим и време, и пари. Обсъждаме от гледна точка на актуализацията на бюджета какво е нужно, за да има в края на годината 0,5% излишък. И той да е основата, на която да стъпи новото правителство- още на първото си заседание да се кажат възможностите министерство по министерство
- Вече знаете ли харчено ли е предизборно, какво остава и как да се употреби?
- 8,8 милиарда лв са били в началото на годината във фискалния резерв, а към края на юни са 7,5 млрд. лв.(Според министъра в оставка Орешарски във фискалния резерв има 8,2 млрд.лв.-бел.ред.)А от излишъка (в консолидираната фискална програма- бел.ред.) за 6 месеца са похарчени около 4,5 млрд. лв.
- Ясно ли къде са отишли тези пари?
- Около 2 млрд лв са отишли за странни енергийни проекти.
Странни, защото не е съвсем ясно за какво точно са употребени. Например голяма сума е използвана за АЕЦ „Белене", което е икономически неоправдано. Има разходи за социални дейности, покриване на дефицит. И за антикризисната програма „Станишев", където има и инвестиционни проекти. Тази година вървим към дефицит, но според мен още е да овладеем увеличаването му и да стигнем до балансиран бюджет.
- Корекциите в тазгодишния бюджет ще вървят заедно с правенето на този за догодина. Той какъв ще е?
- Много по-труден. Ако и европейската, и българската икономика продължават да бъдат в криза, ще е много сложно да се търсят начини за балансиране на бюджета. Съкращаването на разходи си има предел - в момента, когато започнеш да мислиш за съкращаване на пенсии, заплати, социални разходи, си в грешната посока, защото свиваш потреблението, което натиска икономиката надолу.
- Отказахте ли се от идеите да връщате “самолетите на властта”, да режете пари от бордове?
- Не сме се отказали, но това реално спестява твърде малко. Двата контракта на самолетите на властта, както вие ги наричате, ще доведат до икономия от 30 млн. лв. за година, тъй като те са по 55 милиона долара за 5 г. Не са 2 милиарда, въпреки че и с 30 милиона могат да се направят доста неща.
Големите спестявания ще дойдат от спирането и преосмислянето на енергийни проекти, защото там е големият теч. Още не знам размерите му, защото цифрите не са в републиканския бюджет, а в Българския енергиен холдинг(БЕХ), който не е публично дружество.
- Наистина ли не се знае колко пари са влезли в БЕХ и за какво е харчено?
- Да, за последните 2 г. енергийният холдинг няма баланс, за да се видят активи, пасиви, направени инвестиции, защото БЕХ е организиран като финансов холдинг. Това обаче може бързо да се промени, защото той е държавна собственост. Може например държавата да си остави 90% и да качи 10% на борсата.
- Това част от идеите ви за фондовата борса ли е? Обяснете я...
- Да. На борсата могат да бъдат качени, и то сравнително бързо интересни предприятия - има поне 130 такива. Това веднага води до две неща - до прозрачност и до набиране на пари. За БЕХ има информация, че е на годишна печалба от 2%, при положение че енергийният сектор по принцип печели между 25-30%. Някъде над 20% от печалбата я няма, което означава, че или са покрити, или неефективно се работи. Затова трябва да се тръгне към това да стане публично дружество. Не пренебрегвайте и възможността пенсионните фондове да могат да инвестират в такива проекти.
- Трябва ли да спре проектът АЕЦ „Белене”? Вероятно той е един от неефективните, според вас?
- Според мен - да, тъй като са похарчени много пари. А не се знае за какво. Реално нямаме пари за “Белене” и не можем да си го позволим. Ако не сме консервативни във всичките си инвестиции, идните 2-3-години цялата макросистема става по-лабилна. От тази гледна точка, строенето на “Белене” с държавни пари или държавни гаранции е неоправдано. Ако някой частен инвеститор има пари и има проект, нека го прави.
- А за магистрали ще има ли пари, защото вече бяха обещани?
- Могат да се намерят. Трябва да търсим отговор в посока на това какво е важно за нас като държава след кризата. Според мен три неща: първо- образование, второ- магистрали и трето- здравеопазване. Което означава, че други неща няма да могат да се направят за известно време.
- Ще променяте ли екипа във финансовото министерство? И ще “пипате” ли в ръководствата на приходните агенции?
- На първо време ще се сменят всичките зам.-министри и от 5-има ще стигнем до трима. Един, отговарящ за приходите, втори- за разходи и бюджет, и трети - за макроикономика, банки и еврофондове.
- Това означава ли, че няма да правите агенция за еврофондовете и няма да има вицепремиер, отговарящ за тях?
- Няма още твърдо решение по този въпрос. Ясно е обаче, че този начин на организация не работи добре - той изцяло зависи от това да има вицепремиер, който се занимава само с това. Така или иначе, след като се закрива министерството на администрацията, екипите по еврофондовете от него може би ще е добре да отидат към сегашните експерти в МС, които бяха на подчинение на г-жа Плугчиева. Вероятно не е и нужно във всяко от 7-те министерства, работещи по оперативни програми, да има екипи. Проверили сме, акредитацията се променя само ако се променя контролът над оперативните програми.
Колкото до приходните агенции - по време на криза да си играем за няколко месеца да сменяме хора, не е добра идея. Така че това не е сред първите 50 неща, които трябва да се направят. Като се промени структурата на зам. финансовите министри и съответните им дирекции и се премахне дублирането, ще се повиши ефективността. Например сега във финансовото министерство има две дирекции, подчинени на двама зам.-министри, но и двете се занимават с еврофондове. Това не може да продължи и вероятно ще се стигне до сливане.
- Ще режете ли представителни разходи, коли, командировки на министри?
- Да, определено. Въпреки че сметките показват, че това ще спести не много - около 60 милиона лева. Докато ревизия на проекта „Белене" например носи икономия от 600 млн. лв., и то веднага. Но другото действа дисциплиниращо.
- В "24 часа" бе лансирана идея за драстично вдигане на заплатите на министрите, за да ги предпазваме от корупция и да работят по-добре? Не знам дали знаете, че сега като министър ще получавате около 1800 лева.
- Не съм се замислял, но аз така или иначе съм работил достатъчно в чужбина, за да не живея сега само от министерската заплата. Не съм убеден, че това е добра идея. Ако част от министрите използват големи проекти за един или друг начин за допълване на доходите си, то допълването е много над 20 000 лева, за които говорите. Склонен съм да мисля за такава система повече за хората на средните управленски нива - директори, главни експерти.
- Кои сделки и решения на кабинета „Станишев" ще бъдат ревизирани?
- Все още не знаем какви са. Мога да отговоря едва след като се види икономическият и секторният им анализ. Там, предполагам, ще намерим и добри, които трябва да бъдат продължени. Но ще има и такива, които трябва да бъдат прекратени. Трябва да се търси икономия от около 2,5 млрд. лева разходи. Няма да си позволим съкращения в доходи, заплати, пенсиите на хората. От административни разходи тази година много не може да се спести, големите икономии ще дойдат от инвестиционни проекти, които във време на криза трябва да се отложат.
- Пари за 13-а пенсия и заплата в тази кризисна година ще има ли?
- Този разход на фона на другите не е огромен, но ще го знам след 3 седмици.
- Защо толкова имена на министри се завъртяха, имате ли обяснение?
- Защото се случва голяма промяна и има повече енергия, и от страна на ГЕРБ, и от експерти извън партията, които искат да са част от нея. На ден аз получавам по 50-70 обаждания, или имейли, от хора, една трета извън България, които казват: Аз искам да дойда да работя, да помагам...
- Казват „Искам да съм министър"?!
- Не, не само. Работили са навън, искат да се върнат. Другите 2/3 са хора, които живеят и работят тук, но искат да направят нещо активно. В други моменти вероятно не биха влезли в политиката.
- А нямате ли обаждания от лобита, кръгове по интереси? У нас, както е известно, партиите си имат обръчи от фирми, а властта - клиентела. Имате спонсори, те също ще чакат отплата може би…
- Аз съм бил в чужбина и слабо ме познават, така че на мен никой не ми се обажда. Това е положителната част на една голяма промяна - някои от тези връзки се разкъсват естествено. Освен това идват хора като мен, които дълго време са били извън системата и нямат никакви връзки с тези обръчи или каквото там ги наричате.
- Не искате да съобщите имена на министри. Поне кажете идеите за промени в структурата на министерствата?
- 100% решение все още няма. Но някои неща са решени. Определено няма да има министерство на туризма. Екологията си остава отделно министерство. Мисли се усилено дали да не се направи министерство на инфраструктурата - транспорт, енергетика и съобщения. Може да се окаже вариант и оставането заедно на енергетиката и икономиката. Още няма крайно решение.
- ГЕРБ тръгва по трудния път - без коалиция…
- Аз не се занимавам с политическия процес. Но все пак реално се оказва, че нашият икономически екип е по-добър от този на Синята коалиция. По-важното обаче е, че изборите показаха кого хората искат да управлява. Показаха, и то категорично, че не искат договорки от типа - вие вземате тези 5 министерства, ние - другите 2, и всеки си гледа в посоката. Мисля, че е по-важно хората да работят в екип, и да носят пълната отговорност за действията си.
РУМЯНА ДЕНЧЕВА, ЮРИ ВЕЛЕВ