Модерните превозни средства ще привлекат и повече желаещи да са водачи - сега не стигат. Разработваме бонус система за тях според изминатите километри и сложността на маршрута, казва , зам.-кмет по "Транспорт и градска мобилност"
- Г-н Павлов, планирате мащабна модернизация с покупката на над 500 превозни средства за 1 млрд. лв. през следващите години. Разкажете ни за нея?
- През годините развитието на метрото се движеше с много добри темпове и искаме това да се случи и с наземния транспорт. В момента има трамваи на 40 и 60 г., затова започнахме с тяхната подмяна. Вече е пусната и първата обществена поръчка за покупката на 18 нови мотриси, които ще сменят старите по линиите 20 и 22. Линия 22 е в топ 3 на най-натоварените, затова фокусът ни на подмяната е според нуждите. Те са климатизирани и нископодови, за да има грижа и за водачите, но и за пътниците на градския транспорт. Тепърва продължава търсенето на финансиране за целия пакет от превозни средства. Всяка поръчка на превозни средства отнема от 2 до 3 г. Нашата задача е в края на мандата да можем да се похвалим с модернизиран транспорт.
- Програмата предвижда и нови 280 автобуса. Те по кои линии ще се движат?
- С новите автобуси ще можем да подменим най-старите, както и да успеем да си върнем обратно в общински ръце концесионираните линии в северна София. Така ще можем да ги управляваме много по-гъвкаво и да подобряваме услугата за пътниците. Стремежът ни е да не делим пътниците и всички да могат да разчитат на нископодови превозни средства с климатик.
- 75 ще са новите тролейбуси. Част от тях с ще бъдат от ново поколение - зареждането им ще става от контактната мрежа по време на движение.
- Тези хибридни автобуси ще ни позволят да бъдем много по-гъвкави и да се използват при по-дълги линии, защото ще могат да се зареждат, минавайки по трасето. При тях няма нужда от изграждане на станции и обслужването ще е по-добро. Тези тролейбуси ще ни позволят да електрифицираме съществуващи автобусни линии като 74 и 310.
- Новите превозни средства ще намалят ли интервалите за чакане, за да стане градският транспорт по-привлекателен и да слязат хората от колите?
- Ние постоянно следим експлоатационните показатели и знаем кои линии закъсняват и къде не се откриват коли заради липсващ водач. И се опитваме да направим една по-адекватна схема за обслужването на пътниците. В северните райони вече намалихме интервалите на движение.
Основният проблем на градския транспорт е липсата на водачи. Подготвил съм рекламна кампания за набиране на водачи и правим всичко възможно, за привличането им и да подобряваме условията им на труд. Всеки шофьор иска нова кола, такъв е случаят и на шофьорите в градския транспорт - искат нови превозни средства, климатик и да не се тормозят, че карайки стари, се притесняват как ще стигнат. В момента, в който сменим част от подвижния състав, много хора ще поискат да работят в него. През тази година успяхме да вдигнем и заплатите им с 15%.
- А каква ще е тази бонусна система за увеличаване на заплатите в градския транспорт?
- Тя е нужна, защото в момента има голяма ножица между заплатите на водачите. Този, който има много повече стаж и опит, дори може да е пенсионер, взема много повече от един млад водач. Има обаче много трудни линии за изпълнение - тези в центъра, а други, които са в полето, с малко спирки и няма голямо натоварване, са с много по-лесно изпълнение. В работната група обсъждаме вариант за километричен пробег, тоест, когато линията е по-натоварена и е дълга, шофьорът да получава допълнителен бонус.
- И като споменахте “Каблешков”, какви са другите трамвайни трасета, които планирате?
- Бул. “Тодор Каблешков”, за съжаление, не беше проектиран с трамвай по средата. Сега тепърва ще търсим вариант за скоростно трасе. В проекта са заложени много малко пресичания по подобие на бул. “Цар Борис III”. Този път ще го направим по-добре, с координирано трасе.
За бъдещите трамвайни трасета имаме две направления - едните, които да ремонтираме. И нови, които да изградим. Предстои ремонт на трасетата по булевардите “Ал. Стамболийски”, “Мария Луиза”, “Христо Ботев”. Това е абсолютно наложително за функционирането на трамвайния транспорт в центъра. Успоредно с това искаме да довършим бул. “Копенхаген” с пробив и с трамвай, за да свържем и трамвайната линия с метрото в “Младост 3”. В момента се ремонтира и строи и бул. “Рожен”. Трябва да се направи и инвестиционен план за подмяна на инфраструктурата през следващите години.
- Каква ще е съдбата на трамвая по “Скобелев”?
- Трасето по “Скобелев” трябва да се измести възможно най-скоро. Но преди това е необходимо обществената поръчка за това да се раздели на две - една за самото трасе и една за ремонта на подлеза. В момента придвижваме нещата, за да можем спешно да обявим първата и да пристъпим към преместването на трасето.
- То къде ще бъде преместено?
- Има решение на СОС да бъде преместено с рампа, която да бъде успоредна и да минава по-далеч от сградите. Работим по всички решения за преместването, защото това е една от най-натоварените линии. Трябва много добре да си помислим, а предишната администрация не ни остави решения.
- Пуснахте и експресна линия до Витоша, има ли интерес от гражданите?
- Линия 61 изпълнява точно тази функция и с няколко спирки по бул. “България” се качва за половин час до Златните мостове. Постоянно говоря с хората и обмисляме варианти как да подобрим и тази услуга. Имаме идея да закупим още автобуси за Витоша, като всъщност гледаме те да имат и велобагажници. Автобусна линия №63 отново ще се движи до Златните мостове след 21 септември, но само през почивните дни.
- Ще има ли повече бусленти?
- През тази година обособихме 3 нови и не са случайни, защото, както казах, ние гледаме данните и искаме да са там, където има нужда. Целта ми е буслентите да са повече.
- Къде обмисляте нови?
- В кв. “Гоце Делчев”, по ул. “Опълченска”, към Студентски град.
- Как спирките и градският транспорт ще станат по-достъпни за хората с увреждания, защото те не могат да се качат на голяма част от превозните средства?
- Един от начините да направим транспорта по-достъпен е като предложим смесено обслужване със стари и нови превозни средства по една линия. Това вече направихме в “Надежда” и “Обеля”, като за първи път пуснахме модерни трамваи там, макар и през един. През тази година пуснахме нископодови трамваи до “Обеля”, което не се бе случвало, за да може и тяхното пътуване да е комфортно. По същия начин работим и с автобусите.
Искам София да е достъпен град. При новите ремонти навсякъде се прави скосяване на тротоарите и пешеходните пресичания. От гледна точка на защита слагаме метални колчета на спирките, но моята идея е те да се заменят със специални повдигнати бордюри, които отблъскват навлизащи превозни средства, защото сега тези колчета пречат. Опитваме се да правим пешеходни острови за пътниците, за да могат да се качват спокойно на превозните средства. Докато сменим старите превозни средства, сме си поставили задачата да пускаме поне по няколко нископодови, за да са достъпни по всички линии.
- София има и някои нелепи велотрасета, а сме длъжници на този вид транспорт. Според редица изследвания хората, които карат колелета, са по-щастливи, такъв е примерът и с Дания...
- Имаме план за развитието на велосипедния транспорт. Опитваме се да свързваме трасетата, защото можем да направим и най-дългото, но ако няма връзка с другите, е безсмислено. Идеята е да изграждаме такива в “Люлин” и “Младост”. А тези, които сега са в доста окаяно състояние - с разпадащи се настилки и ограничители, ще се ремонтират.
- След колко време ще имаме истинска веломрежа, защото виждаме колко е трудно да се направи дори 1 км?
- Бях си поставил за цел да изграждаме поне 10-20 км на година, но се оказва твърде оптимистично. Разговарям с колегите от столиците на Естония и Албания, където за 4 г. изградиха над 80 км велотрасета. И там е имало голям отпор, защото са закривани паркоместа. Сега обаче велоалеите се ползват и се радват на голям интерес от хората.
- С покупката на новите превозни средства колко софиянци ще свалите от колите им?
- Трудно е да се направи такава прогноза, но целта ни е да намалим нуждаещите се от автомобил с поне 200 хиляди в рамките на мандата. През първите шест месеца имаме превозени 15 млн. пътници и това е добър показател. Отделно през тази година ще имаме и нискоемисионна зона и е важно да дадем алтернатива на хората. Важно е да има комуникационна кампания, за да не останат изненадани от ограниченията за най-замърсяващите стари коли.
- Кога ще има повече паркинги в кварталите?
- С колегите от НАГ огледахме подходящите места и къде в ОУП са предвидени такива. Оказа се, че терени с такова предназначение няма почти никъде и ще трябва да се правят градоустройствени промени. През това време ние ще направим проекти. В капиталовата програма е заложено строителството на три буферни паркинга покрай метрото.
- Кога маркировката по улиците ще спре да се изтърква няколко дни след полагането ѝ?
- Временно “Софинвест” поема поддръжката на маркировката и пътните знаци, докато бъдат избрани нови изпълнители. В новите договори ще заложим по-големи изисквания за качество на маркировката. Постепенно ще работим на новите булеварди да се полага скъпа, качествена боя, която да издържа няколко години. Изпълнителят ще си следи състоянието, защото ще има гаранция и това ще спести доста пари дългосрочно.
- Какви други мерки ще вземете, за да спре тази война по пътищата в София?
- Наш основен приоритет е поставянето на скоростни камери. Плановете ни са да ги поставим на 12 локации, а вече сложихме такива на бул. “Черни връх”, имаме готовност да ги сложим на бул. “Цар Борис III”, бул. “Сливница”, Околовръстен път. Ние ще си свършим работата, надявам се, и МВР.
Безопасността има два измерителя - контрол и инфраструктура, и те не могат да работят едно без друго.
- Ще стане ли столицата ни по-светла?
- Искаме да подменим цялото осветление с енергоспестяващо LED, а спестените пари да инвестираме обратно в изграждането на нови стълбове. Процесът на проектиране е доста дълъг, а досега нямаше нито един проект. Тази година възложих подготовката на 10-14, един от които е подлезът на Централна гара.