С новия министър на транспорта Александър Цветков разговаря Марияна Желева:
- Тези дни, докато се направи смяната на караула, в министерството се говореше, че и чистачките се страхуват да не останат без работа. Носеха се слухове за сливане, разделяне, преминаване към друго ведомство. Какво ще стане с хората в тази стара сграда?
- Няма от какво да се страхуват тези, които си вършат работата, които не са допуснали нарушения. А по отношение на сливанията, на трансформациите, да, действително това стана факт. Министерството на транспорта стана и на информационните технологии и съобщенията.
- Три в едно.
- Да, три в едно и неминуемо ще има нова структура, ще има промени. Няколко пъти днес ми зададоха въпроса - ще има ли реваншизъм, отговорих - не, няма. Всичко положително и хубаво, което е направено, ще продължи да се работи. Мисля, че с това тази тема е приключена.
- След като г-н Мутафчиев излезе през тази врата и останахте сам в министерския кабинет, какво е първото нещо, което направихте? Аз май видях - извикахте зам.- министрите, така ли е?
- Извиках заместник-министрите, проведох разговор с тях.
- Те си отиват, те са политически лица.
- Независимо че си отиват, исках да обсъдим ресорите, основните проблеми, да ми посочат вижданията си. Като втора стъпка се срещнах с началника на кабинета. На трето и не на последно място - повиках финансовия директор, защото е много важно финансовото състояние на министерството и на второстепенните разпоредители. Възложих анализ на финансовото състояние.
- Какво ви казаха зам.-министрите? Преди да станете министър, какво си мислехте, че ще заварите тук?
- При разговорите с г-н Мутафчиев, както и с неговия кабинет всички декларираха готовност да помагат, да съдействат с информация, с опита си, за което благодаря. А по отношение на очакванията ми - тежки са проблемите, и то най-вече в сферата на БДЖ, на възвръщане на доверието по проектите, финансирани от eвропейските програми.
- А има ли проблеми с доверието на Брюксел по оперативна програма "Транспорт"?
- Поначало доверието към България е на ниско ниво и целта на правителството е да го възвърне. Моделът, който ще се прилага въобще, ще бъде унифициран - повишаване на прозрачността при процедурите, при управление на проектите като цяло както за пътната инфраструктура, така и за останалите проекти, включително Дунав мост 2.
- Някои от вашите колеги си обявиха заместниците, други си дадоха срок до края на седмицата. Вие поискахте 10 дни. Нещо проблем ли има, по-трудно ли е?
- Не, не е по-трудно. 14-дневен е срокът по конституция, в който трябва да бъде съставен политическият кабинет. Аз се надявам тази седмица нещата да бъдат уточнени. Но все пак си давам 10 дни, с толеранс.
- Допуска се, че ще имате трима зам.-министри, или ще са повече?
- Поне трима, с по-малко от трима ще бъде трудно.
- На транспорта, на съобщенията и високите технологии и да го наречем финансовия ви зам.-министър. Така ли е?
- Точно така. Да.
- Намаляванено на броя на зам.- министрите значи ли, че трябва да се усилят агенциите?
- Намаляването на броя на зам.- министрите, от една страна, е съкращаване на разходите. Но ще се намаляват и управителни съвети, бордове.
- В това министерство има едни много хубави бордове, които са си направо черешката на тортата.
- Да, има много интересни хранилки, които ще бъдат преустановени. Ще съкращаваме излишните раздути щатове, казано накратко.
- От 8 г. наблюдавам един гърч - с ГУП, пътна агенция. Отива тук, там. Ваш предшественик казваше - релсите са при влаковете, пристанищата при корабите, летищата при самолетите, само пътищата не са при автомобилите. Но не искаше да се кара с колегата си от МРРБ. И следващият транспортен министър бе възпитан. И се получава така, че има много реформи, а няма магистрали.
- Не смятам, че въпросът дали функционира добре агенция "Пътища" е към регионалното или към транспортното министерство.
- Транспортните министри продължават да са възпитани. Но с оперативната програма какво ще стане? Ще се мести ли някъде, след пътищата?
- Не мисля, че това е възможно. Тя е с одобрени проекти, разписани. Но все още НАПИ е национална агенция. Рано е да говорим къде ще отиде. Но трябва да се знае кой управлява и кой носи отговорността.
- Нещо се загубват сред приоритетите на новото правителство железниците. А пътуваме по стари релси, които се разпадат за 7-8 часа.
- Този проблем се задълбочава с годините. Далеч съм от мисълта да търся оправдание, но решенията при железниците ще бъдат доста трудни. Ясно е, че без държавата не мога. Но в управлението на железниците има какво да се прави. Като че там нищо не се е променило през последните 15-20 г.
- За БДЖ ли говорите или за НКЖИ?
- За БДЖ. Смятам, че може да се търси по-добра пазарна ориентация. Ще търсим и допълнително финансиране на инфраструктурните проекти за реконструкцията, за да се възстановят проектните параметри и скорости.
- Искате да се постигне скорост на движение от времето, когато са строени линиите?
- Смятам, че най-непосредственият приоритет е такъв. Не е сериозно да говорим за влака стрела, при положение че има участъци със скорости от 40 км в час.
- Като че се предпочита да се правят магистрали или пък да се режат ленти на гари, отколкото да се прави железен път - бавно, трудно и не е атрактивно.
- Точно така. Не носи много дивиденти, но за сметка на това е време да се поработи и по този въпрос.
- БДЖ е в криза. Там какво ще правите?
- Разговаряхме днес с г-н Мутафчиев, водени са предварителна разговори за редукция на състава. Тежки решения трябва да има там.
- Казахте работа в пазарна среда. Какво имате предвид?
- Смятам, че трябва да се засили пазарната ориентация на компанията. БДЖ в момента не предлага нищо по-ново и удобно за потребителите си, за да привлече повече пътници. В момента БДЖ чака някой да се качи на влака, така както е функционирала преди 20 г.
- Кажете, какво си поставяте като задача за първата година?
- Задължително трябва да се възстанови имиджът на България, доверието, да се подобри управлението на проектите, провеждането на процедурите. Трябва да се помогне на бизнеса в условията на криза. В тази посока ще бъдат моите първи разпореждания към автомобилната администрация. Има много случаи, в които нещата са абсурдни - като национална транспортна схема, като бизнес условия, които държавата предоставя на превозвачите. Ширят се нерегламентирани превози, нелоялна конкуренция и никакви действия на администрацията.
- Забравих да ви питам, говори се, че "Морска администрация" ще се мести във Варна.
- Да, чух такива екзотични идеи. Не, засега няма да се мести.
МАРИЯНА БОЙКОВА