
С Деяна Костадинова, вицепремиер и министър на труда, разговаря Лиляна Филипова
- Г-жо Костадинова, към служебното правителство и специално към вашето министерство имаше големи очаквания за солидна социална подкрепа. Доколко смятате, че ги удовлетворявате с предприетите мерки?
- Наистина очакванията към нас бяха големи и затова коректната позиция от наша страна беше още в самото начало да кажем какво можем да направим и да поемаме само реални ангажименти. Още с встъпването си на поста аз поех 5 ангажимента и част от тях вече са изпълнени. Пакетът от спешните мерки вече е факт. В рамките на 3 седмици имахме 2 заседания на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Възстановихме диалога. Вярно, работодателите напуснаха, но те коректно отбелязаха, че недоволството им не е свързано с качеството на диалога, а с техния нормален граждански протест срещу един закон, с който те не са съгласни.
Осигурихме и нужната стабилност за работа на институциите без бавене и работим активно по новия вариант на бъдещата програма за развитие на човешките ресурси за периода 2014-2020 г.
- Обяснете точно кои майки ще бъдат в крайна сметка подпомогнати?
- Еднократно по 50 лв. ще вземат осигурените майки, които са получили обезщетение за гледане на дете от 1 до 2 г. и които отговарят на условията по Закона за семейните помощи за деца, т.е. получават детски и имат доход на член от семейството до 350 лв. Най-вероятно те ще получат сумата заедно с детските в края на май.
Това е емблематична мярка, защото насърчаваме родителите да работят и да се осигуряват.
За неосигурените такава помощ не е предвидена, но голяма част от тях са включени в енергийното подпомагане и са получили под една или друга форма подкрепа от държавата.
- Как ще се изплатят еднократните енергийни помощи?
- Тук целевите групи са две. Първата включва хората, които са кандидатствали за енергийни помощи през 2012-2013 г. и са получили отказ. За тези, чийто диференциран доход надхвърля границата с до 10 лв., ще бъде отпусната еднократна помощ в размер на 65,72 лв. Тези хора няма да подават допълнително молби, тъй като документите им вече са в Агенцията за социално подпомагане. Ще бъдат обработени сравнително бързо и се надяваме, че още до края на април ще ги изплатим. По-бавно ще стане с втората категория, които са си направили сметката, че няма да бъдат одобрени, и сега ще започват да подават декларации. До 10 дни ще започнем да събираме молбите им и се надяваме до края на май да изплатим помощта и на тях. За тях важи същият таван - до 10 лв. над диференцирания доход.
- Има ли риск това допълнително плащане, както и увеличението на пенсиите да отреже от енергийното подпомагане хора през следващия отоплителен сезон? Все пак доходът им ще се увеличи.
- Още следващата седмица ще внеса в Комисията по доходите към Националния тристранен съвет предложение за промяна в Наредбата за енергийното подпомагане, така че увеличението на пенсиите да не се отрази на достъпа до енергийна помощ. Идеята е тези, които са имали право да получат енергийна помощ през този сезон, да имат право и през следващия. Деликатният въпрос е, че тристранният съвет заради напускането на бизнеса не може да разгледа въпроса в момента. Но ще го решим в комисията, ще подготвим всичко и когато се събере съветът, веднага ще го внесем в правителството и ще задвижим процедурата.
Допълнителнителната еднократна помощ за отопление обаче ще влиза дохода за подпомагането през следващия енергиен сезон.
- Вероятно нещата покрай Закона за публичност на имуществото на лица на висши държавни и обществени длъжности ще се затегнат и бизнесът ще продължи протеста си. Това значи ли, че вашата идея може да бъде блокирана?
- Дори да се случи така, има още време до новия отоплителен сезон. Това не е от спешните мерки, които се налагат. Но ние ще подготвим всичко. Така че с голяма степен на сигурност мога да кажа: увеличението на пенсиите няма да лиши никого от помощи за топло, прехвърляйки го в по-висока доходна група. За социалните помощи обаче не е така - увеличенията ще се калкулират в базовия доход.
- Възрастните са разочаровани от увеличението на пенсиите. Има ли полезен ход според вас в тази посока?
- Ние действаме само в рамките на бюджет 2013 и ангажиментът ни е дотам да ги изплатим в срок. Колегите в НОИ създадоха много добра организация, така че не очаквам да има проблеми. Що се отнася до размерите на пенсиите, аз имам майка пенсионерка, знам, че положението е тежко, но за съжаление на този етап това са възможностите.
- 3/4 от тези 41 млн. лв. за спешни мерки отиват за заетост. Какви нови работни места ще се отворят?
- Голяма част от ресурса ще се насочи към програма “От социални помощи към заетост”. Другата целева група са младежите до 29 г. Ще отворим 600 места за безработни с трайни увреждания. Предвижда се подпомагане и на работодатели, за да да наемат 110 самотни родители на деца до 3 г. и 120 безработни майки с деца от 3 до 5 г. Отделяме и средства за микропредприятията, като субсидираме първите 5 разкрити работни места. Не са много парите, но с това все пак показваме желание да насърчим малкия и средния бизнес. Още през май ще може да се сключват договорите.
- Какви схеми предвиждате за висококвалифицирани специалисти?
- Това ще бъде предвидено в рамките на следващия програмен период - 2014-2020 г. Залагайки тази нова насока в дейността по оперативната програма, стъпваме на пакета по заетостта, който бе представен от еврокомисаря по заетостта Ласло Андор миналата година и в който бяха посочени секторите, от които може да се генерира икономически растеж в рамките на Европа. Това са IT, зелените работни места, свързани с възстановяемите източници на енергия, и белите работни места - в здравеопазването и социалната сфера. Идеята е да премесним фокуса си в тази посока, да финансираме и обучението на такива специалисти в дългосрочен план. Така ще можем да подкрепим икономиката, тъй като точно това са секторите, които създават икономически растеж.
- На какво се дължат забавените плащания по схемите “Аз мога”, “Аз мога повече” и по младежката програма?
- Наистина установихме забавяне. По “Аз мога” при бюджет от 51 млн. забавените разплащания са за 2,5 млн. лв., по “Аз мога повече” - 1,7 млн. лв. Схемата за младежката заетост е с бюджет 35 млн. лв.,от тях 10 са платени, забавени са 2,5 млн. Съвпаднал е пикът в разплащанията на големите схеми, по които оперира Агенцията по заетостта. При най-големите схеми бенефициент е самата Агенция по заетостта, което изисква много сериозен ресурс за подготовка и обработване на исканията. Този пик ще премине и се надяваме, че до май ще наваксаме забавянето и ще се разплатим.
- Какво става с обществения съвет, който събирате , за да ви консултира до края на мандата?
-Сега се отсяват подадените кандидатури. Удължаваме малко срока, тъй като сред заявилите желание има хора, които не представляват никого. Отново апелираме към организациите да излъчат свои представители. Целта е да има широко обществено обсъждане за всички решения, които се вземат. Вярно е, че няма възможности за много ходове в рамките на този бюджет, но въпреки това е важно.
CV
Родена на 26 март 1971 г. в Бургас
Завършила е право в СУ през 1994 г. и след дипломирането си е работила като адвокат от Софийската адвокатска колегия
Била е главен юрисконсулт и шеф на дирекция “Контрол по правата на детето”. През 2007 г. постъпва в Министерството на регионалното развитие и благоустройството
През 2009-2011 г. става съветник на премиера Бойко Борисов по социалните въпроси, след това - зам.-министър на труда
През 2012 г. е назначена за секретар по социалната политика, младежта и спорта на президента
На 13 март 2013 г. стана вицепремиер и министър на труда
Владее английски и руски. Има дъщеря.