Йорданка Фандъкова, министър на образованието, младежта и науката, е родена на 12 април 1962 г. в Самоков. Завършила е 35-а руска гимназия в София и руска филология в СУ “Св. Кл. Охридски”. Допълнителни квалификации: мениджмънт на образованието по проект на МОН, Гьоте институт и Културком такт - Австрия; квалификация по бизнес администрация; задочен курс в Институт “А. С. Пушкин” в Москва; директор обучител по програма на МОН и Френския културен институт.
От 1985 г. е преподавател в 73-о училище, т.нар. Втора немска гимнация, а от 1998 г. - и негов директор. През 2005 г. Бойко Борисов я кани за зам.-кмет на София.
Председател на сдружение ГЕРБ. От откриването на 41-ото НС на 14 юли до заклеването на новото правителство в парламента на 27 юли бе депутат.
Омъжена, с една дъщеря и един внук.
- Г-жо Фандъкова, кое е новото, което ще усетят и ученици, и учители през следващата учебна година?
- Трудно толкова бързо могат да се усетят промени в образователната система. За мен е важно да има на ниво училища, детски градини и успокояване в системата. През последните години бяха направени редица промени, някои от тях доста бързо, но със сигурност в добра посока - и делегираните бюджети, и външното оценяване. Те бяха направени бързо и това малко умори системата. Те по-скоро са в посока на нейното дисциплинира, ефективно насочване на финансов ресурс, но не се отразяват пряко на качеството на образованието. А това ни е основната задача! Ще направим така, че външното оценяване след 7-и клас, което децата наричат миниматура, да може да се обвърже с изпитите и приема в профилираните гимназии, за да не подлагаме децата на двоен стрес. За съжаление имаме много кратко време и не мога да дам гаранция дали това още първата година може да се случи.
- Говорехте за 2011-а?
- Със сигурност след две години трябва да се направи. Имаме идея, ако можем, да направим поне някакъв преход. Искаме външното оценяване по български език и литература и математика да се съчетае с кандидатстването. Децата, които желаят да влязат в профилирани гимназии, да положат още един допълнителен компонент - грубо казано изпитът да е в две части. Първата ще мери средното ниво. Втората ще е по желание и само за деца, които биха искали да кандидатстват. При заявено желание ще се ползва резултатът от двете части. Ако има рискове, няма да ги поемем, и ще отложим с една година.
- В коя гимназия искате да влезе 3-годишният ви внук Алекс, като порасне?
- Аз, понеже съм много пристрастна, не мога да скрия, че сърцето и душата ми са в 73-о училище. То е много хубаво, колегите работят с ентусиазъм. Разбира се, че това ще бъде въпрос на решение на неговите родители. Аз, колкото и да искам да давам съвети, винаги си слагам спирачки, защото съм само баба.
- Ще предложите ли свой вариант на закона за училището?
- Да. Ще подготвим такъв вариант на нов проект, но в много от текстовете това ще бъдат същите мерки, които бяха заложени в стария проект. Искаме законът да е с модерна философия и рамка. Надявам се до една година да имаме представяне в Народното събрание на проекта.
- Последната обществена реакция беше по повод религиозните символи в училище, какво мислите?
- Това беше детайл. Слабост на стария проект е, че в него не се разделяха глобалните неща, философията на управление на системата от детайлите. Детайлите имат място при правилниците на училищата, които се предоставят на родителите и те или ги приемат и записват децата си в това училище, или търсят друг вариант.
- Кога ще стане обещаното в управленската програма на ГЕРБ - предучилищното образование да е задължително от 5-годишна възраст?
- Това една от краткосрочните ни мерки. Падане на възрастта за задължителен обхват е тенденция в много държави. Някъде тръгват и от 3 г. Важно е да бъдат социализирани и държавата трябва да има този ангажимент. Децата в първи клас трябва да са с еднакъв старт. Мисля, че ще я осигурим и финансово, така че до 2 г. да може да бъде въведена.
- Вече представихте заместниците си - Милка Коджабашиева, проф. Румен Пранчов и Светлана Ломева. Ще включите ли в екипа си рапъра Тодор Йосифов-Маниака, който бе избран за депутат от ГЕРБ, но доброволно се оттегли от парламента? Бойко Борисов каза, че той може да ви съветва по проблемите на младежта.
- Министерството на образованието включи и политиката за младежта. За мен това беше много добра идея на г-н Борисов. С млади хора се работи, когато има млади хора и когато говорят на един език. Ако Тошко има желание, ще бъде изключително полезен.
- Казахте, че ще има 5% съкращаване на щата в министерството. Налага ли се?
- Образованието е сферата, за която политиката на правителството и на премиера е да не се съкращават разходи, а да се запази финансирането в размерите, в които стартира 2009 г. Затова потърсихме възможност в рамките на ведомството да сме солидарни с останалите колеги и да обмислим съкращаване на разходите.
- Стана дума за пари, за учителите най-важният въпрос са заплатите.
- С въвеждането на делегираните бюджети учителските заплати всъщност се определят от училището, от директора, от педагогическата колегия. На първото заседание на Министерския съвет беше приета отмяната на постановление, което стресира системата, защото наруши принципите на делегираните бюджети. Директорите нямаха възможност да използват собствен финансов ресурс за стимулиране на учителите, дори да го има. Сигурна съм, че сега те ще използват част от ресурса, с който разполагат за подобряване на средата, но и за стимулиране на учителите.
- Каква е достойната заплата за учител?
- Учителите са хора, които отдават и част от себе си - те не просто отиват на училище, и заслужават колкото може повече. В момента заради системата на делегираните бюджети има голяма разлика в заплащането на учителите. В София средните заплати на колегите в различните училища, варират между 500 и над 800 лв.
- Не може да кажете процент, с който парите на учителите ще се увеличат във вашия мандат?
- Все още сме в началото, днес е третият ми ден. Възложила съм да направим анализите, за да видим какви ангажименти могат да се поемат. Но мога да посоча, че на третия ден, на първото си редовно заседание правителството приех да не се режат парите за образование.
- Горещата тема е обвиненият в продаване на изпити преподавател. Има ли начин ВУЗ да се застрахова срещу такива престъпления?
- Същият, по който може да се застрахова цялата държава от корупцията - с бързи и адекватни реакции на отговорните органи. Разговарях и с министъра на правосъдието г-жа Попова, имаме добрата координация и се надявам, че всичко ще приключи с разкриването на хората, които носят отговорност, и с адекватни наказания. Сигурна съм, че работата на прокуратурата ще подейства дисциплиниращо на системата. Ние ще си направим проверки според правомощията си. Другата страна са реформите, които трябва да бъдат извършени във висшето образование и да обвържат начина на финансиране с постигането на качество. Защото за бизнеса и самият документ е важена, но по-важни са уменията на притежателя на дипломата. Според мен това минава през приемане на нов закон за висшето образование, който да обвързва финансирането с качеството му. Това ще даде възможност и за изготвянето на рейтинг на университетите. Да знаят младите хора къде какво могат да изучават и каква ще бъде тежестта на дипломата им.
- Нуждае ли се от реформи организацията на науката?
- При всички случаи. Наука се прави както в БАН, така и в част от университетите. И тя се нуждае от преструктуриране, отново в тази посока - обвързване на финансите с качеството на продукта.
- Значи ли това закриване на институти?
- Ще направим сериозен анализ. Сега тече външен одит на БАН. Очаквам, че през октомври-ноември ще има и доклад от него. Вероятно ще има нужда и от закриване на институти. Но в БАН има и много такива, които работят много добре и със сигурност имат нужда към тях да бъде насочен по-голям ресурс.
- С Бойко Борисов инвестирахте 200 милиона в учебни заведения в София.
- В рамките на мандата може да са и малко повече, но наистина през последните години общината отдели значителен финансов ресурс в системата на образованието - в строителството на детски градини, в ремонтите на градини и училища, които и до момента не спират. Независимо от кризата, средствата за образование в Столична община не бяха намалени. М.г. отделихме 14 млн. лв. за дофинансиране на държавния стандарт, за да може училищата да се справят с делегираните бюджети.
- Не ви ли липсва общината? Така изглежда.
- Винаги ми липсва нещо, с което съм се занимавала години наред, но тъй като работата ми е почти същата, контактувам с хората, с които и досега съм контактувала. Така че при мен няма стресова ситуация.
- Щом сте така навътре и в общинската работа, ако премиерът ви предложи да сте кандидат-кмет на столицата, както усилено се говори?
- Много неща се говорят, но всъщност изобщо няма такъв разговор и това не стои на дневен ред.
- Все пак, ако партията и лично лидерът изискат вие да се нагърбите?
- Този въпрос изобщо не стои на дневен ред в момента. Преди да бъда номинирана за министър на образованието, в един ден имах едновременно 4 номинации в медиите, за най-различни неща. Аз съм човек, който работи, който спазва задачата, която е дадена, и се опитва да мотивира много хора да работим заедно, за да я изпълним. Нека сега да навлезем в задачите на министерството.
ЯРОСЛАВА ПРОХАЗКОВА, КРИСТИНА КРЪСТЕВА