
С Галина Захарова разговаря Силвия Гурмева:
- Г-жо Захарова, как се получава така, че почти всички магистрати получават максимална оценка при атестирането, а резултатите от свършената работа не са много добри?
- Така е. На фона на общественото недоверие и на множеството основателни критики масовото вътрешно оценяване на магистратите с възможно най-високите оценки е парадокс. Законовите рамки на атестирането са фиксирани в Закона за съдебната власт. Личното ми мнение е, че в тази му част законът е лош, непоследователен и повърхностен. Не са изброени изчерпателно изискванията и критериите за оценяване. Да вземем за пример "брой, вид, сложност и тежест на преписките и делата", "спазване на сроковете" и "брой потвърдени и отменени актове и основанията за това". На практика по тези критерии се оценяват, и то субективно, само и единствено количествени данни. Например съдията Х. - разгледал 300 дела, спазил сроковете за изготвяне на актовете по 200 от тях, а по 100 - закъснял и т.н. Съдията се оценява с много добра оценка, защото всъщност никой не знае как точно да го оцени.
По отношение на творческата му дейност статистическите данни не дават информация, а работата ни е точна такава. Всяко дело е уникално и има неповторима специфика, собствена фактическа и правна характеристика, засяга доказателствена проблематика, разрешаването на която може да разкрие възможностите на аналитичното мислене. Очевидните недостатъци на законовата уредба съвсем не са извинение за допуснатите от нас слабости при атестирането. Не можем да се оправдаваме с "лошия" закон, защото правилното му тълкуване и вярното разкриване на неговия разум зависи от нас.
- Как новите правила ще гарантират обективно и реално оценяване?
- Работната група по изготвяне на наредбата възприе напълно нов подход, насочен към тълкуване на заложените в закона критерии. Срещу формулировката на всеки от критериите посочихме действителния им смисъл и значение, които трябва да се изследват. Така например критерият "вид, брой, сложност и тежест на делата" характеризира обема на реално положения труд от магистрата, неговите достижения и нивото на правните му знания и професионални умения. Критерият "потвърдени и отменени актове" пък характеризира уменията на атестирания за аналитично мислене и способността му за вземане на законосъобразни решения. При оценяването всички тези признаци трябва да бъдат илюстрирани и обосновани с конкретни факти.
- Искате да кажете, че оценяващите ще трябва да четат актовете, а не само да ги броят?
- Задължително. Предвидили сме необходим минимум за лично и непосредствено проверени от членовете на атестационни комисии дела и преписки. Само така е възможно да се направи вярна преценка.
Обективен анализ за потвърдени и отменени актове не може да се направи без всички те да са прочетени. Има случаи, при които става въпрос за грубо незнание на закона което обстоятелство ще занижи чувствително оценката. Има случаи, при които отмяната на съдебния акт въобще не е свързана с пропуски, а се дължи на изменение на закона, например. Има и случаи, при които въпреки, че актът е отменен от висшестоящата инстанция, тезата на магистрата е обосновано развита, атестираният е дал собствена интерпретация на доказателствения материал, успял е да обективира успешно съображенията си - в такъв случай неговият акт, макар и отменен, не може да даде основание за съществено намаляване на оценката.
- Какви са критериите, на които трябва да отговарят ръководителите?
- Оценката на професионалната пригодност на административни ръководители и техните заместници обхваща допълнителни критерии като способност за работа в екип, способност за вземане на решения, представителност. Досега те се оценяваха с общи банални фрази например - "притежава способност за работа в екип, способност да взема решения" и т.н. - които по съдържание бяха напълно кухи. Сега въвеждаме определен комплекс от показатели, които атестиращите ще трябва да проверяват, и то въз основа на обективни данни например - разработване на нови идеи и разрешения, проява на самоинициативност, вземане на управленски решения след изслушване на становищата на магистратите и служителите, способност да взема самостоятелни, своевременни и законосъобразни решения при пълна обективност и прозрачност, умение да се поема отговорност за тях.
- Как ще се разграничат най-добрите от останалите магистрати?
- Нов момент е създаването на механизъм за оценяване, отчитащ диференциацията на отделните качества на всеки магистрат. Сега в методиката съществува точкова система с оценяване на всеки критерий с определен брой точки. По този начин оценяващите често дават максималния брой точки, тоест много добра оценка на всеки магистрат, който добросъвестно изпълнява задълженията си. С наредбата установяваме понятието за обичайно добро изпълнение на задълженията. Предполагам, че оценките на по-голямата част от магистратите ще се формират като добри, което по принцип отговаря на реалността. Много добра комплексна оценка обаче ще имат само онези колеги, при дейността на които се констатира изключително изпълнени, което означава, че системно изпълняват задълженията си на ниво, съществено надхвърлящо изискванията за длъжността. Това ще позволи да се разграничат най-добрите и съответно тези, чиято дейност страда от системни пропуски.
- Има недоволни и от начина, по който се избират членовете на помощните атестационни комисии. Как ще става това според новата наредба?
- Помощните атестационни комисии, които ще проверяват дейността на съдии, прокурори и следователи, ще се организират на случаен принцип чрез електронен избор за всеки отделен случай. Те ще са съставени от трима магистрати от висшестоящия орган. Например районните съдии ще бъдат оценявани от колеги на окръжно ниво. Ръководителите и заместниците им няма да участват в оценяването. Магистратите от върховните структури на съдебната власт ще се атестират непосредствено от комисията по предложенията и атестирането към ВСС.
Атестираният ще може да присъства при електронния избор на членовете на помощната атестационна комисия. В случай че не присъства, трябва да бъде незабавно уведомен за състава на комисията, за да може в срок от 24 часа да упражни правото си на отвод.