Комисар Алекси Стратиев, зам.-директор на Охранителна полиция, е роден през 1953 г.в София, женен, с двама синове. През 1980 г. завършва факултет "Полиция" в Академията на МВР и започва работа в КАТ като автоконтрольор. През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". През 2004 г. комисар Алекси Стратиев е назначен за началник на Пътна полиция. Юли 2009 г. Стратиев става зам.-шеф на главна дирекция "Охранителна полиция" в МВР, като продължава пряко да следи и ръководи дейността на КАТ.
- Комисар Стратиев, какво може да направи КАТ, за да се намали задръстването по пътя за морто?
- Това е участък от 30 км, който се задръства всяко лято в последните години. Причината е, че това е пропускателната възможност на този път.
Искам да подчертая, че безкрайно много съжалявам и се извинявам на всички, които изпитаха това затруднение по-миналата неделя.
Най-важният приоритет, както и премиерът каза, е да се реализират останалите около 100 км от магистрала "Тракия" до морето.
Само с този аутобан ще с се отпуши тапата между Сливен и Бургас. Надявам се, че това ще стане до 2-3 г. Само това е начинът изцяло да се разреши проблемът.
- Колко коли преминават по този път за ден през натоварените летни месеци?
- За деня с голямото задръстване не са правени измервания.
Имаме справки от юни т.г., според които по пътя София - Бургас край с. Венец са минали 12 193 коли и 14 913 автомобила в обратната посока.
А по пътя Бургас - Царево в едната посока са минали 6 хил., а в другата 7200 автомобила. Тоест дори и съвсем в началото на лятото, в ненатоварения сезон потокът в този район е голям.
Облекчаващите движението мерки по никакъв начин не могат да гарантират едни прилични условия за движение.
Най-сетне на 1 август приключи ремонтът на прохода Хаинбоаз, който продължи няколко години.
Очакваме, след като на 6 август той бъде отворен, това да облекчи много движението.
Заради ремонта много камиони пак се качваха на пътя Бургас - Сливен, което допълнително го натоварва в последните години. Смятаме, че след 6 август пак ще има затруднения в тази отсечка, но далеч по-малки.
- Какво може да предприеме полицията, за да помогне на шофьорите да минават по-бързо?
- След огромното задръстване от по-миналата неделя новият вътрешен министър незабавно разпореди да се вземат мерки максимален брой полицаи да подпомогнат с каквото могат движението.
- Колко полицаи дежурят в почивните дни на натоварената отсечка?
- Нормално дежурят 2 екипа, един от Бургас и един от Сливен.
На 26 юли при възникването на огромните колони екипите и от двете дирекции са били учетворени. Тоест общо 8 патрула са били на работа в този район.
Много съжалявам и се извинявам на всички хора, на които се наложи да попаднат в това ужасно задръстване, но истината е, че наши служители, за които лично съм направил проверка, бяха на работа там повече от 12 часа и се мъчеха да помогнат.
- Те какво точно са правили, за да облекчат трафика?
- Ами в случая единственото нещо, което са можели да направят, е да регулират пресичането на пътя на самата Петолъчка.
Това значи, че са спирали движението на двата второстепенни пътя, докато се съберат повече коли и тогава ги пропускали заедно, за да е по-малко забавянето на потока по главното шосе от и към морето.
Сигурен съм, че на вашите телефони са звънели много хора, недоволни от задръстването, които не са видели полицаи.
Но на нашите звъняха гневни граждани, които роптаеха, че на Петолъчката има полицаи, които спират движението и пропускат автомобили от Ямбол и от Котел.
Петолъчката е рана от повече от 5 години, откакто у нас почти се удвои автомобилният парк.
- Къде другаде из страната има подобни тапи и какво друго може да направи полицията?
- Голям проблем с трафика има край Кресна по пътя София - Кулата. Както очаквахме предварително киломтерични задръствания вече се образуват и на Владя заради ремонта.
Още през март колегите от областната дирекция в Бургас са изпратили няколко писма до изпълнителна агенция "Пътна инфраструктура" с проблемни места, където би могло да се разшири настилката. Сред препоръките специално сме написали, че трябва да се разшири кръстовището на Карнобат, където е една от проблемните точки.
За Петолъчката пък всяка година им пишем писма, но досега нямаме отговор. В много от писмата, които сега съм събрал на бюрото си, настояваме искаме и т.н., но нищо до сега не се е случило.
- Пак на път край морето, но на печално известния завой "Стависки" шофьор на порше уби белгийска туристка преди седмица, там не трябва ли нещо да се промени?
- Мястото е с концентрация на тежки инциденти, ние сме подали данни на пътната агенция заедно с общо около 190 такива опасни места в страната. Идеята е, че ако имат финансови ресурси, ще реконструират пътя, за да стане по-малко конфликтен.
Но за този завой по-важното е, че ако човек спазва правилата, няма да има проблеми, и катастрофи. На това място ако не се кара с превишена скорост и се спазва знакът, че изпреварването е забранено, няма да има такива трагични инциденти. Мисля, че всеки разумен човек не би допуснал да влезе в завоя по начина, по който е влязъл шофьорът на поршето.
- Имал ли е други нарушения шофьорът Неделчо Пенчев?
- Преди 2000 г. този 33-годишен шофьор е наказван 2 пъти за неправилно изпреварване и престрояване. 2002 и 2004 г. е заловен да кара с превишена скорост. Общо взето статистиката говори, че като един шофьор е бил наказан 4 или 5 пъти и не си е взел поука, почти винаги попада в произшествие на пътя. Последното установено нарушение е от септември м.г., когато същата кола порше е заснета в Пазарджик да се движи с 220 километра в час. Изпратена му е покана от КАТ, но още не се е явил, така че не може да сме сигурни, че той е бил зад волана.
По същия начин на завоя край р. Ропотамо при ограничение 40 км водачът е карал много по-бързо.
- Работят ли вече 15-те модерни радара, които ще могат да снимат всеки шофьор, който кара бясно из страната?
- За съжаление още не, всички устройства са монтирани, но все още чакаме документ от Института по метрология, в който да са записали, че техниката, която се ползва в целия Европейски съюз отговаря изискванията и у нас.
Дали сме заявление още на 28 май за лицензиране на използване на тези уреди, но вече 2 месеца ми е непонятно защо продължаваме да нямаме отговор.
- Миналият парламент така и не успя да гласува промяната в ЗДвП за глобите от техника с камери, това как ще се отрази на ефективността им?
- Според нашите изчисления всеки уред ще заснема поне по 1000 нарушители за денонощие, но ние нямаме достатъчно служители, които да могат да напишат 1000 акта за ден, да извикат нарушителите, да им покажат нарушението, да подготвят наказателно постановление и т.н. Това значи, че няма да ползваме радарите ефективно.
- Като получите разрешение за ползване, по колко служители в страната ще обслужват един стационарен радар?
- За съжаление в страната ще има по един автоконтрольор и една служителка, кито по места ще глобяват колкото нарушители смогнат.
Затова е много важно по-бързо да се промени Законаът за движение по пътищата, за да може всяко заснето нарушени да се превръща в документ за дължима глоба.
- Кога ще може по интернет да плащаме глоби?
- Ами плащането на фишове по електронен път вече работи.Вкарана е информацията за всички такива наказания от началото на 2009 година. Това значи, че всеки водач, който има за плащане фиш, от тази дата може вече да влезе в интернет и да го плати. Мисля, че до дни ще го обявят и официално, но знам, че вече системата работи и има и платени глоби, в момента текат последни тестове.