"Строителното министерство е почти във фалит, да не кажа - изцяло", обяви вчера новият му шеф Росен Плевнелиев.
Според него екипът на Асен Гагаузов е знаел, че идва кризата, че няма да има пари за разплащане, и въпреки всичко от октомври 2008 г. са подписани финансово неосигурени договори за около 300 млн. лв. без ДДС.
"Аз смятах, че има и неразплатени договори с доставчици за извършени работи за 37 млн. лв.
Сумата обаче нарасна до 72 милиона”, посочи той. Действали сме както трябва, искахме да направим много повече строителни дейности, но дойде кризата - парите секнаха, коментира бившият строителен министър Асен Гагаузов.
- Г-н Плевнелиев, в какво състояние намерихте министерството?
- Първия факт, който установих, е, че министерството е некоректен платец. То е почти във фалит, да не кажа изцяло. Смятахме, че има неразплатени договори на доставчици за извършени работи за 37 млн. лв. Сумата обаче нарасна до 72 млн. лв.
Вторият факт е много важен. В последните месеци - от октомври досега, когато България беше в криза, са подписани ударно договори, финансово необезпечени, за около 300 млн. лв. без ДДС. Те са основно в дирекции "Благоустройствени дейности" и "ВиК" и някои по-малки.
Искам да разберете истината за антикризисния план "Станишев", за което вече имам доказателства и държа българите да го разберат. Едва февруари 2009 г. започнаха да говорят за криза, а от октомври 2008 г. са знаели, имали са анализи. - И какво са правели? Подписвали са договори.
Станишев говореше на гражданите, че антикризиният му план е работещ и се чудеше защо обществото, медиите, работодателските организации смятаха, че е лишен от съдържание.
Но това говорене е било съзнателно. Другите страни записаха конкретни неща в своите планове, най-малкото като започнаха с бюджетите си. Европейски страни по два пъти си преработваха бюджетите, за да знаят в цифри къде са. В България съзнателно това не се е случвало.
Подписвали са ударно финансово необезпечени договори за стотици милиони, за да заложат най-големия капан на гражданите и на управлението оттам нататък.
- И сега какво ще правите?
- Много ще е тежко. Ако имате бюджет за капиталови разходи от 70 млн. лв., изчислени до последния лев, от тях трябва да икономисате 5-10 млн. за догодина, защото държавата ще е още по-нестабилна финансово, а някой е подписал договори за 300 млн. лв., той си е свършил работата за обръча от фирми. За следващите години аз трябва да работя за неговите обръчи от фирми.
- Какъв е изходът?
- План какво ще правим с тези договори. Всички ще се сканират, ще се види каква е степента на изпълнение. Те имали план максимално бързо да ги завършат към 30 юни. Според мен е направено предателство към българския народ.
И през декември крадецът ще вика дръжте крадеца - когато ще е тежко, безработицата ще е висока, бурканите ще свършат, сметките за парно и ток ще са гигантски.
- Какво открихте по касите и чекмеджетата на министерството?
- Цари сериозен организационен хаос, но той е съзнателен, системата е създадена така, че да го има. Установихме, че фактури за милиони левове стоят в чекмеждета и шкафове. Когато един служител задържа такива актове, това е покана за корупция, по този начин може да забавя, изнудва.
Системата е програмирана да не хваща корупция - на отдел "Инспекторат" и "Одит" по устройствен правилник е отнета възможността да проверява инвестиционни дирекции, оперативни програми, обществени поръчки. И най-голямата новина - това министерство не е работело по правилата на пазарните цени. Изграден е нов корпус и е реконструирана съществуваща сграда на МРРБ от “Главболгарстрой”, а общата средна цена за работата е 2254 евро с ДДС на кв. метър. Общо за тази сделка са предвидени 42 млн. лв, от тях са платени 13,6 млн. Инспекторатът ще довърши проверката и сделката веднага отива на прокуратурата.
- И в пътната агенция, разбрахме, са договаряни проекти, без да има финансиране за тях?
- Всичко, което виждате тук, може да го пренесете там, но там ситуацията ще е по-тежка, защото има надзорен съвет който ще препятства правенето на проверки. Надзорът дефакто управлява и е проводник на политически интереси. Битката е по-сериозна. И там ще има проверки. Вече проверяваме търг за 50 коли с кожени седалки - антикризисна мярка ли е това? Разпоредил съм да бъде спрян . Още по-интересно е кои участват в търга. Не са канени големи вносители като "Опел", "Нисан" и други, а 2-3 измислени фирми. Едната била на човек, който е раздавал 100 000 лв. подкуп. Единствените известни са "Мотопфое"- т. е в търга са "Форд" и 3-ма прекупвачи.
На Запад едно звено купува автомобили и техника за всички министерства, преразпределя ги.
Подобно е с концесиите - и там всяко министерство само за себе си ги пуска. Затова трябва да има едно звено да контролира, да носи отговорност какви договори за концесии се подписват и какви концесионни такси се събират.
- Поискахте оставката на шефа на надзора Иван Атанасов пред медия. Защо?
- Защото знам, че няма как да я поискам - не съм му шеф, но защото и той чрез медия беше казал: Ако г-н Плевнелив я иска, ще я дам.
НАПИ ще дойде тук (удря с юмрук по бюрото- бел. ред), надзорният съвет ще падне и оттам нататък ще работим!
Когато пет министри седят над една агенция, няма как да стане, тя се изживява като министерство, но е неконтролируема. В последните 3 г. се упражняваме върху една нула с еврофондовете - усвоили сме 0,63% като цяло в държавата, а 2014 г. ще дойде.
На Брюксел му е омръзнало от приказки, вярват на действия.
- Ще отидете ли на откриването на Хаинбоаз, който е изграден от "Биндер" на бившия шеф на фонд "Пътища" Веселин Георгиев, прочута - прочута като фирмата на Братко и Батко?
- Няма да отида или преди да отида, трябва да се случат 2 неща - да се провери, че обектът е извършен качествено. Знаете за съменията за магистрала "Люлин"- голямото предизборно бързане да се открие магистрала, която не води доникъде и то със съмнения, че не е извършена както трябва. Ако нещата са О.К. след анализа - защо не, ще отида.
Другият проблем е със селцата наоколо и взривяването - правени са действия на юруш, има спукани къщи, има дела, проблеми с гражданите.
- Кога ще има магистрала от София до Бургас?
- Между 2 и 3 г. ще са необходими, за да се построи "Тракия".
- А колко магистрали ще има до края на мандата?
- Ангажирал съм се с 3 магистрали. Декларирам го - "Люлин", "Тракия", "Марица". По още четири ще се работи.
- Знаете ли, че при сегашните горещини ТИР-овете карат, въпреки забраната. Съгласен ли сте да направим заедно проверка на камионите, които карат в жегата и не се съобразяват със забраните?
- Разбира се! Всяка подобна инициатива е добре дошла. Вие видяхте, че през последните дни полицията се поразработи малко. Има много тежки участъци. Полицията е там. Промениха леко начина наработа - вместо да стоят зад тополите и да събират глоби, общо взето са се засилили да бъдат малко в полза на гражданите. Дай Боже това да продължи. Вие ще бъдете наш коректив.
СОФИЯ ТЕРЗИЙСКА
АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ
CV
Роден на 14 май 1964 г.
Завършва Техническия университет в София, специалност: “Компютърни технологии”.
През 1990 г. основава първата си строителна фирма и до момента има повече от 15 години опит на мениджърски позиции в България и чужбина.
Оглавяваше българския клон на международната компания "Линднер"
Под неговото ръководството е реализиран най-големият инвестиционен проект в областта на недвижимите имоти в България - "Бизнес парк - София".