
НАПОСЛЕДЪК станахме свидетели на много и кървави катастрофи, отнели човешки животи, включително и на невинни деца. Откакто в България се води печалната статистика на ПТП-та - вече 40 г., юли и август са най-наситени с жестоки произшествия на пътя. И тази година не е по-различно, но наистина е ужасяващо, че тенденцията не е прекъсната.
Откриването на магистрала "Тракия" определено е голямо събитие. Но в последните дни по форумите вече има залагания кой ще мине психологическата бариера от 2 ч от София до Бургас. Това показва за пореден път, че ние не заслужаваме добрите пътища, които строим. Защото веднага побългаряваме нещата и вместо да се наслаждаваме на едно безопасно шофиране, държим линията на безогледния джигит.
Иначе си обяснявам пика в ПТП през лятото с това, че вероятно високите температури предразполагат шофьорите към по-фриволно поведение на шосето. От друга страна, може би самата концентрация на шофьорите намалява в горещините. Като добавим, че юли и август са месеците, в които през България преминават няколко милиона турски граждани на път от Западна Европа към Турция и обратно, това също създава много рискови ситуации.
От няколко години стои още един проблем, заради който постоянно алармираме - става дума за младите водачи. Нашата асоциация много твърдо застава зад идеята за налагане на рестрикции на неопитните шофьори. Достатъчни ли са 39 учебни часа по кормуван, за да се превърнеш в опитен водач на автомобил? Определено не! Изисква се период от поне 1 г. и минимум 5000 км по пътищата, за да се придобият навици. Младите трудно преценяват обстановката, нямат изградени рефлекси, да не говорим, че ако трябва да шофират 360 км до Бургас по магистралата, това също е ново усещане за тях. По тази причина имаме предложения за ограничения, които се налагат в почти всички държави в ЕС. Например през първите 6 месеца те да шофират задължително с придружител, чийто стаж като шофьор да е минимум 5 г.. Предлагаме също да има забрана за млади и неопитни шофьори да сядат зад волана от 22 ч вечерта до 6 сутринта. Или пък, ако шофират, да не превозват повече от 2-ма души.
Във Франция например на водачите без опит е забранено 1 г. да карат кабриолети. В някои държави има ограничения за мощността на автомобилите, които неопитните да карат. Т.е. всяка държава си е намерила някакъв баланс в налагането на ограничения върху млади водачи.
Спомнете си кървавата катастрофа в Елин Пелин, където загинаха 5-има млади, най-възрастният сред които беше на 21 г. - стана през нощта. Ако идеята за забрана млади да не шофират между 22 ч и 6 сутринта беше превърната в законова норма, може би такива произшествия с трагичен край щяха да са по-редки.
Преди 3 г. в подобна тежка катастрофа загинаха 5-има абитуриенти от Стара Загора. Ако имаше ограничение при млад водач да не се возят повече от 2-ма души, може би щеше да има спасени деца.
Сега е актуален въпросът с употребата на алкохол от водачи на обществен транспорт и таксиметровите шофьори. България има твърде либерално отношение спрямо такива хора - шофьорската книжка при такъв прецедент се отнема за 1 г. А според мен няма опция доживотно отнемане на книжката, ако се установи, че такива водачи возят хора в нетрезво състояние или употребили алкохол. Затова предлагаме друга санкция - отнемане на книжката в срок от 5 до 10 г.
Друго важно нещо, което обаче се съмнявам, че ще се случи, е по линия на лицензите в таксиметровия бизнес. Не се намери в България политик, който да каже, че в този бизнес лиценз трябва да се дава на шофьора, а не на автомобила, както е у нас. Защо? Защото не автомобилът е ценният - това са ламарини, а човекът.
В Италия например при най-малкото нарушение можеш да си изгубиш лиценза, който е много скъп и се дава доживот. Лицензите са поименни - знае се кой е човекът, който ги притежава, може да бъде проверено какви нарушения е допуснал. Ако го хванат пиян зад волана - губи си лиценза.
Освен това в Италия всяка община фиксира броя на издадените лицензи на таксита. Например, казвам за София - 10 000 таксита, и точка.
Докато у нас имаме едни фирми, които лизинговат автомобили. Не се интересуват кои са им водачите, какви нарушения имат и дали спазват правилата за движение. Ако се интересуваха, сигурно злополучният шофьор на такси с 24 нарушения на пътя, който помете 12 души пред мол в София, щеше да бъде спрян и нямаше да убие невинни.
За да се промени тази порочна система у нас, трябва да има консенсус между таксиметровите фирми, министерството на транспорта и съответните общини. Важно е лицензите да следват физическото лице, а не автомобила на фирмата.
От 10 дни стартирахме продукт, който наричаме спешно здравно досие. Консултант по този проект ни е проф. Николай Петров, учен със световно признание, главен реаниматор на ВМА, който беше министър на здравеопазването. Идеята идва от зловещата статистика, че около 10% от пострадалите при ПТП загиват заради липса на животоспасяваща медицинска информация. Т.е. ако например пострадалият е в безсъзнание и има пейсмейкър, а медиците не знаят, може да го убият, правейки му електрошок. Или пък е алергичен към някои лекарства.
Спасението идва от спешното здравно досие, което синтезира 13-те най-важни медицински показатели: например алергии, кръвна група, други заболявания и т.н., необходими на медиците при реанимация. Тази информация се качва на карта пластика, като на задното стъкло на автомобила се слага специален стикер. В момента обучаваме медицинските екипи от цялата страна, които, виждайки този стикер, по определен алгоритъм да откриват информацията от картата за секунди. Този проект освен това ще помогне много на процеса на трансплантации и донорство, защото ако трябва да се вземе решение за донорство, в тази карта са заложени телефоните на близките и връзката с тях може да стане за минути.
Тази информация можете да прочетете само с регистрация на сайта на "24 часа". Регистрацията е напълно безплатна и ви дава неограничен достъп до архива на 24chasa.bg, възможност за персонализиране на новините през "Моят 24 часа", както и всекидневен нюзлетър с най-важните новини за последното денонощие. Може да бъде с профил в социална мрежа или e-mail.