
МАРИЯ ДЕРЕЛИЕВА, проф. ИВАН Т. ТОДОРОВ
С ПРОЕКТ за промяна в Закона за движение по пътищата се предлага да се въведе задължителна регистрация на тези, които управляват чужди автомобили. Като причина за въвеждането на мярката се посочва трудното събиране на глобите за пътни нарушения.
Отново затрудненията на държавата по глобалния проблем за събираемостта на глобите е обяснението за въвеждането на поредния административен режим. А същевременно новото правителство манифестира тезата, че рязко ще намали административната тежест върху гражданите и бизнеса. Тоест ще съкрати броя на регистрационните и лицензионните режими.
На първо място такава регистрация не дава гаранция кой е управлявал даден автомобил. Всеки спокойно може да регистрира като водачи двете се баби, които да носят отговорност.
Всяка от няколко служебни коли може да се наложи да се управлява от всеки от дадена фирма. Трябва ли да се разкарват десетки хора, за да се регистрират, и то за по няколко коли?
Като всеки регистрационен режим и този ще изисква плащане на административна такса - 20 лева за смяна на данните в талона. В допълнение остават нотариалните такси, защото Пътна полиция ще изисква задължително нотариално заверено пълномощно като основание за регистрация на всеки ползвател. Да оставим настрани таксите, но загубата на време е нещо не по-малко неприятно. Тези неща се правят в работно време, от което губи и икономиката ни.
Разбира се, предвидена е и глоба за неизпълнение на задължението за регистриране в размер на 150 лева. А това означава ангажиране на десетки хиляди хора при налагане, обжалване и събиране на глобите. Действия от пусто в празно.
Сегашният Закон за движението по пътищата в достатъчна степен гарантира, че всяка глоба за пътно нарушение ще е насочена към точно определен човек. И той ще трябва да плати. Фишовете и актовете се изпращат на собственика. И ако той не декларира лицето, на което е предоставил управлението на своя автомобил, отговорността остава лично за него.
Същото важи и за юридическите лица - ако управляващият фирмата не посочи лицето, което е управлявало колата, той лично носи отговорността. Тук обаче лесно може да се заобиколи наказването на реалния нарушител. Вместо шофьора, управляващият фирмата е лицето, което поема цялата отговорност за пътните нарушения. А той може дори да няма шофьорска книжка. Разбира се, разходът се поема де факто от фирмата, а не от управляващия.
Когато за нарушението се отнемат точки, най-често за извършители на нарушението се посочват възрастни хора, които реално не управляват автомобили.
Да, при сегашния вариант на закона няма идеална справедливост. Но поначало няма идеални закони. Добрият закон трябва да може да се изпълнява бързо и да има ефект. Сегашният закон дава възможност за бързо събиране на глобите и не губи времето на гражданите. Ефективното събиране на глобите е сериозен стимул да се спазват правилата за движение. И е факт, че след въвеждането на камерите загиналите по пътищата рязко намаляха.
Ако МВР толкова иска и да се начисляват ефективно наказателни точки, това може лесно да стане, като точките се начисляват и на колата, а не само на гражданите. Като се премине определен брой точки - колата се спира за определено време. Прост и ефективен начин, който е изключително сериозен стимул.
Не на последно място следва да се отбележи, че основният проблем с глобите от електронните фишове не е в липсата на лице, адресат на глобата, а в недостатък на закона и на бланките за електронни фишове. Съдилищата в страната масово отменят електронните фишове поради процесуални нарушения и несъвършенства на издадения акт. Тук е необходимо законът да се пипне и да се направи обучение за издаването на фишовете. Но това е друга сюжетна линия.
Разбира се, има начин и за реално доказване на истинския водач, но това изисква големи инвестиции и отново не дава стопроцентова сигурност. Изготвените снимки, видеозаписи и разпечатки са годни доказателствени средства. Но за да се гарантира бързо разпознаването на водача, е необходимо съчетание от четири фактора - наличие на база с биометрични данни на гражданите, перфектна разделителна способност и мощна светкавица на камерите, както и поставянето им на по-ниска позиция. Но това едва ли е подходящо за държава, в която има твърде чести случаи на разбити и напръскани със спрей камери. А и тези инвестиции съвсем не са малки и в близкото бъдеще могат да се осъществят само с помощта на европейски средства.