
ДЕЙВИД ПЛОЦ
slate.com
ПОЧТИ бях пометен от едно БМВ, докато карах колелото си към вкъщи след работа, което никак не ме изненада, защото БМВ-тата винаги почти ме помитат на пътя.
Карам в дясната половина на дясната лента и буквално всяка кола зад мен ме заобикаля в лявата лента, на голямо разстояние. Но горе-долу всеки месец някой шофьор не сменя лентите, застава плътно до рамото ми и се провира на няколко сантиметра от мен, което винаги ме кара едва ли не да се разкрещя от гняв и ужас.
След няколко години на такива "почти инциденти", започнах да си водя наум бележки за това кой точно заплашва моята сигурност.
Установих, че почти половината от опасните ми срещи - около 10 от 20 коли - бяха с БМВ-та.
Имаше 2 или 3 мерцедеса и никоя друга марка не беше повтаряща се заплаха. С други думи, БМВ-то, колата, която има по-малко от 2% пазарен дял в САЩ, беше виновна за около 50% от случаите на заплаха.
И за да го кажа по друг начин: ужасяващо изследване дава заключение, че при собствениците на БМВ съществува мното по-голяма вероятност да поставят в опасност колоездачите, отколкото останалите шофьори.
Дали аз съм колоездач-кретен? Не мисля. Вярно е, че карам по натоварени улици по време на час пик и се възползвам от онази част от платното, дадена ми по човешкия и Божия закон. Но въпросът тук не е дали аз си превишавам правата на пътя.
Въпросът е защо за шофьорите, които не карат БМВ, е много по-лесно да избягват колоездачите, отколкото шофьорите на БМВ-та. Всички закъсняваме. Всички сме заклещени в трафика. Защо само онези с БМВ-та тормозят околните?
Сигурен съм, че повечето собственици на БМВ-та са добри души и винаги спират, за да вдигнат паднали птичета обратно в гнездата им. Обичният ми брат кара БМВ, безопасно и внимателно. И преобладаващата част от шофьорите на БМВ-та в моя квартал ме задминават на безопасно разстояние.
Но от малцинството от шофьори, които са готови да застрашат живота ми, шокиращ брой носи синьо-бялата емблема.
Аз не съм първият, който отправя подобно твърдение относно характера на каращите БМВ. Първият резултат, който излиза при търсене в "Гугъл" за шофьори на БМВ, е фейсбук страница, наречена "Мразя шофьорите на БМВ".
Всяко търсене ще ви отведе до форум и темата "Грубияни ли са шофьорите на БМВ-та?"
Следваща спирка: сайтът: MyRoadRage.com, според който БМВ-то е причина №1 другите да изпитват гняв на пътя, поне във Великобритания. Накрая, може да погледнете и епичната история за шофьор на БМВ от Бевърли хилс, който е хванат от камера да изблъсква целенасочено колоездач в кофа за боклук.
Защо? Какво е обяснението на факта, че шофьорите от този определен вид са толкова опасни за колоездачите? Имам четири теории:
1. БМВ-тата са луксозни коли и повечето собственици на такива коли са заможни. Съществуват всеизвестни доказателства, че заможните хора се чувстват упълномощени - да имат благосъстояние, да имат привилегии и, най-вероятно, да се придвижват с висока скорост. (Тук авторът се позовава на изследване на университета в Бъркли, публикувано в theurbancountry.com, според което хората, които карат по-скъпи коли, нарушават повече правилата на пътя - б.р.)
Моето колело пречи на тези правомощия, като забавя придвижването напред на богатия човек. Всъщност не той заплашва мен - аз заплашвам него.
2. "Най-добрата машина за каране" е кола за човека, който обича коли.
Притежателите на БМВ вярват, че пътят принадлежи на колите и велосипедистите не бива да се навират там. Велосипедите разрушават приятното, фундаментално американско право да караш бързо навсякъде и не заслужават и педя от платното.
3. Шофьорите на БМВ са по-добри шофьори. Купили са си тази кола, защото са любители на доброто шофиране. Притежават кола, която се плъзга като шампанско в гърлото. Те минават на бръснещо разстояние от мен, защото знаят, че бидейки класните шофьори, каквито са, могат да минат покрай мен на няколко сантиметра (доказателство в подкрепа на тази теория е фактът, че съм бил удрян на колелото три пъти, но никога от БМВ.) Именно това си казват всички шофьори на БМВ-та.
4. Шофьорите на БМВ-та са грубияни.
* Мнението е публикувано в онлайн изданието slate.com и представя една гледна точка на велосипедистите. Тяхната позиция като все по-активни участници в пътния трафик става много актуална и у нас.