
Президентът на “Модърн таймс груп” (MTG) - Ханс-Холгер Албрехт, пристигна оня ден в България и първо игра благотворителен мач срещу отбора на премиера Бойко Борисов за хората с бъбречна недостатъчност. След това имаше заседание с Борда на директорите на Нова тв и “Диема”, които са собственост на шведската компания. Той е и неин главен изпълнителен директор. Роден е в Брюксел през 1963 г., но израства в Германия. Учил е в университета във Фрайбург, в Йелския университет в САЩ, а в университета в Бохум, Германия прави докторат по право. Преди да се присъедини към MTG, той работи за “Даймлер-Бенц”, а по-късно и за медийната група CLT. Той е член на Борда на международната асоциация за тв награди “Еми” в Ню Йорк.
- Защо дойдохте в София, г-н Албрехт - за да се срещнете с нашия министър-председател?
- Не.
- Да играете мач с него или да обявите някакви важни решения пред Борда на директорите на Нова тв?
- Първо дойдох да играя футбол, защото много обичам. Втората причина е срещата на борда днес (вчера - б.р.). Предния ден беше благотворителното събитие, комбинирано с футбола.
- За какво си говорихте с премиера Бойко Борисов?
- Беше изцяло социален контакт, говорихме за благотворителното събитие и футбола. Нищо за телевизията. Ние нямаме никакви проблеми, надявам се, че и той няма проблеми.
- За какво беше заседанието на Борда на директорите?
- Правим подобни регулярни срещи 4 пъти годишно, нищо специално нямаше. Говорихме какво се е случило през изминалото тримесечие и какво предстои през следващото.
- Доволен ли сте от каналите на МТG в България?
- Ако проследите програмите ни, ще видите, че се справяме добре. Много сме доволни от рейтингите ни, които се покачиха с 40% в сравнение с миналата година. Събирането на двете компании - "Диема" и Нова тв, беше добър ход.
- Година след сделката как преценявате - заслужаваше ли си да купите Нова тв?
- Ако ми бяхте задали въпроса преди 3 месеца, щях да ви кажа, че платихме твърде висока цена. Но никой не знаеше какво предстои да се случи в света. Днес обаче нещата не изглеждат толкова зле, така че е трудно да се каже. Разбира се, имахме малко лош късмет, чев момента, в който подписахме сделката, светът изпадна в колапс. Но ако гледаме дългосрочно, това е добра инвестиция. Има добър пазар, телевизиите се ръководят добре и предполагам, че в следващите месеци в България ще бъде доста интересно.
- Какво знаете за медийния пазар у нас? Притеснявате ли се от конкуренцията си тук?
- Имате предвид Би Ти Ви? Ние сме свикнали да бъдем в конкуренция. Работим при същите условия и на други пазари, където имаме поне по два конкурента. Така че това не ни притеснява, конкуренцията е нещо нормално.
- Очаквате ли, че други международни медийни компании могат да влязат на нашия пазар въпреки кризата?
- Сложно е, защото на малък пазар като българския трябва да си номер едно или две, ако искаш да правиш добър бизнес. Би Ти Ви сега са номер едно, ние с Нова тв и “Диема” сме на второ място и не е много лесно да разчупиш модела. Не мисля, че някой съвсем нов ще дойде на този пазар.
- Но тук е също и СМЕ (Сентръл юропиън медия ентърпрайсиз) на Роналд Лаудер. Компанията притежава PRO.BG и “Ринг”.
- Предстои да видим какво ще се случи. Има слухове, че СМЕ ще прави нещо заедно с Би Ти Ви. Но техните рейтинги са доста ниски и едва ли ще могат да променят пазара.
- Какво е по-добро за МТG - Би Ти Ви да е на Мърдок или на СМЕ?
- СМЕ ни е конкурент в Чехия и в Словения. В Чехия те са на първо място, ние сме втори. Но хората и в двете телевизии са професионалисти, затова класацията няма значение. Има пазари, няма да споменавам имена, където телевизията не е бизнес, а нещо друго. Тогава става сложно.
- Има ли подобни примери в България?
- Не, тук няма. Но на други пазари, които са извън Европа.
- Има огромен интерес към турските сериали у нас. Не ви ли излиза по-евтино да купувате тях, вместо да правите риалити предавания?
- Наистина има голям интерес, още повече че той беше провокиран от нашите хора, които се занимават с програмирането. Наистина тези сериали са по-евтини. Но за да създадеш физиономията на един канал и той да стане разпознаваем, трябва да правиш местни продукции. Зрителите винаги първо търсят местни, познати неща, след това международни. Затова трябва да се улучи балансът.
Има и друго - понякога тенденциите се сменят доста бързо. Сега се гледат турски сериали, но кой знае дали през следващите три години ще има такъв интерес към тях. И трябва да си глупак, за да планираш само едно нещо. Добрата смес е между местни продукции и купуването на турски, американски или каквито искате програми и филми.
- Имате ли обяснение защо тези турски сериали са с такъв висок рейтинг?
- Не съм ги гледал. Предполагам, че историите са добри, режисьорите също. Скандинавците например гледат много теленовели от Латинска Америка. От Турция няма. Купувахме от Венецуела, защото хората ги харесваха.
Начинът, по който правим бизнес навсякъде, е, че излъчваме това, което зрителят предпочита да гледа. Следим също рейтингите и изследванията и според това променяме програмата. Хубавото при телевизията е, че имаш много точни данни какво харесва зрителят.
- Навремето “Диема” излъчваше много спорт, с което стана изключително популярен канал. Сега пуска предимно стари филми. Как ще го развивате?
- “Диема” никога не е бил изцяло спортен канал, но е насочен предимно към мъжката аудитория. Това, разбира се, включва доста спорт, както и сериали и филми, атрактивни за мъже. Все още има доста добри спортни предавания като Шампионската лига, Висшата лига на Англия и Купата на Англия. Така че футболът е с топкачество.
Ще има нови неща, съобразени с желанията на публиката, но основно ще преобладават спортът и филмите.
- Ще има ли промяна на профилите на българските ви телевизии?
- Идеята за Нова тв е да привлича като аудитория по-младите жени. Основният фокус ще са дамите на възраст от 20 до 45 г. Това ще доведе до някаква промяна. Основната обаче ще е свързана с развлекателните програми, които излъчваме. Със сигурност тези, които пускаме сега, няма да са толкова гледани след 3-4 години и търсим варианти, с които да ги заменим.
- Как се отразява кризата на каналите ви у нас?
- Имахме някакво намаление на бюджетите, слабо съкращение на състава и намаляване на цените, когато събрахме заедно Нова тв и "Диема" през миналата година. Но няма да правим големи съкращения, защото искаме да запазим добрите продукти и високото им качество. Ако ги спреш, после се изисква много повече време, за да създадеш отново добри предавания и колектив.
- Доколко засегна кризата бизнеса ви по света?
- Ние сме късметлии и вероятно единствените в света, които на практика имаме растеж през първата половина на годината. Причината за това до голяма степен са платените ни канали.
Кризата е голяма. България е много засегната, но ако отидете в Прибалтика, там е още по-зле, в Унгария и Скандинавия също е по-лошо. Кога ще свърши, никой не може да прогнозира. Но ми се струва, че сме стигнали дъното и едва ли ще става по-лошо.
- Ще правите ли платена тв у нас?
- Вече имаме такива - ТВ 1000, Viasat Explorer и Viasat History. Нашият бизнес модел включва платена телевизия навсякъде, където работим. Имаме в Русия, Скандинавия, Чехия, балтийските държави.
- Швед - Якоб Андерсен, ръководи телевизиите ви у нас. Предвиждате ли да го замести българин?
- Имаме такава идея, защото на повечето места, в които имаме бизнес, ръководната позиция е поверена на местен човек. Така че търсим перфектния човек тук. Между другото повечето ни изпълнителни директори по места са жени.
- Как започнахте да работите за МТG?
- Моята кариера в медиите започна през 1992-1993 г. Работех за много малка компания в Люксембург - CLT.
В МТG влязох през 1997 г. Тогава тя също беше много малка компания с големи трудности в бизнеса, винаги пред банкрут, което беше голямо предизвикателство. Хората, с които работех, бяха предимно шведи.
Постепенно започнахме да се разширяваме, като последното място, в което имаме бизнес засега, е България.