
С Цветан Цветанов, вицепремиер и министър на вътрешните работи, разговаря Кристина Кръстева
- Г-н Цветанов, как ви е следяла ДАНС? Вие кога усетихте и какво намерихте впоследствие, вече като вътрешен министър?
- Не смятам, че на това трябва да се отделя толкова внимание. Това беше реакция на популистките изказвания от страна на опозицията в лицето на БСП за контрола върху СРС. И евентуалните притеснения, че мнозинството в парламента не е в състояние да осъществява такъв. Затова казах, че начинът, по който беше създадена ДАНС и липсата на парламентарен контрол тогава доведе до възможност ДАНС да се превърне в политическа полиция. В този посока споменах за това, което бях предприел – да направя проверка за интерес в информационните фондове на МВР и БДС системата (български документи за самоличност) от страна на ДАНС към мен от момента, в който се занимавам с политика.
- Кога го установихте това?
- Преди три седмици, но не смятах, че това може да е най-важното, което вълнува обществото. Това е просто един отговор на продължаващия популизъм на БСП. За всичко, което се е случвало в ДАНС, поради липсата на парламентарен контрол и прякото й подчинение отговорността е върху тогавашния премиер. Така че Станишев нямаше желание да има контрол, за да може да използва ДАНС по начин, угоден нему. За да си решава проблемите, не толкова с опозицията, колкото вътрешнопартийните в БСП. Знаете, че и по “Галерия” най-информирани бяха представители на тогавашното парламентарно мнозинство. И впоследствие се разбра, че това е някакъв вътрешнопартиен сценарий, изготвен очевидно с добрите съветници на Станишев от миналото, преди 1989 г. - хора, които са били част от политическата полиция и знаят методите и как би могъл да се използва инструментариумът на изпълнителната власт, за да се шантажират политическите опоненти.
- Как се е използвала информацията, която се е събирала за вас? Стигнало ли се е до нещо съществено?
- С подобна информация би могло да се работи доста непублично, недокументирано, незаконно. Но това, което остава като следа, когато е имало проявен интерес за дадено лице, е само в информационните фондове. Преди години съм работил в тези служби, затова зная къде да бръкна и да го установя.
- Колко време са ви следили – от създаването на ДАНС до изборите през юли?
- Да. В допълнение на всичко това, което правеше БСП, дори моето лично кадрово дело в системата на МВР е вземано два пъти. При което също остава следа. Това е било през 2008 г. и 2009 г. Като делото е вземано по незнайно какви причини. Нито съм бил кандидат за работа в МВР, защото тогава може да извади. Но личното кадрово дело се архивира. При положение, че е проявявал някой интерес, значи, че са се интересували от лични данни и връзки с роднини и близки.
Със създаването на работещ парламентарен контрол, какъвто в момента има върху ДАНС и МВР, за подобни действия не може и да се помисли, и да се прави. А и нямаме такива намерения. Затова, както и премиерът каза, не е необходимо да са влиза в детайли какво се е случвало.
Освен това, което са чели в личното ви дело, следели ли са и разговорите ви с Борисов? Изобщо, какво друго е представлявало интерес за тях? Нека да остане на съвестта на тези, които са го ползвали.
- Но вие сте вече наясно?
- За съжаление да. Голяма част от тези, които разбираме, знаем за какво става въпрос. Но не бих искал да коментирам повече. Изводът е, че по този начин не може да работи ДАНС. Затова бяха предприети и кадрови промени, затова премиерът предложи ново ръководство в лицето на Цветлин Йовчев. И с тези координирани взаимодействия, които успяхме да създадем като институции МВР с ДАНС, която е на пряко подчинение на премиера, на чисто оперативно ниво колегите започнаха да работят много по-продуктивно. Вече няма съревноваване между тях, няма криене на оперативно значима информация, която може да допринесе за борбата срещу корупцията, тероризма, организираната престъпност. В зависимост от случая, ние си говорим и работим съвместно. Това е важното – имаме основата, над която можем само да надграждаме. Поздравявам и депутатите, които работят в парламентарната комисия за контрол над ДАНС. Така ще върнем доверието и философията, с която беше създадена агенцията. Това е гаранция, че няма да се навлиза в политическите дебри.
- А личното ви усещане – имало ли е и други действия, освен че са ви чели папката? Качвали ли са ви на слушалки – вас, г-н Борисов?
- Това не бих искал да коментирам. Но мога само да припомня това, което излезе в жълтата преса. Почвам да си мисля, че ДАНС и политиката на премиера са били по някакъв начин да се търси дискредитирането на политици в публичното пространство чрез определени медии. Знаете, че според жълтите вестници аз трябваше да имам вече едно незаконно дете. Три месеца преди изборите обявиха, че страдам от някакво странно заболяване, че имам извънбрачна връзка с бременна в седми месец. Никой след това не се поинтересува после какво става, а се очакваше по евро- и парламентарните избори вече Цветанов да има едно незаконно дете. В тази посока управляващите имаха инструментариума да оказват влияние, да дискредитират.
- Миналия ден обаче Станишев каза, че с преструктурирането на сектора ДАНС се изпразва от функции и вие в МВР концентрирате твърде много власт, че ставате едва ли не центърът в държавата. Да не иска да забие клин между вас и Борисов?
- Това беше сценарий на БСП още от местните избори през 2007 г. Искаха да създадат условия за подобен конфликт. След това в края на 2008-а също имаше подобни сценарий. Но тези сценаристи не познават добре нито Борисов, нито Цветанов. Не знаеха и в детайли, че Борисов и Цветанов от 2001 г. са заедно в работата – в МВР, в кметството, в партията. Просто доверието между нас е изградено на база на съвместната ни работа, а не на симпатиите един към друг.
- Каква е паралелната разработка на ДАНС за медиите, извън делото “Галерия”? Тръгнала от оплакване на бизнесмен, близък до тройната коалиция, на базата на което МВР почнала своя проверка. Която пък накрая не е била прикачена към делото на ДАНС. И накрая се оказаха две папки. Каква е истината, какво установихте по този въпрос?
- Не бих искал да коментирам повече ДАНС. Мога само да говоря за съвместната ни работа с ДАНС.
- Но паралелната е правена от МВР.
- Не бих искал да коментирам. Нека да говорим за МВР сега.
- Трябва ли да се търси отговорност от бившето ръководство на агенцията за това, че си е превишавала правомощията?
- Не искам да влизаме в личен елемент, защото това касае и мен самият. По-важното е, че от днес нататък такова нещо не може да се случи. Трябва да сме безкомпромисни, ако някой злоупотребява със служебното си положение в правоохранителните органи. Но пък и трябва да работим за авторитета на честните, трудолюбивите, стойностните служители в МВР и ДАНС, които са много повече.
- Не е ли по-добре да се разсекрети тази разработка? Да се знае кои журналисти и свързани лица са слушани?
- Има закони, които трябва да бъдат спазвани. Класифициране на информация със срок на класификация. Никой не може да нарушава приет закон и да дава мнение в друга посока.
- Защо решихте да закриете бюрото за контрол върху СРС-тата?
- Защото искаме активен, надежден, истински контрол, който може да бъде осъществяван от българския парламент. И ГЕРБ, за разлика от управляващите в миналия мандат, дава на опозицията контрола върху изпълнителната власт. Не участваме в ръководствата на комисиите за контрола на ДАНС, за конфликта на интереси. Там имаме само представител на паритетен принцип. Което е допълнителна гаранция за контрол в парламентарна република. А звеното, което беше създадено за контрол над СРС, беше политически акт в края на мандата, за да устроим хората, които са в тази комисия. Няма нито правилник за дейността й, нищо.
- А защо пък не удовлетворихте желанието на другата комисия, която дадохте на опозицията – за борба с корупцията, която оглавява Яне Янев? Там искаха да правят внезапни проверки по сигнали, но няма да имат право на такива.
- Мисля, че парламентарната комисия е, за да контролира изпълнителната власт. А изпълнителната власт има инструментариума и компетентността да прави всичко това, което може би г-н Янев искаше.
- Защо сте недоволни от Кушлев?
- Докладът на тази комисия не е в параметрите резултатност, които се очакват от тази комисия. Ясно е, че работата й трябва да се подобри.
- Може би от САЩ, откъдето сега се завърнахте, ще вземете някои практики срещу незаконно придобитото имущество и прането на пари?
- Ще се възползваме от добрите практики на правоохранителните агенции на САЩ. Ще проведем обучение у нас и на територията на американските агенции за колегите ни от цялата страна. Това ще доведе до по-добро познаване и резултати от съвместната ни работа за годините напред. Ще имаме въъзможност да се възползваме от техните практики. Например един наръчник за корупцията на ФБР, в който са дадени основните параметри за корупционните практики, прилагани в изпълнителната власт. На първо място са обществените поръчки. Изпълнителната власт е голям длъжник на държавата и на обществото. Защото в голямата си част злоупотребите на предишните управляващи формално са законни. Имаме проведена обществена поръчка, спазена е цялата процедура. Но цените и контролът, упражняван за изпълнението на поръчката не съответстват на парите, които е дал българският данъкоплатец. Защото корупцията е в изпълнителната власт. Затова ще преведем наръчника на ФБР и той ще се ползва в учебния процес по фалшивите пари, трафика на хора, корупцията, отнемането на незаконно придобитото имущество. Сега с германски и френски експерти разработваме стратегия на правителството срещу корупцията и организираната престъпност, която ще представим през ноември.
- Казвате корупцията е в изпълнителната власт. Затова ли отрязахте достъпа на депутатите си до министрите, като въведохте изискване да се минава през партийната централа, за да се даде обяснение по какъв въпрос напира народният представител? Имахте ли сигнали срещу конкретни хора, подозрения, или го правите превантивно?
- Това е степенуване на проблемите. Има депутати от даден регион или от община в областта. По-добре е да решим инфраструктурен проблем, който е генерален за цялата област, отколкото някакъв по-маловажен, който няма такова полезно действие за всички. Благодаря на парламентарната група (ПГ) на ГЕРБ, която показа, че парламентаризмът не е да не ходиш на работа. Тя е единствената, която присъства и участва активно във всички заседания. Благодаря им за подготовката за пленарната седмица – всеки вторник аз присъствам на заседанията ПГ. Едно от уважение към тях, второ – за да имам постоянно обратната връзка с представителите на регионите от страната. Така и ние като изпълнителна власт можем да вземаме адекватни решения и много по-бързо да отстраняваме слабости. Ежедневният контакт на депутатите ни с местните хора допринася да имаме по-пълната картина за реалните проблеми, да търсим начина да ги решаваме. И ако има някъде необходимост от кадрови промени заради злоупотреби със служебно положение.
- Има ли такива?
- Имаше един такъв случай – зам.-директорът на горите Карамфилов. Бях отишъл на ПГ преди месец. След края на общите сбирки винаги оставам, за да ми докладват колегите по области. Винаги от 16 до 20 ч съм там. Тогава от 7-8 области колеги споделиха, че това Карамфилов кадрува и че се създава негативно усещане у хората за нещо нередно. В такъв случай не е необходимо да се чака, за да вземеш управленско решение. Вечерта разговарях с премиера, на другия ден премиерът подписа заповедта за освобождаването на Карамфилов. Това беше грешката на стария премиер – ако той имаше волята да се бори с корупционните практики, той щеше да финишира с изцяло подновен състав на МС. Знаем критиките на ЕК, в които имаше дори персонализиране но съответните разплащателни агенции и спрените фондове. Разликата между премиера Борисов и премиера Станишев е огромна – единият има политическа воля, другият я няма, или е бил съпричастен към всичко, което се е случвало.
- Шефката на Съюза на съдиите Куцкова се възмути, че поддържате стачката на полицаите като синдикалист.
- Не бих искал да коментирам съдебната система. Полицаите имат право на синдикална дейност. Не виждам нищо лошо в това, което досега съм направил съвместно с полицейския синдикат. Без да коментирам съдебното решение за Чората, и тогава и сега казвам, че ще се съобразя с крайната съдебна инстанция, която ще излезе с решение.
- От кои сектори очаквате да са те?
- Във всички, които са имали възможност да работят със сериозен финансов ресурс.
- Според готвените в НК и НПК промени доколко ще може да се отлага едно дело заради болни адвокати?
- Позицията на МВР е от самото начало на процеса да има служебен адвокат, в случай, че се разболее другият. Така ще се премахне порочната практика да се разболяват здрави хора сред емблематичните фигури на организираната престъпност, които преди имаха доста крепко здраве.