
Със сексолога доц. д-р МИХАИЛ ОКОЛИЙСКИ разговаря Мила Гешакова
- Брадата на Кончита Вурст, която спечели Евровизия, стана по-популярна от песента, която изпя. Защо, г-н Околийски?
- Оказа се, че символът на победата на Кончита - брадата, е изкуствен и се залепва. С нея тя просто подсили сценичното си присъствие. Не мисля, че Томас, както всъщност се казва Кончита, цели реклама на травестизма, каквото всъщност представлява това преобличане на мъже в женски дрехи. Този човек се е разкрил като хомосексуален още през 2006 г., но през годините не е имал грандиозен успех и е останал незабележим. Сега използва посланията на средата и просто изпълни тази песен в точния момент. Украинската криза, атаката на Путин срещу гейовете, сблъсъкът между тоталитаризъм и свободолюбие в демократизиращия се, но пребиваващ в дълбока икономическа криза свят. В такива моменти много върви да загряваш електората си с насъскване към набедени за най-големи виновници за провала на държавата. В това число до корумпирани политици най-често нареждат гейовете. Представят последните като грандиозна заплаха от Западна Европа, която ще унищожи патриархалното ни общество. Този похват го знаем от времето на нацизма, и от гоненията на гейовете в Съветския съюз. Освен че спечели, като провокира с визията си, Кончита всъщност доведе до дебат как приемаме различното и къде е мястото ни - дали в Евразийския съюз, или в Европейския.
- България е номер едно по хомофобия в света, според доклад на Европейската агенция по основните човешки права. Откъде извира?
- Според друго проучване повечето хора с негативно отношение към хомосексуалните рядко или никога не са имали личен контакт с би- или хомосексуални лица. Струва ми се, че и хомофобията у нас извира най-вече от липсата на познание за какво точно иде реч. Но ако в Европа с хомо-, би- и интерсексуалните няма никаква драма, в България има.
- Защо е драма?
- Според мен, защото преди 25 г. живеехме в затворено като секта общество. Докато сега границите ни са отворени. Драмата на отхвърлянето издава страховете на обществото от непознатото, неизвестното, което ще ни зарази, изкуши. Освен към хората с алтернативна сексуалност ние се отнасяме много зле и към психично болните, и към ромите, и към инвалидите, изобщо към различните от нас.
- Различават ли се хомосексуалните двойки от хетеросексуалните?
- Да, и ползите не са непременно за хетеросексуалните семейства, често наричани "нормални". В тях обаче по-често се случват домашно насилие, конфликти, раздели, занемаряване на децата. В хомосексуалните двойки точно защото са минали през чистилището на отхвърлянето, са далеч по-отговорни в грижите и средата, която създават на едно дете.
- Не слага ли отпечатък нетрадиционната сексуалност върху него?
- Доказано е научно, че процентът на хомосексуалистите, израстващи в такива семейства, не е по-висок от този в хетеросексуалните. Друг аргумент е, че повечето хомосексуални са расли в хетеросемейства.
- Не е ли омразата към гейовете у нас страх от доминацията на женското предвид по-консервативната психика на българина?
- Българинът трудно се модернизира. И патриархалната мачо култура, която носи, му създава огромни проблеми. Вместо да се признае и подкрепи равноправието на жената и нейната еманципация, българският мъж често се чувства длъжен някак си да се вкамени, втвърди и да започне да изглежда по-силен, отколкото вътрешно се чувства. Внушават му го рекламите и чалга културата, с които е заобиколен. Но тези външно заложени образци, вместо да създават самочувствие, стресират.
Има и друго - напоследък самоубийствата са повече. Една от причините е, че в българското семейство не е спокойно заради търкания между мъжа и жената. Конфликтът живее във външната задача пред мъжа да бъде успешен, мъжкар, да носи много пари и да е пример за подражание и усещането му, че е смачкан, получава все по-малко пари, все по-трудно свързва двата края, не може да плаща сметки. Това кара все повече хора да натоварват негативно образа на жената и да виждат в хомосексуализма заплаха за собствените си ценности и разбирания за света.
- Шведска детска градина насърчава възпитанието в равенство между половете, като кара всички дечица да пишкат клекнали, да избягват употребата на "тя" и "той". Не е ли това дискриминация на половете?
- Полът трудно може да се потисне. Ако това се случи, ще си намери канал за реализация. В цитирания от вас случай детето е прекалено натоварено с отговорност в каква посока да отиде. За да реши този въпрос, то има нужда от подкрепа на родителите си, на приятелите си, на цялата си среда. Има момчета, които от най-ранно детство обичат да носят рокли и това събужда у тях транссексуалност. Но те в никакъв случай не са трети пол. Транссексуалните са хора, родени в грешното тяло. И впоследствие с или без операции сменят пола си. А третият пол е изключителна рядкост и това обикновено са хора, родени с белезите на двата пола. Преди ги наричаха хермафродити, а сега - интерсексуални. При тях е не е добре още при раждането да се реши на какъв пол да принадлежат. Трябва да им се даде време, за да се види какъв пол ще надделее в по-нататъшната им социализация. Такава възможност се дава в Германия, в някои скандинавски и арабски страни и в Индия. Там при раждането се изчаква с чавката в квадратчето за пол. У нас "преведоха" тази мярка като "искат да ни наложат трети пол", което е спекулация. В този дебат ни внушават, че нормалното извира от нас, а ненормалното - от Запада.
- В далечното бъдеще светът щял да бъде доминиран от хомосексуални. Възможно ли е?
- Не. Хомосексуалните във всяко едно общество са около 5-6%. И ще останат толкова, защото човек не може да си наложи да е хомосексуален. Това е сложна игра между биологична предиспозиция и социално възпитание. Но признаването на правата им е легитимация за клуба, в който членуваме. България е в ЕС, нали?
- СЗО премахна хомосексуалността от списъка с болести, а у нас 7 закона я защитават. Гарантира ли това толерантността ни към гейовете?
- Законовите регулации не са достатъчни. Чувам за странни паралели между кръвосмешение, хомосексуалност и педофилия. Издават посредственост, липса на култура и насаждат омраза. В противовес трябва да се въведе обучение по психично и сексуално здраве. Аз самият преподавам това в Немската гимназия в София и виждам как децата изграждат толерантност, и не само към хора с алтернативна сексуална ориентация. Жалко, че тези часове останаха само в няколко училища, макар да се инвестираха много средства в тази програма.