
С Хасан Азис, кмет на Кърджали, разговаря НЕНКО СТАНЕВ:
- Г-н Азис, от вашите изявления стана ясно, че голяма част от времето ви преминава в разпити. Какво се случва?
- През тази седмица повече от половината ми време ще бъде ангажирано с прокурори, следователи, полицаи. Бих определил това като административен тормоз и създаване на изкуствени пречки пред един български кмет да върши своята работа.
Вместо да изпълнявам задълженията си към хората, аз трябва да обяснявам как и по какъв начин сме подготвяли реализираните вече проекти.
Според мен това е опит за подмяна на мислене. Свидетели сме на подмяна на приоритетите на местната власт, на опити за силова подмяна на работния ден на кметовете. Все повече мои колеги прекарват голяма част от времето си в писане на обяснения в стаите на следователите, вместо да се срещат с министри, проектанти, строители, за да решават проблемите на хората и да усвояват средства от еврофондовете.
За последните месеци кметовете от ДПС са проверявани 657 пъти. А аз и община Кърджали сме най-проверявани в България - направени са ни 111 проверки от сегашната власт.
Този факт не би бил притеснителен, ако към всички 264 мои колеги се прилага същият подход. Например София, която е 10 пъти по-голяма от Кърджали, би следвало да бъде проверявана над 1000 пъти. Но това едва ли е така.
Никой от колегите ми, включително и аз, не се притеснява от проверките. Държавата трябва да изпълнява своите функции на контрол. Но нека това да става равномерно към всички, а не проверките да се концентрират само към определени кметове.
- Как си обяснявате големия брой проверки?
- В момента се изчиства пистата за служебна победа на кандидат-кметовете на управляващата партия. Настоящите кметове са поставени на колене по политически признак. Причината са предстоящите догодина местни избори.
Кандидатирането за кмет на Кърджали означава, че си готов да поемеш голяма отговорност, защото столът, на който стоя, е горещ. Там духат ветрове, пресичат се много интереси, наблюдава се от всички страни.
Да си кмет на Кърджали, е изпитание и предизвикателство. Когато имаш подкрепата на хората, това дава сила за следващи смели решения. За 10 дни в Кърджали беше проведен силен граждански акт - организиране на подписка за по-силна местна власт.
Без шумни събрания, митинги и концерти бяха събрани 53 400 подписа. Те показват желанието на хората граждански да подкрепят местната власт.
Проблем е и че кметовете се разглеждат повече като причинители на икономическата криза, а не като активна антикризисна мярка. Общините могат да генерират приходи и развитие. С орязването на годишния бюджет на общините с 15% обаче ние ще увеличим неколкократно лавината, наречена криза.
Това означава, че няма да се извършват никакви ремонтни дейности в училища, в детски градини, по пътища и улици. Ние ще бъдем принудени просто да не работим. Това ще засегне фирмите, които няма да могат да плащат заплати на хората, и просто ние ще станем едно допълнение към общата криза.
Тази ситуация се отнася за всички общини. А истината е, че най-големите очаквания на хората са от местната власт.
Ако имаме проблем с националния ресурс, то европейският е осигурен. Затова една от антикризисните мерки е да се работи ударно, професионално по реализирането на европейските проекти.
Но и в случая една цифра е много стряскаща за всички власти в България. Към април процентът на изпълнение и усвояване на европейските фондове е 4,86. Чехия като добър пример е с 22%.
Една от главните причини за лошия ни резултат е липсата на координация между местната и централната власт. Нужно е да се намалят административните, субективните и политическите пречки, за да се вдигне процентът на реализиране на проекти по оперативните програми. Ниският процент е жестоката оценка за цялостната работа на различните власти в България.
Тук никой не може да се крие зад своята политическа, регионална или някаква друга принадлежност.
- Какво означава липса на координация между местна и централна власт?
- Имах 2 срещи с премиера Бойко Борисов. На последната повдигнах въпроса за липсата на диалог между местната и регионалната власт. За съжаление само 2 седмици след разговора областният управител на Кърджали спря и така подложи на риск изпълнението на проекти по оперативните програми за около 17 млн. лв. в общината.
Причините за това и до днес остават неясни. Предполагам, че областният си има свои обяснения. Но каквито и да са те, в случая става въпрос за ремонт на Дневен център за деца с увреждания, за укрепване на свлачище, за ремонт и оборудване на помещения на "Домашен социален патронаж" за възрастни и болни хора и за гарантирането на кредита за пазара на производителите.
Мотивите бяха, че община Кърджали не е провела по подходящ начин общественото обсъждане на проектите и не е публикувала обявата в централен всекидневник, каквото изискване в закона няма.
Обаче как ще обясним на децата с увреждания, че подлагаме на риск проект, който те заслужават? Как ще кажем на свлачището да спре, как ще обясним на самотните възрастни, че областният и кметът по някакви причини не са се разбрали?
Това са резултатите от липсата на диалог между различните власти.
Нормалният път беше областният да покани на разговор кмета и да изчистят пропуските по една или друга процедура. А не да се действа с лека ръка по политическа целесъобразност.
- Вие засега сте единственият обвиняем по случая с "Водното огледало". Притеснен ли сте?
- Нямам страх за решенията и проектите, които сме реализирали в общината. Но работата на кмета е екипна. Чувствам как този всекидневен административен тормоз оказва влияние върху всички.
Има едно ново качество, което се налага силово. Това е страхът, страхът от управленско решение. А това е най-пагубното за един ръководител - страхът от вземане на решение.
Решението е израз на мислене. То трябва да бъде мащабно и смело, да залага потенциал за развитие. А страхът убива стратегическото мислене. Да бъдеш кмет на Кърджали, означава да заложиш онзи заряд, който да продължи развитието в бъдеще за 20 дори 50 г. напред.
Странно е, че за един от мащабните проекти в страната - "Водното огледало", единственият обвиняем е кметът на Кърджали.
Обвинението в случая е показателно за прибързаното търсене на виновник. Ако аз съм виновен за реализирането на този проект, то това е добра оценка за начина, по който сме работили през последните години. Но обвинението в този вид не се връзва с носенето на общата отговорност наостаналите участници.
Доволен съм, че реализирах мечтата на поколения кърджалийци. "Водното огледало" е плод на управленска смелост. Ако имаше страх, този проект нямаше да стане, нямаше да реализираме и европейския пазар в Кърджали, нямаше да се работи и по голямото депо за отпадъци.
- Как ще се излезе от тази ситуация според вас?
- В гората остават онези дървета, които са с най-здрави корени. А кметовете, особено някои, имат много здрави корени сред хората, защото са свързани с тях. Сигурен съм, че тези кметове ще останат след бурята.
Хасан Азис е роден на 16 април 1969 г. в Кърджали. Детството му преминава в село Мост, Кърджалийско. Магистър-инженер по промишлено и гражданско строителство от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София и магистър по маркетинг и мениджмънт от УНСС. Бил е заместник областен управител на Кърджали. За втори мандат е кмет на община Кърджали от квотата на ДПС.