
Превърнали са ги
от места на духа в
грозни паркинги
- не е обидно,
срамно е
ВИЖТЕ какво представлява днес площадът около храм-паметника “Св. Александър Невски” - десетки метри наредени метални ограждения на жандармерията, а тя през ден блокира пътищата до него.
А той не заслужава това по няколко причини. Площадът е духът на България с двата храма на него - патриаршеската катедрала и “Света София”.
Той е и законът на България с Народното събрание.
Срещу него е БАН - мозъкът, науката на нацията.
Диагонално е “Квадрат 500” - изкуството на страната.
Там е и вечният огън - паметта на България.
До него е гробът на патриарха на българската литература Иван Вазов. Всичко това е велика история, която, за да се случи, е извоювана с юначна българска кръв.
А сега всичко това е скрито и подчинено на полицейщината и жандармерията, които за всяко посрещане от президента на свой държавен гост опъват загражденията и струпват кордони полиция. Не е обидно - срамно е!
Ами площадът пред двореца на царя. Гътнахме с трижди опити и бая пот мавзолея и какво от това. Вярно, с него изкоренихме култа към личността. Заменихме я с култа към колите.
Златният площад, визитката на столицата, се превърна в голям паркинг, където се разпореждат от “Паркинги и гаражи”.
Неговото падение е и наше падение - на обществото. Той не само грози, той засенчва и Двореца с Националната галерия, и Етнографския музей, и блясъка на Народния театър “Иван Вазов”, и класическата сграда на Министерството на отбраната, и емблематичната палата на БНБ.
Навремето да не са си връзвали там конете, та сега да даваме предимство на колите пред хората.
Но това е факт, за съжаление. Премахне ли се тази автомобилна сган, цялото пространство ще грейне и ще се обособи като общ ансамбъл чак до президентството и ларгото с антиките.
И докато си представям такава София, върнала площадите на хората, минавам пред хотел “Балкан”, доскоро “Шератон”.
Трудно се върви по изпочупените от автомобилите плочки, защото там си е открай време паркинг.
Но той заема все по-нагли пространства около храма “Света Неделя” и колите стигат вече до входа на митрополията и на метри от Богословския факултет. Защо, кой да ни каже. Може би и затова се строи метро - хората да слязат в подземията, за да не пречат на колите.
Вежди и новия главен архитект....
* Това е последният текст от починалия вчера наш колега Николай Москов. Остана недовършен.
Съболезнования на семейството и децата му.