От началото на 2017 г. приходите му са повишени с 50 на сто, обновяваме още 2 етажа и митичния конферентен център, казва директор “Продажби, маркетинг и развитие” на “Виктория груп”:
- Г-н Георгиев, трудно ли се прави туристически бизнес в България?
- При всички положения. Имаме всички предпоставки за успешен бизнес, но пред нас стоят и доста трудности. Не го приемайте като някакъв вид оплакване или поредната констатация. Проблемите, с които се сблъскваме в сектора не, са от вчера. Ние във “Виктория груп” сме ги идентифицирали и работим по тях усърдно.
Основният проблем на българския туризъм е човешкият ресурс или по-скоро неговата липса. В тази посока държавната политика е критично важна. На кръгла маса на в. “24 часа” в присъствието на министри и зам.-министри през миналата есен се говореше именно за държавната политика в посока обучението на кадри. Да се инвестира в обучението на кадри, е положителна стъпка безспорно, но бедата е че след подготовката те излизат на трудовия пазар и вземат най-добрата оферта.
А в наши дни тя най-често е от аутсорсинг бизнеса, или по-познати като колцентровете.
- Какво е решението?
- Да вземем сектор “Сигурност”. Там е налице държавна политика. Поради тази причина ги има полицаите. И ако поставим туризма като приоритетна индустрия, от високо значение за националната икономика, може да работим върху подобен социален пакет за хората, които работят в бранша, и да ги задържим. Вместо това ние действаме в обратна посока.
В годините законодателството лиши хората, работещи в туризма (т.е. сезонно – до 6 месеца), от възможността да получават пари от борсата. На мнозина им се наложи да оцеляват и намериха решение в чужбина. Тогава започнахме един необратим или труднообратим процес на изтичане на подготвени кадри. Вече е много трудно да ги привлечем да работят у нас.
Затова, когато държавата определи нещо за приоритет, трябва да създаде и условията. И тук идваме до кокошката или яйцето. Кой ще направи първата крачка – бизнесът или държавата?
Ние във “Виктория груп” вече сме започнали, предприемаме мерки. На път сме, който смятаме, че ще доведе до частично справяне с този казус.
- Какви са мерките?
- Условно може да разделим бизнеса на 3 основни стълба - хората, иновациите (или технологията) и материално-техническата база. Ако някой от тези фундаменти не стои добре, просто рухва цялата система. Около тях градим политиките на компанията си, за да има устойчиво развитие.
Едно от първите наща, които направихме, е да създадем наш център за професионално обучение. Т.нар. хотелиерска лига функционира вече от почти 2 години, но особено активна е от есента. В нея обучаваме всички наши кадри - около 3000 души. Вече са преминали през обучението екипите от хотелите в София, Пловдив и Пампорово. От април тече и за морските - в Слънчев бряг и Елените. Центърът предоставя подобна услуга и за външни компании. В основата му е доц. Ася Пенчева - преподавател в УНСС, която работи със свои колеги от университетите. Когато бизнесът работи правилно, това води до добавена стойност и за икономиката, освен това даваме поле за изява на академичните среди.
- Има ли вече ефект от обученията?
- При всички положения. Например хотелът в София - начинът, по който е функционирал преди покупката - като “Кемпински Зографски”, изискваше доста сериозна промяна на екипите, което неминуемо води до сътресения в услугата. Възстановяването не е лесен процес. Но мисля, че вече нашият продукт е узрял и даваме добра услуга, която се приема добре както от корпоративния, така и от публичния сектор. Реазлизирахме успешно много международни събития - на НАТО, Европейска комисия, спортни мероприятия, предстои ни домакинство за председателството на ЕС от България. Хотелите, които могат да предложат настаняване на висшата администрация на ЕК, не са много. Ние сме един от избраните и ще бъдем най-много използвани за настаняване на делегати. Ще сме домакини и на редица спомагателни събития.
Със сигурност усилията на нашия център за професионално обучение дават резултат. Целта е да постигнем 93/80. Или
93% от хората, които
обслужваме, да ни дадат
оценка минимум 8, или 80%
- Каква година беше 2016-а?
- Доста динамична и успешна, що се отнася до финансовите показатели. Всички геополитически събития влияят на българския туризъм и респективно на нас. Независимо дали говорим за конферентен градски туризъм, или за ваканционен. И в двете посоки има сериозно отражение от всичко това, което се случва най-вече в Турция.
- Помага или пречи?
- В никакъв случай не пречи. Помага също не е подходящата дума. По-скоро предоставя възможности за нашия туризъм, защото официалното
намаляване на пътуванията
към Турция е с 31%
Всички тези пътувания и настанявания трябваше да бъдат реализирани някъде в Европа. Големите туроператори и авиокомпаниите са инвестирали много в създаването на туристически пакети и инфраструктурата, нужна за реализирането им. Те търсят рационалното - най-близката подобна алтернатива. Това, за щастие, е България.
Миналата година за цялата индустрия беше характерна паническата реакция, особено през летния сезон. Създаде се ситуация, която измести стандартното търсене с паническо подсигуряване на легла за реализацията на самолетните седалки. 2016-а бе положителна финансово година, но в никакъв случай не бе оптимална.
- Според вас може да спечелим повече...
- Абсолютно. Сега процесът е много по-контролиран и от страна на хотелиерите, и от туроператорите, и от пътуващите. Решенията вече са много по-разумни и спокойни. Поради тази причина най-вероятно ще приключим с още по-добри резултати.
Според мен миналата година е началото и основата на нещо, което има голям потенциал. И през 2017 г. трябва да го доразвием. Тези няколко години трябва да тласнат туризма в България към постоянство и модернизация, за да катерим стълбицата на най-добрите туристически дестинации.
- Какви са финансовите ви показатели за миналата година?
- Миналата година хотел “Маринела” се доближи като приходи до рекордната за всички времена 2008 г. при управлението на “Кемпински”. Като казвам “доближи”, имам предвид, че те са по-скоро почти равни.
А още по-показателно е, че от началото на 2017 г. показателите са с 50% ръст спрямо четиримесечието на миналата година. Това е нещо уникално и си заслужава да бъде отбелязано.
- На какво се дължи?
- Естествено, както коментирахме досега, геополитиката е предпоставка. Но и ние променихме и доразвихме много неща. Създадохме ключови компетенции в централизиран орган. Потърсихме талантите във “Виктория груп” - професионалистите с опит, знания и най-добри реални показатели, и ги преместихме на централно ниво. Това генерира знания и опит, които после задават и налагат стандартите на място във всички наши хотели и спомагателни организации.
Въведохме и доста добри практики - за глобалното договаряне, управлението на приходите, преговорите. Разбира се, привлякохме хора - професионалисти с доказан опит и видими резултати. Това даде моментален резултат.
В София финализирахме интеграцията на един от най-добрите канални мениджъри, който ни даде възможност да излезем на всички глобални пазари и да наложим ценова политика, която да оптимизира максимално прихода. Следим пазара посредством набор от глобални и локални пазарни рапорти, и то на всекидневна база. Създаваме нови продукти, като нашия нов конферентен пакет, който ще въведем от месец юни, и много други.
- Променят ли се приходите от нощувки?
- Прирастът на прихода от нощувки е 60% на годишна база. Увеличението на средната цена е почти двойно спрямо това, което е в България - или 9,4% при 4 на сто (според глобални анализи) за страната. Повишихме и заетостта с 31%. И съответно
рентабилността на самия
хотел е увеличена с 44,38%
Оптимизацията на разходите също е важна, но ние сме в процес на постоянно обновяване на сградата. И инвестираме сериозни суми. Предстои ни обновяването на два етажа - 56 стаи.
- Колко остават за реновиране?
- Планираме до края на октомври да имаме 12 напълно реновирани етажа. Останалите 5 ще се правят пак поетапно.
Предстои ни сериозна инвестиция и в конферентния център. Той вече е уникален в София като капацитет от 3000 човека. Най-голямата мултифункционална зала “Ефе” е 1200 кв. м, а пред нея имаме открито пространство от още 1000 кв. м. Или общо 2200 кв. м на едно място.
Добавяме две много интересни локации в хотела – типично
български
ресторант с
капацитет
от 100 места
на мястото на нефункциониращия от много години ресторант “Лозенец”, както и Fashion Cafе в близост до зала “Ефе”.
- Какво друго планирате за тази година?
- Допълнително искаме да стабилизираме нивото на услугата си. Внедряваме система за автоматизирана обратна връзка от гостите ни. Тя е онлайн базирана и дава съвсем друг поглед над нещата.
Въвеждаме и нова програма за управление на хотелите - PMS. Към нея ще може да закачаме различни модули. В реално време позволява да се правят анализи и откриват трендове - положителни или отрицателни.
С всичко това ние вече се усещаме достатъчно подготвени да преговаряме със световните хотелски групи за международна марка. Не бързаме с избора, защото тази марка трябва да отговаря на две много важни условия. Първото е, че тя трябва да бъде достойна за този митичен за България хотел. Второто е тази марка наистина да надгради настоящата, което се оказва, повярвайте ми, не много лесна задача. В много напреднали преговори сме с групата “Мариот”, като там обсъждаме марките от най-високия клас.
Налагаме си да бъдем социално отговорен бизнес, защото сега е времето всички да спрем да оцеляваме като бизнеси в България и да започнем да градим добрите практики. Нашето НПО - сдружение “Маринела”, подкрепя българското и различни каузи. Участваме в инициативи на омбудсмана Мая Манолова, подпомагаме деца с различни проблеми, както и с таланти, които нямат възможност да бъдат подкрепени, и още много случващи се в момента и бъдещи инициативи.
За нас е много важна зелената идея - не само защото е актуална и кореспондира на вижданията на модерния човек, а защото е израз на това, че ние милеем за всичко българско и родно и искаме да го запазим в прекрасен вид.
Инсталираме във всеки наш
хотел зарядна станция за
електромобили
Имаме национално покритие и сме първата хотелска верига в България, която позволява прекосяването на страната с електрически автомобил. От София, през Пловдив и Пампорово, до Слънчев бряг и Елените.
Друго интересно нещо, свързано с иновациите, е една уникална база за работодатели в България. Онлайн платформа, която ще бъде уникална информационна база за всички работодатели и по-ефективен метод за подбор на екипи. Ще го дадем за общо ползване.
- Какви са очакванията ви за летния сезон?
- Бизнесът е много комплексно нещо. Всички предварителни прогнози бяха за тежък сезон за Турция поради известните на всички причини. Но те се опитват да си защитят пазарния дял, като свалят цените много агресивно.
Зад това стои държавна субсидия от страна на държавата Турция. Това донякъде обърква прогнозите. Но тази политика на Турция оказва влияние основно на бившия ОНД пазар, не и на Западна и Централна Европа. А Централна Европа е именно пазарът, който бележи най-голям ръст към България изобщо. Говорим за Полша, Чехия, Унгария, Словакия.
Очакват се 10-15%, до 25% според най-големите оптимисти, ръст на пристиганията за българския морски туризъм. И ние очакваме ръст във всяко едно отношение. Целта ни е да предоставим още по-добър продукт. Тази година взехме турски мениджмънт от около 30-ина човека. Основно екипи от Анталия - управители, главни готвачи, фронт мениджъри в 5-звездни хотели. Целта е да се постигне силна сплав от опит, нишови знания и умения и в резултат на това да изградим ядро от силни български професионалисти за бъдещето и за успеха на нашите хотели и на българския туризъм като цяло.