Македония има най-бърз достъп до лекари, България е на опашката
Кой има най-доброто здравеопазване в Европа и към коя система е най-практично да се ориентира България? Според проучванията на института за сравнително изследване на здравните системи в държавите в Европа Health Consumer Powerhouse най-добра е здравната система в Холандия.
От 34 държави
България заема
едва 33-о място
Изследванията на Health Consumer Powerhouse се базират на 6 индикатора: права на пациенти и информираността им, достъп до здравеопазване, резултати от лечението, обсег на здравните услуги, превенция и фармацевтични услуги.
През последните 10 години сред отличниците по всички критерии неизменно се нареждат страни като Холандия и Швеция, като здравеопазването в двете става по двата типа – холандците разчитат на социалноосигурителната система, а шведите – на държавното здравеопазване.
В класацията на Health Consumer Powerhouse, която обхваща 34 европейски държави, България, за съжаление, е на дъното, но в последните години е отчела известно подобрение.
Абсолютният отличник в Европа си остава Холандия. Тя е единствената страна, която през всичките 10 години на наблюдение е в челната тройка. През 2017 година събира дори рекордните за наблюдението точки – 924.
Максимумът от 1000
точки не е достигала
никоя държава
Холандската здравна система като че ли няма нито едно слабо място освен понякога чакането за специализиран преглед. На какво се дължи отличното им здравеопазване?
На първо място, холандското здравеопазване се характеризира с това, че има много здравни застрахователи, които се конкурират едни с други. Три са стълбовете, на които се опира финансирането му. Всеки пълнолетен гражданин е задължен да плаща задължителна базисна осигуровка, равна на 1140 евро годишно. Социалнослабите получават помощ от държавата за нея, но не повече от 400 евро.
Освен нея холандците плащат и осигуровка от 7,75% от дохода си годишно. Третият стълб на финансирането идва от държавата – тя поема до голяма степен грижата за психиатрично болните и хората със специални нужди, които трябва да бъдат обгрижвани. Всички тези средства се събират в общ фонд, от който се финансира здравеопазването и на деца под 18 години.
От този фонд застрахователите получават и средства за всеки застрахован, като средствата се диференцират по здравното състояние на пациентите. Така има изравняване на риска за застрахователите и се избягва натоварването им само с тежки случаи, както и дискриминацията и отхвърлянето на тежкоболни от тях.
За да преодолее слабото си място – липсата на бърз достъп до медицинска грижа,
Холандия създаде
160 здравни
центъра, които
имат хирургии и
работят денонощно
7 дни в седмицата. Друго голямо предимство на холандското здравеопазване е почти цялостното отстраняване на финансиращите органи и бюрократите при вземането на решенията за лечение. Решенията се вземат от лекаря със сътрудничеството на пациента и не се налага съгласието на друг. Освен пълен достъп до здравеопазване и навременно лечение това осигурява и рязко намаление на бюрокрацията за лекарите.
Това прави системата на джипи ефикасна, тъй като личният лекар не трябва да се съобразява с наложени ограничения от касата, както е в България, нито пък да иска одобрение от нея за всяка процедура, както е в Германия. Джипи лекари има в доста европейски страни, предимно в северните, и те могат да спестят много средства от излишен престой в болница, ако бюрокрацията е намалена до минимум.
На второ и трето място в Европа са Швейцария и Дания. Дания обаче е загубила цели 20 точки в оценката си през последните години, след като е допуснала на пазара твърде агресивно рекламиране на частни застрахователи и затваряне на интернет портала, в който имаше класации по качество на услуги на болниците в страната. Критикувана е и за по-лош достъп до услуги, откакто пациентите имат само два телефона, с които да потърсят помощ - 112 и този на джипито си.
На 4-о място е Норвегия, която има от най-високите разходи за здравеопазване на глава от населението. Това, че
Норвегия инвестира
много пари
в здравеопазването и за него отиват сериозни суми, си личи и по бавното, но сигурно изкачване на страната в класацията на Health Consumer Powerhouse. Норвегия обаче все още търпи критика по отношение на достъпа до медицински услуги, като пациентите се оплакват от твърде дълго чакане за преглед.
Един от изводите при сравнителните анализи на здравните системи е, че многото пари, наливани в здравеопазването, невинаги водят до добри резултати.
Финландия е на шесто място по качество на здравните услуги, като освен това тя е известна с това, че здравеопазването ѝ е печелившо. Също като Швеция тя залага на превенцията, така че в крайна сметка успява да има добро здравеопазване на ниски цени. Зъболекар и по-дребни операции не се поемат от касата, а се плащат от пациента, друг недостатък е дългото време, което се чака за специалист.
6,6% от БВП отиват
за здравеопазване,
останалото се
покрива от
застраховки
Подобни са съотношенията в повечето западни държави, които разчитат на здравно-социално осигуряване.
Седма е Германия - страната с най-малко ограничения за пациентите в Европа. Те имат достъп до всякакъв вид медицински грижи. Финансирането става по няколко начина. Има частни здравни каси, които осигуряват и по-добри услуги на пациентите си, но и струват повече, както и обществени здравни каси. Гражданите плащат застраховка, процент от дохода, която се дели между работещ и работодател. Държавата доплаща с данъци, а за допълнителни услуги пациентите доплащат. Традиционната слабост на германската здравна система е наличието на многобройни малки болници, които не са специализирани и струват скъпо.
Интересен е случаят с държава, която е сред първите 10 по здравеопазване, макар да има подобен на българския проблем с изтичане на медицински кадри. Исландия е на 9-о място – резултат, достоен за уважение за една географски изолирана страна с население само от 300 000 души. Там обаче е обичайно младите лекари да
работят по няколко
години в чужбина
и да се връщат
в родината. Това набиране на опит и контакти се изплаща – често при необходимост да се решават по-сложни случаи с пациенти, както и бързото намиране на подходяща болница в чужбина, ако усложненията не могат да бъдат третирани в Исландия - лекарят просто вдига телефона и звъни на свои бивши колеги.
Швеция е пример за страна, в която здравеопазването се финансира от данъците. 80% от средствата идват от бюджета. Тя заема 12-о място, като често е давана за пример за грижа на държавата за човека. За разлика от колегите си в други страни лекарите в Швеция все още работят без извънредни часове и срещу добро заплащане. Пациентите обаче се оплакват, че отдавна здравните услуги не са съвсем безплатни. 350 крони или 37 евро се плаща за посещение при специалист, чака се толкова дълго, че някои доктори предлагат видеоконсултации.
Друга страна, която финансира здравеопазването предимно от данъци, е Великобритания. Тя заема 15-о място, като досега никога не се е изкачвала в първата десетка. Основният проблем е трудната достъпност до медицински услуги – т.е. за преглед се чака много дълго. През тази година лекарите там дори обявиха извънредна ситуация за здравеопазването и предупредиха, че Брекзит може изцяло да го разруши. В момента болниците са препълнени, медицински университети пращат студентите си да помагат в спешни отделения, а пациенти, докарани с линейки, чакат ред в линейката пред болницата, тъй като вътре няма място. Лекарите се обърнаха с писмо към премиерката Тереза Мей, че са необходими незабавни мерки. Държавата засега посъветва болниците само да отлагат операциите, които не са животоспасяващи. Проблемът започна още при Дейвид Камерън. Неговото консервативно правителство, последвано от това на Тереза Мей, съкрати парите за здравеопазване и това вкара здравната система в най-тежката криза от войната досега.
Макар и назад в класацията,
абсолютната звезда
в сравняването на
здравните системи
е Македония!
Тази година тя е на 22-о място, но при предишния анализ през 2014 г. успя да качи цели 11 позиции в рамките на 12 месеца - от 27-а до 16-а. Това се дължи най-вече на въвеждането на електронно запазване на час при лекар. Благодарение на апликация за телефон, която показва всички свободни часове при лекари в страната, един пациент може по всяко време да намери специалист. Разбира се, фактът, че страната е 200 км от граница до граница, прави възможно и използването на тази апликация. Тя обаче има такъв голям успех, че вече бе въведена и в Сърбия и Черна гора.
На последните две места са България и Румъния.
България е направила
все пак значителен
прогрес
между 2012 и 2013 г., когато пациентите, анкетирани за анализа, са дали добра оценка на достъпа до лекарските услуги. Страната ни обаче губи точки от качество на услуги и краен резултат на лечението. Според анализаторите здравната система е тромава и остаряла, което поглъща много средства, без те да стигат до пациента. Болните остават често излишно дълго в болница или са приемани за всякакви прегледи на легло с дни. Има критика, че до 2000 г. България е регистрирала 66% от фаталните случаи като смърт от сърце. С по-детайлна диагностика след това обаче този процент е намалял.
Франция максимално
щади пациента
МАРИЯ НЕЗНАКОМОВА
Здравната система във Франция, която по редица оценки на СЗО и други международни организации е една от най-добрите в света, е максимално щадяща за пациента. Той притежава електронна здравна карта, която съдържа цялата информация за здравното му осигуряване. Когато отиде на преглед или попадне в болница, е достатъчно да представи тази карта, а здравните заведения и представителите на осигуряването сами уреждат плащанията помежду си, без той да се занимава с каквито и да било формалности.
Огромната част от французите, които са служители на частни компании, държавни институции, студенти и пр., са осигурени в Националната здравна каса. Има отделна каса за земеделските стопани и трета за хора със свободни професии. Трите каси имат различни осигурителни режими.
Всички работещи французи са задължително здравноосигурени. Безработните и хората с ниски доходи, ако отговарят на определени критерии, получават т.нар. универсална осигуровка от държавата, която им дава възможност за определен период от време да се възползват от безплатни здравни услуги.
Здравното осигуряване
покрива 5 основни риска:
болест, майчинство, инвалидност, смърт, трудова злополука или професионално заболяване. Финансирането става чрез здравните вноски на работещите и от специфични данъци като данък върху тютюневите изделия, алкохола, хазарта и др. Това задължително здравно осигуряване обаче покрива само част от разходите - 70% за преглед при лекар или зъболекар, 80% при престой в болница и 100, 65, 30 или 15% от предписаните медикаменти в зависимост от това за какво са предназначени (при тежки заболявания лекарствата се покриват напълно, докато при хомеопатичните например се възстановяват 30% от цената).
Останалата част от разходите се покрива от доброволно застраховане, за което пациентът сам внася вноските си. За да бъде покрита разликата от 30% при прегледите или 20% при болничния престой, французите сключват допълнителни здравни застраховки. Колкото по-пълно покритие на разходите предлага застраховката, естествено, толкова по-голяма е вноската. Повечето французи сключват такива застраховки, защото при болнично лечение например 20-те процента, които не се поемат от задължителното здравно осигуряване, може да достигнат десетки хиляди евро. Повечето доброволни застраховки възстановяват до 100% болничния престой при операции. Средната застраховка, която французите плащат за допълнително осигуряване, варира от 350 до 1500 евро. В някои случаи на тежки и продължителни заболявания разходите може да се поемат и от задължителните осигуровки. При добра застраховка обаче лечението на французите излиза почти напълно безплатно, защото се
възстановява и голяма част от разходите
за лекарства, за скъпи изследвания,
стъклата на очилата, когато са с диоптър, и пр.
Франция харчи 10-12% от брутния си вътрешен продукт за здраве. Но въпреки големите предимства на здравната система президентът Еманюел Макрон обяви преди дни реформа в здравеопазването, която трябва да бъде осъществена до 2022 г. Тя е свързана с още по-голяма ефективност и по-голяма концентрация на грижите около пациента. За тази цел са предвидени три големи комплекса от мерки.
Едната е свързана с нарастване на продължителността на времето, отделено от лекарите на пациента. Заради това ще бъде увеличен приемът на студенти по медицина, за да бъде увеличен броят на лекарите и помощният медицински персонал. Втората е съсредоточена върху по-добрата координация и гъвкавост на здравните грижи. А третата трябва да изравни качеството на здравните грижи на цялата територия на Франция - хората и в най-отдалечените краища на страната да се ползват от същото качество на здравните услуги като тези в големите градове. За реформата до 2022 г. ще бъдат отделени 3,4 млрд. евро.
Всеки в Италия има право
на безплатни грижи, дори
нелегалните имигранти
ВИОЛИНА ХРИСТОВА
Според изследване на списание “Лансет” италианската здравна система е на 12-о място в света по ефикасност. Тя е много по-добра от тази в САЩ, Германия, Франция, Великобритания. Докладът се базира на изследванията на десетки специалисти по света.
Първо в света е здравеопазването на Андора, следват Исландия, Швейцария, Швеция, Норвегия.
Италианската здравна система в настоящия ѝ вид съществува от 1978 г. Тогава със закон се гарантира предоставянето на услуги, дейности, функции и здравни структури за всички граждани без никакво разграничение. Всеки в Италия има право на безплатно здравеопазване независимо от това дали работи, или е безработен. От безплатна здравна помощ се ползват дори нелегалните имигранти.
В Италия съществува национален здравен план, който всяка година се одобрява от парламента. Финансовите фондове за него обаче се управляват от всяка област автономно. Именно регионите чрез своята мрежа от местни здравни служби (ASL) гарантират дейността на здравните услуги. Затова има разлика в качеството на предоставяните услуги в различните региони, въпреки че структурата навсякъде е една и съща.
Здравеопазването
е много по-добро в
северните райони,
тъй като те успяват да управляват много по-добре парите за него.
Каква е системата на италианското здравеопазване?
Във всеки град има Местни здравни служби (ASL) - обществени структури, чрез които гражданинът може да получи достъп до гарантираното от държавата здравеопазване. За да се ползва от него, трябва да разполага с областна здравна карта - такава има всеки жител. Тя му се дава безплатно от административните служби срещу документ за жителство в съответния град.
След като отидете в ASL с тази карта, си избирате име на доверен лекар. В офисите на ASL във вашия квартал може да получите и безплатна специализирана здравна помощ. Там имат кабинети много лекари специалисти, така че когато се касае за контролни, а не за спешни прегледи, може да се прегледате при тях, а не да ходите по болници.
Всеки жител на Италия има доверен или
семеен лекар, който
се грижи най-много
за 1500 пациенти
Той може да ви прегледа при общи оплаквания или да ви насочи към специалист или болница. Ако смените местожителството си, трябва да смените и джипито.
Ако довереният лекар прецени, може да ви прати на преглед или изследвания при специалист. За целта ви дава рецепта (направление), в която посочва дали става въпрос за спешна визита, или не. След това посредством безплатен телефон, на който се обаждате, вие съобщавате номера на рецептата и си избирате в коя болница в града и на коя дата да се прегледате. За някои прегледи може да се чака и 2-3 месеца, но ако имате код “спешно” на рецептата, ви посочват дата веднага.
Когато се явявате на прегледа при специалист, плащате т.нар. билет или потребителска такса. Социалнослабите хора или пенсионерите обаче са освободени от плащането ѝ. Ако страдате от хронично заболяване, независимо от високите ви доходи, пак сте освободен от плащането на такси за всички прегледи, изследвания и лекарства за заболяването.
Много частни клиники и амбулатории имат договори с регионалните здравни служби, така че всеки може да се прегледа безплатно и в тях. Периодично вкъщи получавате писма от ASL, в които ви
канят безплатно
на профилактични
прегледи,
на които трябва да се подложите при навършването на определена възраст.
Всеки в Италия има право на безплатна помощ и в болниците, когато му се наложи. Същото се касае и за Бърза помощ. Ако имате спешни оплаквания, може да отидете директно в Бърза помощ, а не да ходите при личния си лекар и да искате направление за специалист. Ако случаят ви не е неотложен, може да платите такса в Бърза помощ.
Ако се лекувате в болница, след изписването ви предоставят протокол, който трябва да следвате точно за вашия случай и заболяване. В него са посочени датите, прегледите и местата, където трябва да се явите за продължаване на лечението ви.
Във всяка квартална служба на ASL има и центрове за социално-здравна помощ, насочени към жените, децата, възрастните, наркоманите, болните от СПИН и алкохолизъм.
Ахилесовата пета на италианското здравеопазване са зъболекарските услуги. Ако имате спешна нужда, отивате в Бърза зъболекарска помощ. За втори преглед там обаче се чака месеци. Затова всички прибягват до частните зъболекари, които са много скъпи в Италия.